Regnskydd ... hur fixar man det enkelt?

Jag har sett en del som har med sig presenningar ut till lägerplatser för att sätta upp som regnskydd. Jag tänkte göra något liknande av lite väv och ett par snören. Min tanke är att ha ett stort "lakan" med ut, som man kan spänna över kokplats. Min fråga till er är:

1 Kan man använda spinnakertyg, eller finns det något som är lämpligare (vikt och regnmässigt)?

2 Var kan man få tag på lämplig väv? (Spinnaker eller annat tyg?)

3 Nån som har ideer på hur man kan lösa "eldstadsproblemet", dvs att man kanske vill ha en eld i mitten?

Mvh Håkan Borg

Tältduk

Spinnakertyg och fallskärmstyg är gjorda för att vara vindtäta, ej för att vara vattentäta. Spinnakertyg är väldigt prassligt och svårt att packa så volymen blir liten. Skulle jag göra ett regnskydd skulle jag använda tältduk, om jag lyckats uppbringa det. Moskoselkåtan http://www.moskoselkatan.se kanske fortfarande är säljer tältduk på metervara.

Per Brune

Presenning

Varför inte använda en vanlig presenning? Den kanske bara håller ett par år och väger lite mer, men man slipper oroas över gnistor och vassa pinnar. Jag använder en från Clas Ohlson, billigt och bra.

Blir inte det tungt att ha med?

På vandring vill man väl ha en så lätt lösning som möjligt? Nån som har erfarenhet av duk som inte är vattentät, men som kasnke hindrar tillräckligt för att hålla fukten borta?

Re: Blir inte det tungt att ha med?

hakan_l_borg; sa:
På vandring vill man väl ha en så lätt lösning som möjligt? Nån som har erfarenhet av duk som inte är vattentät, men som kasnke hindrar tillräckligt för att hålla fukten borta?
Om du inte har så varför inte skaffa något gammalt ryggåstält för en billig penning och använda den duken? Lätt och vattentätt. Ena länken som jag gav i tidigare svar visade en skiss på ett vindskydd. Jag har sytt upp ett snarlikt sådant av en lättviktspressenning från Friluftsbolagets postorder. Vikt 1,2 kg.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Re: Re: Blir inte det tungt att ha med?

Raskesven; sa:
Om du inte har så varför inte skaffa något gammalt ryggåstält för en billig penning och använda den duken? Lätt och vattentätt.

Exakt så gjorde jag. Fast jag har inte klippt sönder tältet ännu för jag konstaterade att det är rätt skönt att slippa diverse småkryp i ansiktet när man sover. Mitt kostade 99 spänn på Rusta men hade jag vetat att jag skulle behålla det helt hade jag nog köpt det som bl.a. Coop Forum säljer (det är ett par hundralappar dyrare men har reglerbar ventilering och myggnätsdörr).

Innan dess körde jag med en 2x3 m pressenning som kostade 29 spänn på Ö&B (på den tiden, numera är de väl uppe i 39).

Re: Re: Re: Blir inte det tungt att ha med?

nermander; sa:
Raskesven; sa:
Om du inte har så varför inte skaffa något gammalt ryggåstält för en billig penning och använda den duken? Lätt och vattentätt.

Exakt så gjorde jag. Fast jag har inte klippt sönder tältet ännu för jag konstaterade att det är rätt skönt att slippa diverse småkryp i ansiktet när man sover. Mitt kostade 99 spänn på Rusta men hade jag vetat att jag skulle behålla det helt hade jag nog köpt det som bl.a. Coop Forum säljer (det är ett par hundralappar dyrare men har reglerbar ventilering och myggnätsdörr).

Innan dess körde jag med en 2x3 m pressenning som kostade 29 spänn på Ö&B (på den tiden, numera är de väl uppe i 39).

Är rätt kul att se att det finns folk som använder tält för 99:- när det finns en massa fokl här som lägger en massa tusenlappar på ett Hilleberg =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips