Regnponchornas Rolls-Royce? :-p

Personligen föredrar jag nog tyskarnas gröna galonponcho före britternas gröna ventileponcho...

Ventile® är iofs en fantastisk bomullsvävning, och har så varit sedan '43 om jag minns rätt, men
nuförtiden finns det bättre material för en poncho. Lite prassligare men både lättare och med
mindre dos fluorerade impregneringsmedel.

Galon är ett i sig yttätare material och därigenom bättre som poncho - förutsatt att sömmarna är
helsvetsade och / eller tejpade. Ungefär lika tungt som (torrt!!!) ventile...

Bägge versionerna bör kombineras med lösa lårings - för att undvika att ponchon dumpar större
delen av avrinningen ner i stövelskaft eller kängor... Lårings brukar finnas hos de flesta yrkes-
klädesförsäljare...
/Odd
Är ventile impregnerat?
 
Nuförtiden påstås det förekomma att schweizarna tillsätter impregnering till leveranserna till en del textilfabriker.
En uppgift som stod i pressen för några år sedan, en del tillverkare av plagg ville ha bättre hygrofoba ytegenskaper - och ventile är ju inte vattentätt förrän det är ordentligt fuktigt (och alltså tyngre). Minns tyvärr inte källan, men jag fick mig en tankeställare när jag läste det... Hur vanligt det var med behandlad ventile-väv framgick inte.
/Odd
 
Nuförtiden påstås det förekomma att schweizarna tillsätter impregnering till leveranserna till en del textilfabriker.
En uppgift som stod i pressen för några år sedan, en del tillverkare av plagg ville ha bättre hygrofoba ytegenskaper - och ventile är ju inte vattentätt förrän det är ordentligt fuktigt (och alltså tyngre). Minns tyvärr inte källan, men jag fick mig en tankeställare när jag läste det... Hur vanligt det var med behandlad ventile-väv framgick inte.
/Odd
Okej! Ja, intressant. Om något är för bra för att vara sant...

Hittar denna: https://www.google.com/amp/s/welldr...20/ventile-ugly-facts-they-dont-tell-you/?amp

Påståendena verkar dock icke kunna härledas till vetenskaplig/trovärdig källa?

//Emil
 
Är dessutom fortfarande vilse på området vattentät kontra "ångtät" klädsel och hur ens balansgång däremellan bör se ut!

Min personliga uppfattning (och min bild är att många på forumet delar den) är att material som "andas" knappt gör nån skillnad gentemot helt täta plagg vid normal användning när det regnar.

Om man vill ha en jacka att ha på sig även när det inte regnar så kan det vara vettigt med nåt material som andas. Men jag har gått ifrån det och har hellre en vindjacka och en regnjacka (dock får jag väl erkänna många gånger är det ITABs Packaway som åker med som regnjacka, men man blir lika dyngsur av kondens i den som i en "plastjacka").
 
Regnbyxben lårings är bra till nordiskt regnande och vått ris i skogen. Warmlight.com har bra pryttlar.
Kan tyvärr inte rekommendera Grundens byxholkar. Infästningen höll inte vid långvarig användande så jag har istället börjat använda regnbyxor med dragkedja från midjan till foten. Då kan man ha benet ganska öppet för god ventilation. Har en regnjacka till denna kombo. Testade poncho men som seobsever säjer funkar det inte bra. Hade oxå svårt att få det heltäckande då jag föredrar att bära med mej ganska mycket dvsstor packning. Därmed kan jag ha med mej det lilla extra som gör rast och vilan angenäm.
 
Min personliga uppfattning (och min bild är att många på forumet delar den) är att material som "andas" knappt gör nån skillnad gentemot helt täta plagg vid normal användning när det regnar.

Om man vill ha en jacka att ha på sig även när det inte regnar så kan det vara vettigt med nåt material som andas. Men jag har gått ifrån det och har hellre en vindjacka och en regnjacka (dock får jag väl erkänna många gånger är det ITABs Packaway som åker med som regnjacka, men man blir lika dyngsur av kondens i den som i en "plastjacka").

Men det är också stor skillnad mellan olika jackor. ITAB Packaway hör väl till dom mer okomfortabla membranplagg jag använt...
 
Har själv aldrig kört med poncho men Snugpacks Enhanced Patrol Poncho verkar vettig och prisvärd. Med sina ärmar och magficka blir det som redan nämnts något av en regnrock...
 
Gore-Tex är mest för icke ansträngande syssla. Det är sällan det känns som andningen i plaggen synkar så bra med svettproduktionen de samtidigt sätter igång. Ingen går väl tex frivilligt omkring i sin torrdräkt efter paddlingen då man oftast är dyblöt på överkroppen där inne. Samma med vanliga regnplagg i gtex.

Ponchos har jag två st, men används bara som footprints eller tarp nån enstaka gång. Som regnplagg vid lägret skulle jag kunna ha dem, men knappast annars.
 
Men det är också stor skillnad mellan olika jackor. ITAB Packaway hör väl till dom mer okomfortabla membranplagg jag använt...

Mitt ställ är fortfarande helt så jag har liksom inte haft behov av att prova fler. Och när jag köpte det var det för att det var prisvärt, jag hade inte haft råd att lägga pengar på ett ställ i GoreTex. (För att anknyta till tråden om huruvida friluftsliv är inkomstrelaterat.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.