Regnponchornas Rolls-Royce? :-p

De som var först att gå hela PCT vintertid använde någon slags DCF-poncho, och det verkar ha fungerat för dom i alla fall. Är inte insatt i den leden men har intrycket att det bitvis är ordentliga "fjäll". Kan ju vara värt att kolla i alla fall. Har aldrig själv använt poncho ska tilläggas så kan inte göra någon egen reflektion, är själv fundersam hur bra de funkar https://gearjunkie.com/adventure/pacific-crest-trail-winter
 
DCF är helt tätt likt galon med skillnaden att det är betydligt lättare. Jag har en i galon av tysk militärmodell, fint när man sitter på pass en usel dag, i övrigt gillar jag inte poncho.
 
Täta ponchos med sydda sidor har oftast för liten toppöppning d v s du blir våt av egen svettning. Jämför gärna med grönlänningarnas plagg. Svettas du så dör du barn.
Poncho med livrem runt för att inte fladdra så mycket stänger effektivt av den berömda luftcirkulationen. Obra.

go tur
 
Varför inte i bommul? Ingen lättvikt men go.

 
Personligen föredrar jag nog tyskarnas gröna galonponcho före britternas gröna ventileponcho...

Ventile® är iofs en fantastisk bomullsvävning, och har så varit sedan '43 om jag minns rätt, men
nuförtiden finns det bättre material för en poncho. Lite prassligare men både lättare och med
mindre dos fluorerade impregneringsmedel.

Galon är ett i sig yttätare material och därigenom bättre som poncho - förutsatt att sömmarna är
helsvetsade och / eller tejpade. Ungefär lika tungt som (torrt!!!) ventile...

Bägge versionerna bör kombineras med lösa lårings - för att undvika att ponchon dumpar större
delen av avrinningen ner i stövelskaft eller kängor... Lårings brukar finnas hos de flesta yrkes-
klädesförsäljare...
/Odd
 
Senast ändrad:
*Långa ärmar, lång modell, gärna ned till under knäna.
*Andning! Plagget får gärna ha lite "gälar" eller dyl., som vädrar nedifrån. Ev. Dragkedjor.

En ponco har väl per definition inga ärmar? I sin enklaste form är ju en poncho en fyrkantig tygbit med ett hål för huvudet. Sen har de ofta en ditsydd huva och kanske knappar så man kan knäppa ihop i sidorna. Men börjar man stänga till fler öppningar blir det väl snarare en regnrock än en poncho? Var skulle dragkedjorna sitta om ponchon normalt är öppen i sidorna och nertill?
 
Med risk att bli utskrattad sticker jag ut med att ta upp kronans regnrock med dubbelvikning i ryggen. Det är en poncho med ärmar. Tål ett krig eller ligga på ute bland stenar och pinnar som dödar moderna tyger. Väger givetvis mer men om någon vill roa sig vore det kul.
 
En ponco har väl per definition inga ärmar? I sin enklaste form är ju en poncho en fyrkantig tygbit med ett hål för huvudet. Sen har de ofta en ditsydd huva och kanske knappar så man kan knäppa ihop i sidorna. Men börjar man stänga till fler öppningar blir det väl snarare en regnrock än en poncho? Var skulle dragkedjorna sitta om ponchon normalt är öppen i sidorna och nertill?
Ja... sant det!
Är dessutom fortfarande vilse på området vattentät kontra "ångtät" klädsel och hur ens balansgång däremellan bör se ut!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.