Regnkläder till barn

Hej,
Vad skulle ni ha köpt för något till en nioåring? Vad för något skall man satsa på som inte blir för dyrt? De ska användas mest i scouterna och i skolan. Tar tacksamt emot tips!

Nioåring och scouter. Då finns det ingen anledning att satsa på lättviktsmaterial eller andasfunktioner.

Ett tätt regnställ i något tunnare galon/gummimaterial är alldeles utmärkt. Det behöver inte vara särskilt avancerat. Den av mina scouter som i somras var torrast efter ett ösregn var han som hade ett regnställ från Cubus.

Annars brukar jag rekommendera de stora sportaffärernas egna märken. De brukar vara prisvärda.

Råden bygger å att det handlar om "traditionella" scoutläger och lite lättare hajker.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Man kan också satsa på att ha en enda jacka som är regnjacka, snyggare vardagsjacka och vinterskaljacka. Såna finns tex hos stadium för kanske 400 kr.

Nioåring och scouter. Då finns det ingen anledning att satsa på lättviktsmaterial eller andasfunktioner.

Ett tätt regnställ i något tunnare galon/gummimaterial är alldeles utmärkt. Det behöver inte vara särskilt avancerat. Den av mina scouter som i somras var torrast efter ett ösregn var han som hade ett regnställ från Cubus.

Annars brukar jag rekommendera de stora sportaffärernas egna märken. De brukar vara prisvärda.

Råden bygger å att det handlar om "traditionella" scoutläger och lite lättare hajker.

Tack för tips, det från cubus är det med eller utan hängslen på byxorna? Funderar på vad man skall välja där också?

Nylon med Pu bakpå funkar utmärkt, är hållbart och kan ärvas eller säljas vidare när de växt ur det.
Lårings, byxor, jacka och sydväst är bra men med regnvantar oxså blir det perfekt.

Inga hängslen

För att underlätta kissandet är det mycket lättare utan hängslen. Tänk själv att i spöregn behöva ta av dig regnjackan för att sedan knäppa upp innan du kan börja pinkandet.

Hyfsad kvalitet finns det mycket av - viktigare att det passar bra och är bekvämt och det är personligt tycke och smak. Börja med att kolla de stora sportkedjornas egna märken - de brukar vara de mest prisvärda produkterna. Pröva några olika och känn efter.

lager157.com har billiga, bra och tunna galonställ för 200 kr. Sen underställ för 120 kr att ha under. Fleeceset finns oxå för 120 kr. Har själv produkter därifrån till mina tjejer t ex galonställ och underställ. De är hela och fina fortfarande efter 2 år användande.

lager157.com har billiga, bra och tunna galonställ för 200 kr. Sen underställ för 120 kr att ha under. Fleeceset finns oxå för 120 kr. Har själv produkter därifrån till mina tjejer t ex galonställ och underställ. De är hela och fina fortfarande efter 2 år användande.

Dock vet jag inte hur deras skalplagg/funktionsplagg är i kvalitet.

Vet du vad de har för storlekar? Är de med hängslen? Skall vara till nioåring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips