Regnkläder för Sarek

regnställ är inget för mig eftersom jag blir så varm i dom så nu har jag gått över till regnrock o de funkar mycket bra för mig.

kör med regnjacka de funkar. inte hela ställ.

Exakt. Jag blir lika blöt innifrån eller utifrån, så jag har rationaliserat bort byxorna. Har ett par tunna snabbtorkande i syntettyg.
 
Du frågar: "Är Fjällräven Kuling Set något att ha?"
Vet inte, men det synns vara den nya utgåva av det Ruska Rain jag har som jacke, och som jag gärna rekommenderar. Ruska Rain är lätt, vattentät och till en viss grad andbar och fanns i olika färgar. Till skillnad från denna har Kuling endast én innerficka men jag tror det skal räcke
Du kommar att gå långa tider på sommaren där en jacke inte alls behövs - även i Sarek. Jag tycker den nämnda jacke har passande regleringsmöjligheter och andra finesser till lägerbruk och vandringsbruk med ryggsäck även när det är regnigt, blåsikt eller annat inte omtyckt.
Som byx har jag den inte. Jag tycker det kan vara bra att man kan dra regnbyxar över kängorna direkt. Vad andra finessar du behövar är förstås individuellt
När jag läser ditt inlägg gör jag det automatiskt med en gotländsk röst i mitt huvud, är du från Gotland?! :)
 
Regnstället jag använder är den vanliga Patagonia jackan med GoreTex samt ett par Marmot Precip byxor som snabbt går att dra över de vanliga byxorna utan att behöva ta av kängorna tack vare dragkedjorna.

Ett tipps är att ta med typ spinackertape eller som jag ett par meter armerad extrastark gaffa tape. Vet inte vad den är armerad med, men man kan inte dra av den, den måste klippas. Med den tapen kan du enkelt provisoriskt laga revor på jackor, byxor och tält mm, och det är vattentätt.
 
Lårings är ett sätt att lufta underlivet när egentligen regnbyxor krävs. Men det kräver lång regnjacka och den är inte alltid det lättaste att hitta. Min är egenproducerad.
Att ta av sig isolerlagret när man tar på sig regnkläderna är oftast ett krav.
Poncho är bra i skog och vid rast, i blåst gäller det att ha öronproppar och hålla kursen, men den luftar bäst av prövade regnplagg.
För de som blir för våta innifrån, dit ego själv hör, minska isoleringen och sänk tempot.
Lättkompromissen är ITABs, Regnbyxor med ytter, hellånga, delbara blixtlås med två löpare ventilerar väl, men väger.
 
Jag är så gammaldags att jag aldrig har kommit till GoreTex när det gäller jacka och byxor. För ca 7 år sedan köpte jag ett ordinärt Craft regnställ (byxa + jacka) som jag slitit på sedan dess. I höstas fick jag tag på ett ställ från North Face för under 2000 kr. Lite lättare än det första.

Mina krav på regställ är:
1. Hålla tätt under en hel dags regn
2. Byxorna ska kunna gå att ta på utan att jag tar av mig kängorna först (konstigt nog säljs det ställ där detta inte går)
3. Smidigt och hyfsat lätt
4. Ej svindyrt

Min regnställsjacka är för övrigt numera den enda jacka jag har med på fjället. Men den tar jag bara på om det är kallt eller regnigt. Och på raster. Går annars i ylleunderställ + ev en fleece. Man blir varm när man går.

/Hans
 
Tack för alla svar!

Jag kommer att införskaffa en Marmot Aegis Jacket (1295 kr på AddNature). Samt en billig poncho (ej Fjällräven) som reserv. Kan vara bra att ha vid pauser samt ifall tältet (Bergans Kompakt 2) skulle blåsa sönder :)
 
Men.... Reservregnställ? Inte för att jag är någon UL-taliban, men ska du verkligen släpa på en sån onödig extravikt? Hur ofta brukar du paja dina regnställ?
 
Men.... Reservregnställ? Inte för att jag är någon UL-taliban, men ska du verkligen släpa på en sån onödig extravikt? Hur ofta brukar du paja dina regnställ?

Jag tycker att en poncho som komplement är vettigt, dels är det skönt vid rast när det är blåsigt och kallt, dels är det bra att spänna över taket på tältet vid soligt och varmt väder. Bär allt som oftast själv på en dylik vid sidan av mitt packaway :). Men visst, skulle jag ut på en treveckorsvandring eller kånka på tung foto- eller klätterutrustning vid sidan av basgrejorna så skulle jag lämna antingen den eller regnjackan hemma för att ta bort all onödig vikt.

//J
 
Hej!
Jag skulle rekommendera en lätt gore-tex variant. Är det skitväder på riktigt så funkar detta bra. Själv har jag provat många varianter. Som exempel juli 2009 i ett pass i sarek så började det regna och blåsa ordentligt. Jag hade en gore-tex paclite jacka och ett par nästan nya marmot precip byxor. Det enda jag var torr om var överkroppen.

Mvh Ingvar
 
Tack för alla svar!

Jag kommer att införskaffa en Marmot Aegis Jacket (1295 kr på AddNature). Samt en billig poncho (ej Fjällräven) som reserv. Kan vara bra att ha vid pauser samt ifall tältet (Bergans Kompakt 2) skulle blåsa sönder :)

Jag tycker också det låter som svångrem och hängslen. Hur skulle du lyckas förstöra regnjackan så pass att den blir helt obrukbar? Alltså något kan man ju laga med nål och tråd.

Sedan vet jag inte om du ska vara så mycket oroligare för regn i Sarek än annorstädes. Förbered dig på kyligare nätter bara. Det regnar ju inte mer än övriga sverige VARJE vecka. Det borde finnas statistik över detta...

Regnkläder blir man aldrig riktigt glad av - regnar det så blir man sur liksom. Det jag tycker gör mest skillnad är bra underkläder som håller en varm på kvällen när man blivit däven under regnstället (framförallt ryggsvetten såklart). Jag kör med en tunn ullfrotte-tröja och ett par sönderklippta strumpbyxor med 40% ull. Alternativet till ull är att bära med sig ett komplett ombytes-ställ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
kalalokki Regnkläder till fjälls.. Fjällvandring 24
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.