Regnjacka Marmor Precip

avslutad210712

Gäst
Tyckte faktiskt att Precip redan tidigt blev våt och tung i ärmarna,sen släppte laminatet i nacken(av nötning av håret+ hårspray säger en del).Försökte impregnera om den några gånger med rätt klent resultat beträffande ärmarna.
Marmot Essence verkar hålla helt annan kvalitet så här långt,och är dessutom mycket snyggare skuren.

Fick samma svar från Tierra (förutom då hårspray eftersom jag inte använder sånt) angående nötningen i nacken på min 3.lagers GTX-jacka.

Det känns lite dåligt av fabrikanterna att prångla på oss dyra jackor med material som inte tål normal användning. eller är det meningen att man skall använda en innerhuva för att jackorna skall hålla?
 
Det känns lite dåligt av fabrikanterna att prångla på oss dyra jackor med material som inte tål normal användning. eller är det meningen att man skall använda en innerhuva för att jackorna skall hålla?

Har också en jacka (3-lagers goretex) som har delaminerat i nacken. Antagligen blir den delen extra utsatt när jackan har fast huva - det blir ju ett veck där när huvan ligger ner. Men om problemet är vanligt och känt kan ju tillverkarna lösa det enkelt genom att använda ett annat material där. Gör ett membrantyg någon nytta i nacken?
 
Trist att det inte har funkat bra med precip-jackan. I mitt fall har det fungerat bra... Även när det regnat... Men jag brukar impregnera jackan då och då. Det gör jag även med goretex-jackan.
 
Det verkar vara mer eller mindre lotteri när det gäller regnkläder. Köpte en Mountain Equipment jacka + byxa (motsvarande Precip men nu hittar jag inte på deras hemsida vad de heter) enbart för att komma ner i vikt och pris. För även om man köper en dyr GoreTex är det, som påpekats ofta i forumen, är det ingen garanti för en torr upplevelse. Tycker i alla fall att ME's kläder sitter bättre än Marmots. Funkade klockrent i fjällen i höstas -bra ventilation, inte en droppe innanför tyget, men man kan inte slita för hårt på den här typen av regnställ, så jag har insett att jag får spara dem till just fjällturer när vikten är avgörande. Det märktes först på blixtlåsen, där börjar sömmarna gå upp. Enligt butiken kan jag dock se framemot att få hämta ut ett par nya byxor. Vet jag med mig att jag ska på hårdare turer, är det dock min snart sju år gamla Tierra Colouir som gäller. En slitvarg utan like och med tanke på vad jag hör om skaljackor numera tänker jag fortsätta laga den tills det bara är lappar kvar. Det har lönat sig hittills i alla fall och än har den hållt mig torr.

Jo, det var ju det jag skulle komma till.. mitt sällskap på sista turen hade en Precip och det fungerade tydligen alldeles utmärkt. Så kvaliteten på den typen av jackor ändrar sig nog med tillverkarnas dagshumör, tyvärr.
 
Jag har använt en Precip och använder en Oracle. Jag har använt dem året runt, eftersom jag cyklar till skolan med mera. Precip ventilerar bättre tack vare de stora fickorna med nät. Oracle har mysig krage och är snyggare (i ljusblå dammodell). Jag har sällan använt huvorna. Båda har har ganska slitna membran. Precipen började läcka efter ett tag (2 år?) och på Oraclen släppte sömmarna efter ca två år, vilka tejpades om på garantin. Oraclen verkar svår att återställa impregneringen på. I höst blir det antagligen en ny jacka och frågan är om jag inte provar en annan sort då.
 
Jag har använt precip byxor och jacka ett par år och kan inte säga annat än att jag är nöjd. Använder den relativt flitigt även om en tre-lagers goretex får ta äver om det är lite kyligare. Något jag tror är svårt att få med någon jacka är att den stoppar för tungt regn under längre tid men sådana problem som tidigare nämnts i tråden har jag inte märkt. Dock trist för den som drabbas...
 
Nöjd

Köpte en PreCip innan en resa till Mexico förra sommaren. Funkade kanon i störtskurar (den typen som inte finns här i Svedala) och andades bra trots 25 grader varmt. Dock gjordes inga ansträngande aktiviteter utan promenad utan rygga. Upplever att man behöver "svetta igång" jackan innan membranet släpper igenom maximalt med vattenånga.

Har inte använt den så mkt totalt så jag kan inget säga om slitstyrka.

//Masse
 
Har hela stället och är jättenöjd. Mycket för pengarna helt enkelt. Lätt och smidigt, men skulle jag ha den varje dag som "vanlig" ytterjacka skulle jag kanske som andra talare här köpa en något krafitgare jacka.
 
Budgetvalet

Lite trådkapning kanske men det får ni stå ut med :)

Funderade oxå på ett Precipställ för några år sedan men valde istället budgetalternativet Packaway från ITAB. http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1386

Ganska nöjd än så länge. Jag har med mig detta regnstället i bilen eller i väskan som nödlösning om himlen skulle öppna sig utan att jag är förberedd på det. Har räddat mig ett 20-tal gånger hittlls.
Men å andra sidan om jag vet att det är surväder på gång så använder jag GTX eller hellre ett RIKTIGT regnställ.
Jag använder Didriksons Klondike när jag ska vara ute en hel dag på hundträning, antingen står man helt stilla och tittar på, kör hund själv eller som oftast både och. Då funkar det bara med täta kläder, diffussionen får man klara sig utan om man vill hålla sig någorlunda torr utifrån.
 
Jag köpte en precip jacka och har använt den nu i ca ett halvår. För mig har den varit perfekt! Den är tät, den har bra ventilationsmöjligheter och den andas helt ok. Jag kan tycka att det ibland är lite hetsjack på den helt perfekta regnjackan. Tycker det är sjukt när jackor kostar kring femtusen. Det är inte så farligt att bli lite småsvettig eller kanske lite blöt på armarna när det regnar. Men jag kan inte säga nåt om slitstyrkan på den ännu, möjligt den är utsliten om två år, men än så länge tummen upp!!
 
Använder nästan dagligen

Jag använder min Marmot precip nästan dagligen, året runt sen ett drygt år tillbaka när jag går till och från jobbet. Som regnjacka, vindjacka och som vinterjacka med fleece under. OK, det är ju inte det värsta slitaget den kan råka ut för, men den har överlevt ryggsäckar och funkar jättebra enligt min åsikt. Ventilerar bra och håller regnet ute. Klar favorit hittills.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
LindyAnna Rädda precip jacka? Kläder 5
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
L.A. Packway vs Precip? Kläder 0
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
bergholm Marmot Precip Kläder 12
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
boran Är Marmot Precip vattentät? Kläder 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.