Regnjacka likt Itab Packaway

Hejsan

Jag är på jakt efter en så lätt regnjacka som möjligt. Jag hann tyvärr inte köpa Itabs packaway innan den försvann (finns kvar på hemsidan men går inte att beställa längre). Jag har tittat på Montane Minimus, någon jacka från Zpack odl, men alla kostar ju en förmögenhet. Finns det någon annan lätt bra regnjacka i samma prisklass som itabs?

//Askel

Packaway har varit slut tidigare och återkommit i Itabsortimentet. Skulle gissa den går att beställa inom några månader igen.

North Face har ofta prisvärda och bra jackor i Event/Hyvent

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Itab...

...i den mening som de flesta har lagt i namnet har nog gått ur tiden dessvärre, sortimentet är inte särskilt
intressant längre, bara halvdåliga grejor till halvdyrt pris.

Hyvent från North Face är helt ok, även Marmots Precip-grejor kan nämnas, de brukar dyka upp på reor med
ganska jämna intervaller och då kostar de ca 5-600 för jacka och ungefär samma för byxa. Lite dyrare än Itab men
väsentligt bättre kvalitet.

...ett billigt alternativ kan vara poncho med byxholkar, brukar sällan kosta skjortan...

//J

Någon som har en precip och vet hur den är i storleken? Behöver man ta en storlek större för att få plats med ett mellanlager eller är den redan tilltagen?

tack för alla tips. Tyvärr är jag lite impulsiv när det kommer till att handla friluftsprylar så jag beställde en Minimus trots allt. Jag lär väl inte bli besviken, men jag kanske hade haft mer pengar över om jag väntat på svaren :)

För att vara optimal behöver du två en som passar som ett ålskinn över understället och en som passar över allt annat du har på dig.
Vill du bära lätt blir det bara den senare.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips