Regler för Champagnedop av ny kajak?

Några av mina paddelvänner förväntar sig att jag ska ha Champagnedop av den nya kajaken.

Finns det några ”regler” om detta? Skriftliga eller muntliga regler. Seriösa såväl som mer oseriösa regler.

Jag tar för givet att jag inte ska ägna mig åt någon form av glaskrossning, utan att Champagnen ska drickas upp, möjligen ska kajaken ha en skvätt.
Om jag bjuder in någon ”prominent” person som landshövdingen eller biskopen att förrätta dopet så tackar dom nog nej. Så vem ska förrätta dopet, om det nu ska vara något dop?

Spåna på. ;)
 
Dopet ska naturligtvis förättas av en kvinna. Som erkänsla för detta ska hon ha en furstlig dopgåva.

Se om du kan hitta något om när varven sjösatte sina fartyg, på den tiden. Mest i Gbg

För övrigt häll en skvätt på kajaken o drick resten själva.

Häls/Jan
 
Tradition när man döper fartyg i samband med sjösättningen är att en kvinna (gärna prominent, och med samma namn som fartyget har) skall svinga iväg en flaska fastknuten i en lina(1) så flaskan krossas mot fartyget bordläggning. Om det är ett mindre fartyg kan det vara acceptabelt att kvinnan i fråga krossar flaskan mot någon väl vald del av fartyget med rå muskelstyrka.

Jag ser dock vissa problem med att fulfölja denna tradition när det gäller kajak... Om jag vore du skulle jag nöja mig med att korka upp falskan som vanligt, hälla de första dropparna på kajakens för, och sedan dricka upp resten med närvarande kompisar.


(1) Flaskan hänger i linan, så man kan undvika pinsamheten att flaskan missar fartyget. Det brukar dock krävas en del fart på flaskan fär att den faktiskt skall gå sänder.
 
Inget dop av kajaker

En kajak är absolut inget fartyg, det är närmast att betrakta som ett verktyg eller avancerat klädesplagg. Och vem döper sina Lundhags-kängor? Man skall i största möjliga mån undvika att använda nautiska termer i samband med paddling. Till exempel skall fart räknas i km/h och inte i knop. En riktig paddlare vet inte vad styrbord och babord är. Och en paddlare tramsar inte med att kalla sin kajak för "hon". Det gör folk som har blå blazer med mässingsknappar.
 
Re: Inget dop av kajaker

horten; sa:
En kajak är absolut inget fartyg, det är närmast att betrakta som ett verktyg eller avancerat klädesplagg. Och vem döper sina Lundhags-kängor? Man skall i största möjliga mån undvika att använda nautiska termer i samband med paddling. Till exempel skall fart räknas i km/h och inte i knop. En riktig paddlare vet inte vad styrbord och babord är. Och en paddlare tramsar inte med att kalla sin kajak för "hon". Det gör folk som har blå blazer med mässingsknappar.

Det står dig fritt att känslomässigt inte betrakta din kajak som fartyg. Men ur lagens synvinkel är kajaken absolut ett fartyg som skall lyda de sjövägsregler som gäller. Det är till och med så att om du simmar ut till en stock som flyter i vattnet så blir stocken ett fartyg när du sätter dig på den...

Du får ange farter i vilka enheter du vill, traditionellt har dock knop använts på sjän eftersom det bygger på avståndsmåttet nautisk mil.
 
Håller med Nils. Charmen med kajaking är den totala avsaknaden av nautiskt tänkande. Det där med sjöfartsregler gäller, men den huvudregel jag fått lära mig att att hålla sig undan all annan trafik på sjön. Vi är inte i position att kräva att annan trafik tar hänsyn till våra rättigheter.

Och som sagt...Km Km/h i.s.f. nautiska begrepp. Man använder sällan eller aldrig sjökort annat än undantagsvis. Vanliga friluftskartor m.m. används vanligen.

Det ligger lite i vår natur att vägra vara sjöfart.

Visst kan man ha en ceremoni, men troligen med pilsner i.s.f. champagne.
 
Standardmåtten är S och M, kajak och kanot gör det möjligt att paddla med telefonkatalogens kartmaterial. Befriande. Dessbättre blåser motvinden i m/s!
Vill du hålla en fest med anledning av din nya kajak, gör det men krossa inte stäven!

go tur
 
Hej

När det gäller fart och avståndsangivelse till sjöss, åtmindstone när det handlar om kust/hav så är det knop och Nm (sjömil) som gäller, inget annat, även med kajak.
Det vore lika befängt som om någon började använda knop till att ange en bils fart.

Även om det går att navigera en kajak med i stort sett vilket kartmaterial som helst, så bör ett sjökort studeras före en kustpaddling.
Det är det enda kartmatrial som visar bottentopografin och den ger en vägledning om både strömmar och vilken vågtyp som kan tänkas uppstå.

/ Stig
 
Re: Inget dop av kajaker

Hej,

horten; sa:
En kajak är absolut inget fartyg, det är närmast att betrakta som ett verktyg eller avancerat klädesplagg.
____________________________________________________

Nils - det vore intressant om du ville utveckla dina tankar om kajaken som ett "avancerat klädesplagg". Att jag skulle vara klädesintresserad är något nytt för mig.

Per - brorsan döpte sin nya båt för några år sedan. Han drämde champangeflaskan i skrovet flera gånger utan att den gick sönder. Till slut hade han byggt upp så bra tryck i flaskan att den exploderade i handen på honom och han fick åka till akuten och sy innan dopfirandet kunde fortsätta. Om det kom några droppar skumpa på båten eller inte vet jag inte, men den har ett namn och den seglar bra.

Mvh Stefan H.
 
Re: Re: Inget dop av kajaker

stefanhum; sa:
Hej,

horten; sa:
En kajak är absolut inget fartyg, det är närmast att betrakta som ett verktyg eller avancerat klädesplagg.
____________________________________________________

Nils - det vore intressant om du ville utveckla dina tankar om kajaken som ett "avancerat klädesplagg". Att jag skulle vara klädesintresserad är något nytt för mig.


Mvh Stefan H.

När det gäller grönlandskajaker är liknelsen naturlig. Bygga precis efter måtten på paddlaren så att passformen blir perfekt. Jackan (tuilik) binds fast direkt i kajakens sittbrunnssarg. Kajaken är tillverkad av skinn precis som jacka och handskar. Ett helsike att åla sig ner i den men när man sedan paddlar är den nästan som en del av kroppen.

Nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...