Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det har blivit mörkt ute nu och jag undrar vad har ni på er för att synas bättre och se bättre?
Reflexvästar, Pannlampa eller Cykellampa? Vad kan ni rekomendera?
Reflexer kan man inte få för mycket av. Sätt dem gärna på vevarna eller på fälgarna så rör de sig vilket gör att din framfart syns bättre.
Blå rörliga reflexer kan ge ett intryck av att det finns blåljus i närheten vilket kan lugna vissa motoriserade trafikanter.
Personligen tycker jag att cykellyktor är att föredra på cykelbanor och vägar därför att risken för bländning av mötande är mindre än med pannlampa. Pannlampa med massor av ljus är å andra sidan bra i skogen.
Clas Ohlsson säljer en Sigma Elipsoid framstrålkastare med laddningsagregat som jag har bra erfarenhet av sedan några vintrar. Har alltid med mig 2 stycken i cykelväskan för att kunna byta om krämen går ur.
Det går smidigt att ladda i och med att man bara stoppar i kontakten i lampan utan att plocka ut NiMH ackarna. Lamporna kläms enkelt fast på styret och kan användas till flera cyklar.
Reflexer kan man inte få för mycket av. Sätt dem gärna på vevarna eller på fälgarna så rör de sig vilket gör att din framfart syns bättre.
Blå rörliga reflexer kan ge ett intryck av att det finns blåljus i närheten vilket kan lugna vissa motoriserade trafikanter.
Hälsningar Thure
Håller med dej om att man inte kan få för många av reflexer. Men att sätta på blå reflexer som påminner om utryckningsfordonens blåljus på cykeln kan knappast vara lagligt. Det är väl vita fram, gula på sidorna och röda baktill som gäller?
Glöm för all del inte armarna. Sätt reflexer även där. Det är faktiskt viktigare att ha reflexer på armarna än till exempel vevarna.
Orsaken är att om du på cykel signalerar att du skall svänga så syns det inte alls när det är mörkt ute. Har du reflexer vid till exempel handleden så syns det när du sträcker ut armen.
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...