Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det har blivit mörkt ute nu och jag undrar vad har ni på er för att synas bättre och se bättre?
Reflexvästar, Pannlampa eller Cykellampa? Vad kan ni rekomendera?
Reflexer kan man inte få för mycket av. Sätt dem gärna på vevarna eller på fälgarna så rör de sig vilket gör att din framfart syns bättre.
Blå rörliga reflexer kan ge ett intryck av att det finns blåljus i närheten vilket kan lugna vissa motoriserade trafikanter.
Personligen tycker jag att cykellyktor är att föredra på cykelbanor och vägar därför att risken för bländning av mötande är mindre än med pannlampa. Pannlampa med massor av ljus är å andra sidan bra i skogen.
Clas Ohlsson säljer en Sigma Elipsoid framstrålkastare med laddningsagregat som jag har bra erfarenhet av sedan några vintrar. Har alltid med mig 2 stycken i cykelväskan för att kunna byta om krämen går ur.
Det går smidigt att ladda i och med att man bara stoppar i kontakten i lampan utan att plocka ut NiMH ackarna. Lamporna kläms enkelt fast på styret och kan användas till flera cyklar.
Reflexer kan man inte få för mycket av. Sätt dem gärna på vevarna eller på fälgarna så rör de sig vilket gör att din framfart syns bättre.
Blå rörliga reflexer kan ge ett intryck av att det finns blåljus i närheten vilket kan lugna vissa motoriserade trafikanter.
Hälsningar Thure
Håller med dej om att man inte kan få för många av reflexer. Men att sätta på blå reflexer som påminner om utryckningsfordonens blåljus på cykeln kan knappast vara lagligt. Det är väl vita fram, gula på sidorna och röda baktill som gäller?
Glöm för all del inte armarna. Sätt reflexer även där. Det är faktiskt viktigare att ha reflexer på armarna än till exempel vevarna.
Orsaken är att om du på cykel signalerar att du skall svänga så syns det inte alls när det är mörkt ute. Har du reflexer vid till exempel handleden så syns det när du sträcker ut armen.
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer