Refill butangas

Väcker liv i gammal tråd...
Jag letar efter en adapter för kunna föra över gasol mellan gasolflaskor som båda har Lindahlgänga.
Jag har försökt leta på Aliexpress, men problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall formulera min
fråga i sökfältet.
Du menar en koppling som gör att du kan hälla över kvarblivna restslattar ur Lindal-gängade be-
hållare till en Lindal-gängad gasbehållare (tom eller med restslatt) - som på så vis blir som återfylld?
Tja, t.ex. den här.

Det gäller bara att inte överfylla mottagaren, så man måste veta/begripa vad man håller på med...

Och man måste ha noterat vad den mottagande behållaren vägde exakt när den levererades som
fabriksfylld. Vattenfast tuschpenna!!! Då går det att återfylla till exakt samma vikt. På grammet när...
/Odd

Ett smart trick kan vara att ha en Primus Wintergas-behållare som återanvänd mottagarbehållare,
den har ju läskpappersinsidan som förbättrar förgasningen i lite låga temperaturer...
 
Som Odd skriver, veta vad man gör…
Nu har jag lyckats köpa billigt på Jula när de hade sin drive och det blir att Burkarna med Primus loggan blir kvar i hyllan.
Något annat ”vanskligt” jag gör är att fylla på de små Thermacellbehållarna vilket nog är än mer obra…
Det samtidigt som de där (oftast electro) mattorna hittas på lågpris.
Tja vad ska en ”fattig göra” 😇
 
Du menar en koppling som gör att du kan hälla över kvarblivna restslattar ur Lindal-gängade be-
hållare till en Lindal-gängad gasbehållare (tom eller med restslatt) - som på så vis blir som återfylld?
Tja, t.ex. den här.

Det gäller bara att inte överfylla mottagaren, så man måste veta/begripa vad man håller på med...

Och man måste ha noterat vad den mottagande behållaren vägde exakt när den levererades som
fabriksfylld. Vattenfast tuschpenna!!! Då går det att återfylla till exakt samma vikt. På grammet när...
/Odd

Ett smart trick kan vara att ha en Primus Wintergas-behållare som återanvänd mottagarbehållare,
den har ju läskpappersinsidan som förbättrar förgasningen i lite låga temperaturer...
Tack för Amazon-länken, men den adaptern var satans dyr. 600 SEK med frakt! Finnes billigare alternativ eller är det vad jag är hänvisad till?
Jag passar på att tillägga att jag sedan tidigare sysslar med att köpa CP250-flaskor och sedan föra över gasolen till en flaska med Lindahlgänga.
 
Tack för Amazon-länken, men den adaptern var satans dyr.
600 SEK med frakt! Finnes billigare alternativ eller är det vad jag är hänvisad till?
Det finns det säkert, jag antar att det finns kinesiska kopior av det där (syd)Koreanska originalet.
Det där är den slatt-saver jag har...
Jag passar på att tillägga att jag sedan tidigare sysslar med att köpa CP250-flaskor
och sedan föra över gasolen till en flaska med Lindahlgänga.
Är det inte enklare att köra CP250 direkt mot Lindalbrännaren via en sån där
svart trebent CP250-adapter? Då slipper du överfyllandet... Så kör jag mina Polaris nästan jämt
(utom när det är för kallt för butan - då blir det Jet-A1)
/Odd
 
Här har du en kinesisk efterapning (utan friblåsningsventilen!) på svenska Amazonsajten...

Och här har du trebensadaptern från någon för mig okänd .se-sajt som heter fruugo.se ...
 
Senast ändrad:
Det finns det säkert, jag antar att det finns kinesiska kopior av det där (syd)Koreanska originalet.
Det där är den slatt-saver jag har...
Är det inte enklare att köra CP250 direkt mot Lindalbrännaren via en sån där
svart trebent CP250-adapter? Då slipper du överfyllandet... Så kör jag mina Polaris nästan jämt
(utom när det är för kallt för butan - då blir det Jet-A1)
/Odd
Jag har den trebenta adaptern du länkar till, men jag finner den något instabil. Den står inte tillräckligt stadigt, tycker jag.
Men Lindahlgängade gasolflaskor har även andra fördelar: när det börjar bli lite kyligt tappar ren butangas i effekt. Då ställer jag gasolflaskan i en burk med lite varmt vatten. Detta är svårgenomförbart med CP250-flaska och ovan nämnda adapter.
Tidigare har jag använt den "vanliga" friluftsköksgasolen även när det rätt kallt genom att använda mitt Primus Omnilite Ti och vända gasolflaskan uppochner. Detta kan jag göra även med ren butan tänkte jag.
Ytterligare en fördel med att tanka över butan till Lindahlgängad burk att jag för över precis så mycket gasol som jag räknar med att jag behöver. Om jag t.ex. beräknar att jag behöver 150 g. gasol sm för jag över den mängden.
Vad är Jet-A1? Flygplansbränsle?
 
Vad har friblåsningsventilen för funktion?
Jag använder den för att kvickrt båsa bort den lilla luftmängden som finns i adaptern när man monterat
ihop det hela. Då slipper jag att lite luft trycks in i mottagarbehållaren som aldrig kommer ut igen...

Vad är Jet-A1? Flygplansbränsle?
Jepp. Flygfotogen för jetmotorer. Bästa köldtåligheten som finns - och lågskattat...
 
Vad har friblåsningsventilen för funktion?
När man fyller en flaska från en annan, behöver trycket vara lägre i den flaska som skall fyllas. Har man tillgång till kyl/frys ordnas detta genom att mottagarflaskan kyls i kyl/frys innan fyllning.
Har man inte kyl/frys kan den mottagande flaskan kylas genom att man släpper ut gas ur den, friblåsning.

Erfarenhet från kolsyreflaskor.

/John
 
Jag använder den för att kvickrt båsa bort den lilla luftmängden som finns i adaptern när man monterat
ihop det hela. Då slipper jag att lite luft trycks in i mottagarbehållaren som aldrig kommer ut igen...

Jepp. Flygfotogen för jetmotorer. Bästa köldtåligheten som finns - och lågskattat...
Var köper du flygfotogen?
 
Var köper du flygfotogen?
Flygfotogen i campingköksmängder köper man inte. Det tigger man till sig - från mekarnas spillfat.
Soppa som de alltså inte får hälla tillbaks i jetmotortanken... Spillfatet levereras normalt till t.ex. Sakab
- som mot rundligen tilltagen avgift eldar upp det. Eller till Cementa som eldar upp det i cementugnen...

Jag brukar sifona någon liter ur vårat spillfat när jag behöver fylla på fotogendunken. Vilket nog
försenar sändandet av fatet till Sakab med någon enstaka dag skulle jag gissa... Passerar du förbi
här så kan jag dela med mig.
/Odd
 
Flygfotogen i campingköksmängder köper man inte. Det tigger man till sig - från mekarnas spillfat.
Soppa som de alltså inte får hälla tillbaks i jetmotortanken... Spillfatet levereras normalt till t.ex. Sakab
- som mot rundligen tilltagen avgift eldar upp det. Eller till Cementa som eldar upp det i cementugnen...

Jag brukar sifona någon liter ur vårat spillfat när jag behöver fylla på fotogendunken. Vilket nog
försenar sändandet av fatet till Sakab med någon enstaka dag skulle jag gissa... Passerar du förbi
här så kan jag dela med mig.
/Odd
Tack så mycket för det erbjudandet! Nu bor jag i Nynäshamn och har ingen bil och förmodligen skulle det ta ett tag att resa kollektivt till dig. Men jag kan ju alltid kontakta dig i framtiden om jag då tycker att det är värt att göra den resan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.