Refill butangas

Tack för sammanfattningen! 70% av ursprungsvikten eller 70% av volymen? Vad jag är ute efter är en fyllningsgrad för butan som ger samma tryck vid 50 grader C som standardfyllningen ger. Alltså samma säkerhetsmarginal, nackdelen jag får ta är jag får med mig mindre mängd bränsle för samma "behållarvikt". Kan man tänka som jag gör eller är det inte så enkelt?

Det här är så pass farligt att experimentera med att jag helst inte vill skriva när jag inte vet exakt (jag minns inte om det var 70% ens). Risken är att någon läser mina felaktiga siffror mellan raderna, och så blir det tråkiga konsekvenser.

Denna tråden var den jag menade. Står mycket intressant i den angående vintergas.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60177

I inlägg #45 finns även 3st bilder på vad som kan hända om man tänjer på gränserna:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=505210&postcount=45

Summa summarum.
Det går att flytta slattar mellan flaskor, tanka propan i för propan ej avsedda flaskor, laborera med blandningar, etc, men man ska veta vad man gör.
 
Är det samma funktion

Jag köpte en sådan här http://store.taiwancamping.net/home/field-kitchen/gas-refill-adapter för att kunna fylla tömda/halvtomma gasbehållare med tändargas (butangas). Största anledningen är inte att det är mkt billigare utan att det känns smidigt att slippa ta med sig 100 gram gas )

Fogas säljer en
http://www.fogas.se/shop/1507---fyllningsadapter-foer-engaangsbehaallare/
har den samma funktion som Taiwankopplingen?

Thure
 
Ett litet sidospår:
Ö&B säljer dom ventillösa campingflaskorna billigt som man punkterar, finns det adapter till gängad vanlig brännare eller måste jag göra en själv? Jag har letat men inte hittat nån på nätet.
 

Nej det där är adaptern som Primus tillverkar, som man kan fylla en vanlig cigaretttändare med, från campinggasen. Även om jag enligt ovan använder den för att tanka japangas till gastub enligt tidigare inlägg..


Teknikern. Ja det finns eller har iaf funnits. Markill tror jag hade den. En vanlig gängad koppling som spändes fast över tuben.

EDIT: Hittade adaptern. På Shelbys! http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=981
 
Det här är så pass farligt att experimentera med att jag helst inte vill skriva när jag inte vet exakt (jag minns inte om det var 70% ens). Risken är att någon läser mina felaktiga siffror mellan raderna, och så blir det tråkiga konsekvenser.


Summa summarum.
Det går att flytta slattar mellan flaskor, tanka propan i för propan ej avsedda flaskor, laborera med blandningar, etc, men man ska veta vad man gör.

---

Trycket i flaskorna bestäms av vilken gasblandning det är i dessa, och det är ingen skillnad i tryck om det bara finns en tesked flytande av gasen i behållaren eller är fylld till orginalvikt vid 50 grader C av samma gasblandning - så länge det finns skalputrymmet kvar i flaskan.

Häller man över slattar till en enda burk så kan man lugnt fylla den flaskan till samma vikt som den hade när den var nyköpt - det finns marginaler redan innan. Slattarna är dessutom ganska avgasade på propan och består till största delen N-butan och trycket ännu lägre - och den är flytande form vid atmosfärstryck redan vid några få minusgrader och är då närmast att betrakta som bensin i hanteringen.

Så länge man ger fasen i att ta gas från husvagnstuben (ej rekomendabelt alls) utan håller sig till campingasolflaskor (som att fylla upp en 100 gramsflaska från en 450 grams flaska av samma eller liknande sort) så kan man ganska säkert fylla mellan campingasolflaskorna så länge man inte överskrider flaskornas vikt som de hade när de var nyköpta

Nedanstående kan ses om ren upplysning för man inte skall utsätta sig för onödig fara om man ändå försöker sig på husvagnsgasol - rekommenderas EJ:

Envisas man fortfarande att fylla med husvagnsgasol i campingflaskorna för vinterbruk (fortfarande inte alls rekommendabelt) så måste man minska på fyllningsvikterna då ren propan har lägre densitet än campingasolblandningarna och därmed större flytande volym för samma vikt:

450 grams flaska -> 390 gram fyllning
230 grams flaska -> 200 gram fyllning
100 grams flaska -> 86 gram fyllning

Gör man inte detta så blir flaskorna överfyllda volymmässigt och innehållet sväller så mycket att flaskan riskerar blir stumfylld och sprängs innan den når 50 grader C. Propan som vätska sväller uppemot 15% i volym när man går från rumstemperatur till 60 grader C

detta beroende på att gasen är nära sin kritiska temperatur på 90 grader C då över detta så kan inte propan vara vätskeform oavsett hur mycket man komprimerar.

(vatten har också en sådan punkt ca 373 grader C - över detta så kan inte vatten vara i vätskeform oavsett tryck)
 
Vill förtydliga frågan i inlägg #14

Min fråga är om adaptern hos Fogas har samma funktion som adptern från Taiwan i trådstartinlägget.
Sen undrar jag vad som menas med japangasbehållare respektive butanbehållare. Har de gänganslutning? Annan anslutning?

Nån som har erfarenhet av slatthantering
med nån adapter med gasbehållsre med primusgänga? Vilka ansutningar använder ni? Kran emellan?

Thure
 
..jag kan väl förtydliga mitt svar då :)

Alltså den adaptern som du länkar till på Fogas hemsida, skruvas alltså på en "vanlig" behållare med gänga, typ Primus Powergas, eller motsvarande. Sen kan man använda det smala munstycket till att fylla helt vanliga cigaretttändare med. Den gör liksom att gastuben får samma funktion som en sån tändargastub typ "Ronson" som man kan köpa i tobakshandeln.
Jag använder denna adapter m.h.a. ett litet plastmunstycke från en "ronson" tändar-refill

TS länkar till en annan adapter som är gjord för att koppla ihop en vanlig gastub "tub mot tub" med billiga tuber likt den här:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...ch-stormkok/Gasolbehallare-refill-4-st-17595/

Jag kallade den lite slarvigt för japangasbehållare, för att typen är vanlig i asien. Används ofta i gasolkök av den här typen: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-17618/
 
pysen78;602224 Teknikern. Ja det finns eller har iaf funnits. Markill tror jag hade den. En vanlig gängad koppling som spändes fast över tuben. EDIT: Hittade adaptern. På Shelbys! [url sa:
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=981[/url]
Den tog dom bra betalt för vill jag lova, det blir en stund i verkstan istället ser jag.
 
..jag kan väl förtydliga mitt svar då :)


TS länkar till en annan adapter som är gjord för att koppla ihop en vanlig gastub "tub mot tub" med billiga tuber likt den här:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...ch-stormkok/Gasolbehallare-refill-4-st-17595/

Jag kallade den lite slarvigt för japangasbehållare, för att typen är vanlig i asien. Används ofta i gasolkök av den här typen: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-17618/


Den flasktypen kallas också väldigt ofta för CP250, och som nämnt så är det nästan ren butan i dessa (gissningsvis 66% N-butan och 33% isobutan), vissa märken har ev. en liten propantillsats på ca 10%

Den flasktypen _var_ väldigt billig på biltema där man först betalade 39:90 för ett fyrpack, därefter höjdes det till 49:90 men nu kostar dom 79:90 vilket gör att styckpriset är samma som hos Jula mfl.


---

Personligen skulle jag aldrig använda adaptrar utan möjlighet att stänga till tuberna med en kran i båda ändarna. Och jag föredrar en kort bit genomskinlig armerad slang så att man ser om flytande gasen flödar eller inte vid överfyllningen samt får bort mekanisk brytning mellan mottagarflaska och donörflaskan i hanteringen - gillar inte stela infästningar... slangen till båda gaskranarna dras ihop med kanske dubbla slanglämmor och provdras och vrids under flasktryck eller helst 15 Bar tryckluft (med stängda kranar mot tuberna) att det inte läcker det minsta (kollas med såpvatten), tappar tryck för fort med tiden (trycklufttryck kvar i slangarna i flera dygn i sträck) eller att slangarna visar minsta tendens att vilja krypa av slangnipplarna. - kör man med kraftigt luktsatt gasol så känner man stanken av även en mikroskopisk läcka med noggrann luktning med näsan nästan innan man ser några bubblor med läcksökningsspray - etymerkaptan är helt otrolig på att lukta trots att halterna knapp är spårbara med elektroniska sökare...



Rätt gjord skall det bara ge den lilla lätta puffen när flaskorna skruvas på kranarna och resten av hanteringen fullständigt läckfri förutom den lilla puffen när flaskan skruvas a och på för vägning under operationen - läcker det inte ut någon gas alls så finns det heller inget som kan brinna!.

med stängd kran i båda ändarna när tuberna skruvas av och slangen utventilerad från luft så försäkrar man också att ingen luft kommer in i slangarna i hanteringen - och den lilla puffet/pyset när flaskan skruvas på, spolar ut det mesta av luften som finns i primusgängans fattning - är man osäker på detta så kan man skruva fram och tillbaka några gånger till för extra 'puff' och den vägen spolar ut all luft som kan vara fångad i anslutningen.


Jag själv har slaktat t gasolbrännare biltema 17-601 för anslutning mot primusgängade flaskor - men denna brännare ser ut att ha utgått ur sortimentet med tillhörande gasflaska 17-602 av webben att döma (vilket är synd då den hade den mest köldtåliga gasblandningen av alla jag testat hittills som kunde köpas på 'vanlig' tunn behållartyp), utan man får nöja sig med 17-608 som utgångsmaterial.
 
---

Trycket i flaskorna bestäms av vilken gasblandning det är i dessa, och det är ingen skillnad i tryck om det bara finns en tesked flytande av gasen i behållaren eller är fylld till orginalvikt vid 50 grader C av samma gasblandning - så länge det finns skalputrymmet kvar i flaskan.

Tack för klargörandet och ditt tålamod :)

Bara för att jag ska förstå rätt: När man har tex 30% propan och 70% butan så är det en blandning som ger ett lägre tryck vid tex 50 grader C än om man skulle ta bort all butan ur ovanstående blandning men då ha mindre mängd i tuben?
 
Skaka flaska?

Ignorera mitt senaste inlägg (redan gjort verkar det som :)). En fråga till, finns det någon som helst mening med att skaka tuben vid gasmatning (normal primus tub)? Man upplever ju ofta en ökad effekt när man gör så, är det pga av värme från händerna eller händer det något spännande med blandningen?
 
Väcker liv i gammal tråd. Jag letar efter en adapter för kunna föra över gasol mellan gasolflaskor som båda har Lindahlgänga. Jag har försökt leta på Aliexpress, men problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall formulera min fråga i sökfältet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.