Recension av CitySelect på 60CS

Delar med mig lite erfarenheter av Cityselect bilnavigationskit. Köpte den från Netshop.no i samband med en 60CS och är positivt överraskad. OK, priset är högt (2.195 NOK) men man får en hel del för pengarna. GPS-hållaren är suveränt bra. Består av den vanliga snäpphållaren för 60CS som sitter på en snitsig blyhagelfylld dyna med gummisula som man ställer på instrumentpanelen och vinklar in. Hållaren står faktiskt som fastskruvad pga blytyngden och gummisulan. Dessutom ingår en 12V "ciggarett-plugg". Med CS har man faktiskt ett fullfjädrat navigationssystem med full autorutt över hela Europa. Kartorna har bra aktualitet där jag kollat och går ner till "byvägsnivå". Autorutten är snabb och räknar automatiskt om då man väljer "annan väg". Beräknad ankomsttid är lite tidsoptimistisk och bygger väl på att man kör skyltad hastighet. En del tokigheter såsom vänstersväng över heldragen linje kan man råka ut för men i Gbg-området funkar de flesta kringelikrokar och rondeller mm.
Det finns en otrolig massa platser inlagda såsom restauranger, affärer, sevärdheter, sjukhus, alla kommunkontor, offentliga inrättningar mm. De flesta ställen har dessutom telefonnummer. Fattar inte hur man fått tag på alla dessa data. Man kan ju undra hur länge detta är aktuellt. CS är bamsestort och tar en dryg "gig" på hårddsiken vid installationen.
Man får välja vilka kartor man laddar ner via Mapsource och minnet i 60CS räcker för drygt halva Sverige. Svarar gärna på frågor.
Mvh Martin GBG+Bohuslän
 
Hej Martin

Vet du (eller någon annan) var (om) det går att få tag i endast city select Europa kartan, utan sladdar och hållare (bilkit)?

Mvh
Calle
 
Har du använt Metroguide 6 någon gång? Kan du isåfall jämföra det med Cityselect? Jag har nämligen hört att MG innehåller fler POIs än CS, fast det kanske inte gällde den europeiska versionen. Är det samma kartmaterial i MG och CS, eller är det nyare i CS?
 
Jag har inte någonstans sett något annat än antingen City Select medskickad med en GPS (exempelvis iQue) eller som ett paket, med bilhållare och sånt.

Man kan ju undra hur de har tänkt sig det, när nästa version kommer? Blir ganska gott om bilhållare med tiden, om de ska fortsätta på samma sätt.

Såvitt jag har sett har Metroguide, City Select och City Navigator exakt samma kartbilder i Europa (förutsatt att det är samma version, förstås). Detsamma gällde för Roads & Recreations, så länge den fanns.
Det som skiljer är ruttberäkningsinformationen.
Huruvida det är skillnad på antalet POI vet jag inte.

Anders
 
apersson850; sa:
Man kan ju undra hur de har tänkt sig det, när nästa version kommer? Blir ganska gott om bilhållare med tiden, om de ska fortsätta på samma sätt.
Jag har haft City Select Europe sedan version 4. Man beställer en uppgraderings-CD från Garmin (som levereras helt utan kostnad!)
Sedan går man bara in på Garmins webplats och aktiverar CDn. det kostar ca 100 USD för hela Europa, tror jag.

Så var rädd om bilhållaren! :)

Hälsningar
Leif
 
Även jag har City Select och visst är den bra, men den är långt ifrån fulländad, autoroutingen funkar oftast bra, men ibland så har jag befunnit mig 3 mil hemifrån och GPS:en har föreslagit en väg som blir dryga 9 mil, när jag då beordrar den att räkna om så valde den vägar i trakterna av 9-10 mil, först när jag kört en mil av den närmsta vägen, och således har ca 2 mil hem så fattar GPS:en hur det är fatt och räknar om till närmaste vägen. Förutom detta så är det väl kartmaterialet som inte är riktigt uppdaterat fullt ut, det har hänt att man blivit föreslagen vägar som knappt är framkomliga med cykel, det verkar även brista i informationen om en korsning är planskild eller i plan. En annan lustig kartografisk detalj som jag upptäckt är de tre rondeller som byggdes samtidigt i Öjebyn utanför Piteå i fjol somras, av dessa har en rondell kommit med i kartmaterialet, de övriga två finns där inte.
 
Jag har ju samma kartmaterial i min iQue.
Igår upptäckte jag en mycket lustig rutt. Men jag tror att det beror på att jag hade ställt in på Snabbaste vägen för ruttberäkningen. Då verkar den titta på de större vägarna, utan att ge sig in på småvägar, om det inte är nödvändigt. Detta är säkert en rimlig strategi i de flesta fall. Men i det jag råkade ut för, stämmer graderingen av vägarna på kartan inte med verkligheten. En del av vägen, den som är vettig att köra, visas som liten väg (grön). Då väljer iQue större vägar (röda och svarta), vilket leder till en omväg på en dryg mil.
Hade den vettiga vägen också varit markerad som större väg (svart på kartan), skulle jag tro att rutten blivit den rätta från början.

Anders
 
Jag hade superbråttom och köpte från aspidshop.com för 2200 spänn. Har ingen aning om det är ett bra pris men jag ville verkligen ha det snabbt. Paketet tog en dag från Lissabon och levererades till dörren.

diamondsutra; sa:
Hej Martin

Vet du (eller någon annan) var (om) det går att få tag i endast city select Europa kartan, utan sladdar och hållare (bilkit)?

Mvh
Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tony-Avesta 60CS vs. 60CSx en liten recension Navigering 1
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
niklaz Garmin - föra över kartor remote (t.ex. CitySelect) Navigering 5
salis Dela på licens, Cityselect Navigering 1
p_hallengren Cityselect Navigering 5
sejohas Kartor TomTom kontra Garmin Cityselect V.5 eller 6 Navigering 6
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.