rast/läger plats

När man är ute och paddlar på ställen man inte vart på förut.
Hur hittar ni era rast/läger platser, hur vill ni helst att dom ser ut ?
Finns det några tips eller är det helt enkelt att ta sig i land på lämpligt ställe och reka?

// Magnus
 
När man är ute och paddlar på ställen man inte vart på förut.
Hur hittar ni era rast/läger platser, hur vill ni helst att dom ser ut ?
Finns det några tips eller är det helt enkelt att ta sig i land på lämpligt ställe och reka?

// Magnus

Jag brukar kolla ut en bra plats från kajaken. Ibland blir det lite paddlande fram & tillbaka innnan man bestämmer sig, men det är rätt trevligt :)
Jag brukar kolla efter bra platt plats för tältet, gärna vindskyddad, samt bra badplats & helst fin utsikt för kvällskaffet. Jag försöker undvika typiska mygghål, alltså mycket vegetation & blöt mark, det ska vara torrt & gärna några träd i bakgrunden.
Gillar oxå att kunna dra upp kajaken helt på land, & att kunna tälta med uppsikt över kajaken.
 
Man kan ju fuska och kolla upp lämpliga platser innan. Inför en tur kollar jag gärna upp några bra alternativ. Det kan vara efter tips, titta på kartor och flygfoto på nätet, specialkartor för paddlare (finns över koster t ex) och specialsiter som denna. Markera ut på kartan eller ha en lista. Då har man några ess i rockärmen att ta till om man inte hittar annat. Dock är jag inte styrd av dessa platser.

Tittar i första hand efter plana ytor för tältet och möjlighet att dra upp kajaken säkert. Sedan myggfritt, lä, utsikt, morgonskugga, avskildhet och andra bekvämligheter.I vissa skärgårdar med brutna klippor kan det vara svårare att hitta platser, men då finns ofta naturhamnar att ta till. Så en blandning av ad hoc-lösningar och planering.
 
I ungefär hälften av gångerna när jag övernattar på okända öar eller andra ställen är det kolsvart när jag kommer fram, då ankrar jag kajaken, tänder en "minifyr" på kajaken, tar en minifyr i fickan och glider ner i vattnet och simmar mot land och avsöker strand och ö till fots. När jag hittat lämplig landningsplats för kajaken placerar jag ut minifyren i fickan och söker av ön eller strandområdet till fots för att hitta lämplig plats att resa förläggningen. Oftast finns det ett plant område lämpligt för tältet men visst har det hänt att jag fått göra om söket på en grann-ö.

En gång hittade jag landstigningsplats för kajaken på en ö och tältplats utan landstigningsplats på grann-ön så den gången fick jag simma sista biten med tältsäck och tillbehörssäck mellan öarna.
 
Hellre simma sista biten än att få problem med att vända och riskera att kvadda kajak och paddel i mörkret om det inte går att vända och det går lite sjögång. Jag har en gång i början nästan blivit ilandspolad på den tilltänkta landningsplatsen, men som tur var fanns det en chans att vända innan jag kraschade för att backa ut hade aldrig gått. Det såg fint ut på håll, på satellitbilder och sjökort men verkligheten var en helt annan och sen den gången tar jag mig iland och rekar "till fots" om det finns minsta misstanke. Dessutom behöver jag kyla ner mig efter paddlingen också. :)
 
Lite som dagen D fast i lilla skalan och ingen fientlig eldgivning.
Kan inte låta bli att retas lite är egentligen imponerad - jag kör lite mer improviserat.
 
Haha, du vet inte hur rätt du har om dagen D. Jag har smugit iland på en ö mitt i en militärövning en gång, och det var uppgjort på förhand men det var bara 2 som visste om det från början. Dom ville ha en Spetznas som kom obemärkt från havet och jag kan ärligt säga att det blev succe. Dessutom använder jag sällan ljus eftersom mitt mörkerseende är väldigt väl utvecklat.
 
Kom att änka på en sak. Många fina ställen i Stockholms skärgård tas om hand av skärgårdsstiftelsen.

På många öar finns lägerplatser med eldstad. T o m bastu på sina ställen.

Kan bli lite väl tätt mellan sommarstugorna ibland.
 
Teknikern : du har troligt vis rätt men jag inser min begränsning och håller mig till paddling när det är ljust för tillfället men lägger allt på minnet.

Anders : tack för länken lägger den i samlingen

// Magnus
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.