Rappellering, firning

3-vägsbelastning?

Då är premiären avklarad, ankring, firning och låsning halvvägs. Testade först allt i brant gräsbacke ett antal gånger innan vi övergick till klippor på låg höjd för att bekanta oss med övergång från horisontellt till vertikalt.

Allt gick bra efter några nervösa gånger, till slut infann sig lugnet och allt flöt på, inga incidenter över huvud taget.
Utrustningen fungerade som väntat bra, och hanteringen av den likaså. Det finns en hel del bilder från den dagen, men ni får nöja er med en ankarpunkt :)

För mig ser det ut som karbinen belastas åt tre håll? På den tiden jag klättrade var detta inte bra. Bättre då att använda två karbiner? En i vardera slinga.
 
För mig ser det ut som karbinen belastas åt tre håll? På den tiden jag klättrade var detta inte bra. Bättre då att använda två karbiner? En i vardera slinga.

Du har helt rätt, jag som hade 8st karbiner med mig, nåja, den ankringen var i branta backen där en baklänges kullerbytta inte hade gjort så ont, vid klippan var det annan ankring.
 
Jo som sagt, det finns mycket att tänka på och lära sig, nu har jag betydligt mer förståelse för vad som är viktigt och värt att tänka på när det gäller rappellering.

Bjuder på ännu en bild från premiärtestet över klippkanten, man ser på bilden att jag inte har rutin på att vika och stoppa in remändarna på selen under resåröglorna som finns där speciellt för ändamålet.

Jojo, nästa gång vet jag betydligt mer och känner större säkerhet i riggningen, fortsättning följer här :)
 

Bilagor

  • juha_rappelling_headless.jpg
    juha_rappelling_headless.jpg
    77.7 KB · Visningar: 702
Jo som sagt, det finns mycket att tänka på och lära sig, nu har jag betydligt mer förståelse för vad som är viktigt och värt att tänka på när det gäller rappellering.

Bjuder på ännu en bild från premiärtestet över klippkanten, man ser på bilden att jag inte har rutin på att vika och stoppa in remändarna på selen under resåröglorna som finns där speciellt för ändamålet.

Jojo, nästa gång vet jag betydligt mer och känner större säkerhet i riggningen, fortsättning följer här :)

Kan va skönt att ha en prusikslinga klippt från benslingan i repet som backup samt om du skulle behöva båda händer till nåt indet firning. Det absolut vanligaste är att ha prusik som backup
 
Vid grottning har vi en annan typ av repbroms där repet går genom en karbin på selen. Då kan man justera hastigheten med repvinkeln. Har inte provat om det funkar med åtta.
 
Prusik i benslingan är en bra backup. googla bild så förstår du.
Om du behöver ha båda händerna fria så kan du linda bromsrepet runt benet.
 
Prusik i benslingan är en bra backup. googla bild så förstår du.
Om du behöver ha båda händerna fria så kan du linda bromsrepet runt benet.

Vi använde även prusik som backup, dock inte på denna bilden(jag var 2m över backen för bilden). Testade att låsa av med två varv runt åttans öron och ett halvslag med dubbelt rep runt alltihop, det kändes bättre än runt benet eftersom det inte hindrar rörligheten, även mindre risk att tappa balansen.

Detta gjordes i södra Sverige, själv bor jag i norr, här är snön kvar än så vi väntar med vidare äventyr tills den är borta.
 
Det finns väldigt bra sätt att låsa av en vanlig repbroms av slot-typ. Du har inte funderat på att skaffa en sån och ersätta din åtta?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.