Rappellering, firning

Massa fel på dom bilderna, så gör man inte. Ankring är viktigast av allt. Att kliva över kanten görs stående dessutom.

Ett rep är ett rep som är ett rep, men jag köpte Bluewater 7/16''(11,4mm)Assaultline från staterna, hittar inte deras rep i Sverige alls, nån som hittat? Tyckte att det inger en känsla av kvalitet bara, priset var helt jämförbart med statiska rep här hemma, även med tullens pålagor. Allt är fräscha grejor med CE och NFPA-märkning, NSN-nummer samt tillverkade i slutet av 2014.

Ska testa grejorna på allvar i slutet av månaden då jag har tillgång till branta backar, klippor samt min bror som medhjälpare, ska bli mycket intressant.
 

Bilagor

  • Bluewater_Assaultline_150ft_Rope_Bag_Medium_Small.jpg
    Bluewater_Assaultline_150ft_Rope_Bag_Medium_Small.jpg
    37.6 KB · Visningar: 718
Bilden är det väl inget fel på? Om man i nödfall absolut MÅSTE fira från ett uruselt ankare så vill man ju belasta det så lite som möjligt. Gäller ju med flera andra typer av ankare att man vill hålla profilen låg och ta det lugnt.
 
Kan lugnt säga att jag ibland blivit skärrad och nästan förbannad när jag sett vad mina grottguider och förstamän säkrat i. Extremsport handlar många gånger om att lita på andra människor.
 
Jag är ingen klättrare än, men har redan insett av andra erfarenheter som jakt, fjällvandringar och vanligt enkelt friluftsliv att en del personer hamnar i nödsituationer där onödiga risker tas för att dom från början haft en slapp inställning till just risktänkandet. Alltså, nödläget hade inte behövt uppstå alls om tänket varit det rätta.

Klättring är en extremsport, och en materialsport, men det är alltid en människa som tar besluten.
 
Bilden är det väl inget fel på? Om man i nödfall absolut MÅSTE fira från ett uruselt ankare så vill man ju belasta det så lite som möjligt. Gäller ju med flera andra typer av ankare att man vill hålla profilen låg och ta det lugnt.

Jag tänker så här, om man inte kan lägga hela sin vikt i ankaret ska man nog inte fira från det.
 
Tänkte jag skulle visa dig en video på youtube hur man gör för att fira. Men istället hittade jag den här: https://www.youtube.com/watch?v=BBDOw9SJ9bo Om du hittar fem fel killen gör i videon har du all teoretisk kunskap som krävs för att fira. (Killen gör en hel del grejer fel på bara 40 sekunder, så åtminstone fem bör du hitta).

OK, slut på cliffhangern :) fram med felen killen gör nu.

Sysslar inte själv med den här typen av klättring(har dock gått grundkursen en gång i tiden...) utan håller på med lite mer alpina turer. Det har ju hänt att man åkt på att göra en firning emellanåt för att ta sig vidare nedåt, ska väl i ärlighetens namn säga att ibland har förste och tyngste man då fått fira i ett tveksamt ankare med en bra backup för att sedan låta den lättaste i sällskapet plocka bort backupen och fira(om det "tveksamma" ankaret höll givetvis...) för att inte behöva lämna kvar mer utrustning än nödvändigt.
Man kan förstås diskutera om man inte redan begått massa fel som gjort att man hamnat i en situation där man måste göra en halvtaskig firning men nog om detta, felen i filmklippet var det ju.
Jag tyckte först och främst att han står till synes osäkrad och jonglerar med utrustningen, vad ser ni för grejer?
 
Varför firar man ens med åtta längre? Anyhow, vad gäller rena fel ska karbinen väl ändå sitta i säkringsslingan. Annars har då alltid jag gjort fel iaf.
 
Varför firar man ens med åtta längre? Anyhow, vad gäller rena fel ska karbinen väl ändå sitta i säkringsslingan. Annars har då alltid jag gjort fel iaf.

Håller med och med tänka på hur mågna gånger prusik-backup om man tappar greppet nämnt så säger vi väl nummer två på det.

/Patrik, som gått kurs men för länge sedan
 
Varför firar man ens med åtta längre? Anyhow, vad gäller rena fel ska karbinen väl ändå sitta i säkringsslingan. Annars har då alltid jag gjort fel iaf.

Den tänkte jag inte ens på eftersom jag har en alpinsele som inte har någon säkringsslinga(det är det som heter "belayloop" på engelska eller?)
Min sele hänger alltså inte ihop över huvud taget utan en karbin...
Och nej, åtta använde man inte igår precis, men det räknas väl knappast som ett fel ändå? :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.