Rappellering, firning

Nej, har du ingen säkringsslinga (belayloop, ja) så är det så klart inget fel att inte använda den :) Men finns den ska den användas. Åttan är väl inget fel i sig, vad jag vet anses den fortfarande uppfylla kraven på säkerhet och liknande. Mer frågande just varför man använder den när en broms i princip varken är dyrare eller sämre, och dessutom har fler användningsområden.
 
Den tänkte jag inte ens på eftersom jag har en alpinsele som inte har någon säkringsslinga(det är det som heter "belayloop" på engelska eller?)
Min sele hänger alltså inte ihop över huvud taget utan en karbin...
Och nej, åtta använde man inte igår precis, men det räknas väl knappast som ett fel ändå? :)

Jag börjar med åttan, sen är nog allt annat lättare, bara lära sig nya rutiner. Men fira med åtta är väl ändå ganska klassiskt :)
 

Bilagor

  • Bluewater_rescue_8_Omega_pacific_Locking_Carabiners_small.jpg
    Bluewater_rescue_8_Omega_pacific_Locking_Carabiners_small.jpg
    43.9 KB · Visningar: 745
Nej, har du ingen säkringsslinga (belayloop, ja) så är det så klart inget fel att inte använda den :) Men finns den ska den användas. Åttan är väl inget fel i sig, vad jag vet anses den fortfarande uppfylla kraven på säkerhet och liknande. Mer frågande just varför man använder den när en broms i princip varken är dyrare eller sämre, och dessutom har fler användningsområden.

Min sele har D-ring som fästpunkt, så där finns inga alternativ.
 

Bilagor

  • Yates_Lightweight_Assault_Harness_320usn_small.jpg
    Yates_Lightweight_Assault_Harness_320usn_small.jpg
    35.9 KB · Visningar: 711
Jag hoppas att du vet vad suspension trauma är och innebär om du blir hängande en längre stund i den där selen.

Det är lite intressant att man måste försvara sig på detta forum, trodde att ämnet var intressant, men icke det.
Banden på lårens undersida är 75mm breda, inget band är smalare än 50mm, och jag hade inte tänkt att äta lunch hängandes. Bara för att nån köper annat än Petzl så betyder det inte dåligt, det kan faktiskt vara så att Yates inte har sitt rykte på helt lösa grunder.
 
Varför ska du försvara dig? Du ställde frågor och folk svarar. Yates är stora i USA och har bra saker. En av anledningarna till att vissa av deras saker inte säljs här är att de inte är UIAA certifierade vilket är ett krav i EU. Petzl är industristandard inom Rope Access och har mkt bra saker men det finns många andra bra märken också.
 
Om du prioriterar säkerhet så är det bra att känna till t.ex suspension trauma, vad du gör om du blir hängande, vad din "kompis" gör om du blir hängande. Massa varför och hur? Allt går inte att läsa sig till. Det är inte svårt att fira men ändå är det den största anledningen till allt folk går i backen och dör.
 
Om du prioriterar säkerhet så är det bra att känna till t.ex suspension trauma, vad du gör om du blir hängande, vad din "kompis" gör om du blir hängande. Massa varför och hur? Allt går inte att läsa sig till. Det är inte svårt att fira men ändå är det den största anledningen till allt folk går i backen och dör.

Säkerheten är väl alltid prioriterad. Jag är säkerhetsmedveten både i jobbet och i övrigt, så jag tar till mig alla tips på det. :) 185 lång och 77kg, så jag har inte så fasligt mycket onödig vikt som gör saken svårare än nödvändigt, selen har dessutom bra balans så att man hamnar naturligt rätt för att inte punktbelasta någon del av kroppen särskilt mycket, det har jag testat själv, och fått höra av andra med erfarenhet av just denna selen.
 

Bilagor

  • Rappelling_Gear_Small.jpg
    Rappelling_Gear_Small.jpg
    94.6 KB · Visningar: 665
Jag har märkt att det är sådant jävla säkerhetssnack. Tack vet jag när man var liten och hoppade fallskärm med presenning. Då var det iaf ingen som gnällde förens man var på sjukan.

Jag vet att vi använde firningsåtta i lumpen. Troligtvis för att den är lättare/snabbare att koppla ur. Har för mig att den kan bli väldigt varm dock.
Prudiak kan man använda men man kan även strunta i den. Det är en risk man får ta. Att reppa ner med ena handen på repet, andra på geväret skjutklar, då finns det inte så mycket att styra prusiaken med och att koppla ur sig ur en sådan väl när man hoppat in genom ett fönster vill jag inte tänka på.

Däremot kommer jag ihåg när en officerare säger till annan värnpliktig att "släpp aldrig den här handen" varpå när han går ut över kant släpper allt och tar tag i repet som är framför, över där åttan är inkopplad. Vi backade iofs med brandmänsäkring eller vad det heter, dock tog officerarna tag i honom där uppe så fort han släppte och hängde i repet med händerna.
 
Jag har märkt att det är sådant jävla säkerhetssnack. Tack vet jag när man var liten och hoppade fallskärm med presenning. Då var det iaf ingen som gnällde förens man var på sjukan.

Jag vet att vi använde firningsåtta i lumpen. Troligtvis för att den är lättare/snabbare att koppla ur. Har för mig att den kan bli väldigt varm dock.
Prudiak kan man använda men man kan även strunta i den. Det är en risk man får ta. Att reppa ner med ena handen på repet, andra på geväret skjutklar, då finns det inte så mycket att styra prusiaken med och att koppla ur sig ur en sådan väl när man hoppat in genom ett fönster vill jag inte tänka på.

Däremot kommer jag ihåg när en officerare säger till annan värnpliktig att "släpp aldrig den här handen" varpå när han går ut över kant släpper allt och tar tag i repet som är framför, över där åttan är inkopplad. Vi backade iofs med brandmänsäkring eller vad det heter, dock tog officerarna tag i honom där uppe så fort han släppte och hängde i repet med händerna.

Problemet är bara det att jag fyller 50 i år och med åren blir man lite mer försiktigt, dels för att man redan klarat en del prövningar i livet, och sen att kroppen inte är densamma som när man gjorde militärtjänsten på K3, då kunde man klara vad som helst, men inte nu. Ta t.ex. knäskydden på bilden, det hade jag aldrig förr fast man tog större risker att skada knäna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.