Rappellering, firning

Jo, av rent intresse för just rappellering har jag beställt och fått hem utrustning för detta. 150 fot Bluewater semistatisk 11,4mm assaultline, repsäck, rescue 8, en Yates lightweight sele, ett gäng skruvkarbiner, Petzl Vertex Vent hjälm, samt handskar.

Provhängde selen en meter över marken idag, kändes bra. Nu är det ju så att jag är helt novis på detta, men ska lära mig tekniken och säkerheten. Har kikat på en del om just säkerheten och läst en del böcker om klättring, sunt förnuft säger ju att man inte ska ge sig in på sånt här utan att gå en kurs... Jag frågar rakt ut utan skyddsnät... Kan man lära sig rappellering på ett säkert sätt utan att gå kurs?

Jag förväntar mig mängder med pekpinnar, ögonrullningar m.m. Men nån mer borde ju lärt sig av att läsa och använda hjärnan... Jag är mekaniker med bra utbildning så jag förstår fysiken, äpplet har liksom redan trillat ner om ni förstår.;)
 
Visst kan du lära dig det men då kan ingen kontrollera att du förstått det du informerats om.
Man kan lära en hund att vissla men man kan inte bevisa att den lärt sig förrän den visslar.
Det är så många moment som kan gå fel att jag inte skulle ta ansvar för att släppa ut någon på rappellering innan jag sett att personen vet vad den gör.
 
Klart det går, men först innan jag fortsätter, så kommer pekpinnen, SÖK hjälp av någon som kan det, t.ex den lokala klätterforat! så slut på detta!

youtube. och internet, jag började som i din ände med rep, en petzl pirana och resten, det första jag satte igång att lära mig var ankarbygge, då det är nummer ett det viktigaste! håller inte ankaret, fallerar resten...
https://www.youtube.com/watch?v=Vb04dIwgObQ <- i like
https://www.youtube.com/watch?v=X0SP85S1m4Q <- nyttigt om vinklar

fine, som du säger, med youtube o internet så kommer pekpinnarna fram, men det gäller ju också att man har personlig mognad osm klättrare/riggare och kan iaf ha en aning om lille adam 13 år försöker lära ut ankarbygge genom hamsterpaj, eller om det är ett välutvecklat rep räddnings företag som aktivt håller kurser och ger hints o tips på nätet... ja det får du själv dömma ut vad som är lämpligast.

men återigen, ta inget av det jag sagt på allvar, händer något med dig är det ditt fel och ta allt å internet med en nypa salt :)
 
Som sagt. Det finns saker på Youtube som man kanske måste vara erfaren klättrare för att förstå. Till exempel när någon gör helt fel för att vara rolig. Det finns ingenstans i videon att det är ett skämt och den som fattar skrattar. De andra kan dö.
 
Firning är inte raketforskning, så jo visst kan du lära dig på egen hand.
Däremot är ju konsekvenserna om du dabbar dig rätt otrevliga så det är några saker du bör ha tänkt på innan de händer i verkligheten.

* Hur förhindrar du att gravitationen tar befälet om du exempelvis halkar till och klämmer bromshanden så du ofrivilligt släpper taget?
* Hur ser du till att vara säkrad medan du riggar ditt firningsrep?
* Hur förflyttar du dig på ett säkert sätt från "Står bredvid mitt nyupphängda firningsrep" till "Hänger inkopplad i repet beredd på att börja åka nedåt."?
* Vad gör du om något (ett klädesplagg eller ännu värre, håret) fastnar i firningsåttan när du är halvvägs nere?
* Hur undviker jag att bli obehagligt överraskad av att repet tar slut innan jag är nere?
 
Firning är inte raketforskning, så jo visst kan du lära dig på egen hand.
Däremot är ju konsekvenserna om du dabbar dig rätt otrevliga så det är några saker du bör ha tänkt på innan de händer i verkligheten.

* Hur förhindrar du att gravitationen tar befälet om du exempelvis halkar till och klämmer bromshanden så du ofrivilligt släpper taget?
* Hur ser du till att vara säkrad medan du riggar ditt firningsrep?
* Hur förflyttar du dig på ett säkert sätt från "Står bredvid mitt nyupphängda firningsrep" till "Hänger inkopplad i repet beredd på att börja åka nedåt."?
* Vad gör du om något (ett klädesplagg eller ännu värre, håret) fastnar i firningsåttan när du är halvvägs nere?
* Hur undviker jag att bli obehagligt överraskad av att repet tar slut innan jag är nere?

Jo, prusik-slingan funkar fint som säkerhet under åttan, 6mm repsnöre i lagoma längder och färger finns nu färdiga, det var dom längderna jag provade ut under provhänget idag, vad gäller säkringen så har jag ett par kortare dynamiska rep för just detta ändamål, lär behövas när repskydd och annat ska riggas, det är då man dubbelkollar att repet räcker ända ner och har runnit ur säcken hela vägen..

Jag har ett speciellt syfte med att lära mig rappellera, inget jag behöver gå in på här, men det handlar om 30m höjd.
 
Firning är inte raketforskning, så jo visst kan du lära dig på egen hand.
Däremot är ju konsekvenserna om du dabbar dig rätt otrevliga så det är några saker du bör ha tänkt på innan de händer i verkligheten.

* Hur förhindrar du att gravitationen tar befälet om du exempelvis halkar till och klämmer bromshanden så du ofrivilligt släpper taget?
* Hur ser du till att vara säkrad medan du riggar ditt firningsrep?
* Hur förflyttar du dig på ett säkert sätt från "Står bredvid mitt nyupphängda firningsrep" till "Hänger inkopplad i repet beredd på att börja åka nedåt."?
* Vad gör du om något (ett klädesplagg eller ännu värre, håret) fastnar i firningsåttan när du är halvvägs nere?
* Hur undviker jag att bli obehagligt överraskad av att repet tar slut innan jag är nere?

+1 på den. Kom just att tänka på och skulle skriva om just situationen att man får problem halvvägs ner. Är man ensam på enkelt rep är det något man ska vara förberedd på och kunna reda ut på ett säkert sätt.
 
+1 på den. Kom just att tänka på och skulle skriva om just situationen att man får problem halvvägs ner. Är man ensam på enkelt rep är det något man ska vara förberedd på och kunna reda ut på ett säkert sätt.

Kanske ska skaffa ett enkelt Tibloc att ha som lösning tillsammans med en 120-slinga och en karbin... Så att man kan komma upp ett steg för att reda ut eventuellt trassel med firåttan.
 
Tänkte jag skulle visa dig en video på youtube hur man gör för att fira. Men istället hittade jag den här: https://www.youtube.com/watch?v=BBDOw9SJ9bo Om du hittar fem fel killen gör i videon har du all teoretisk kunskap som krävs för att fira. (Killen gör en hel del grejer fel på bara 40 sekunder, så åtminstone fem bör du hitta).

Bilden nedan... den talar väl för sig själv?
 

Bilagor

  • cairn anchor.jpg
    cairn anchor.jpg
    23.7 KB · Visningar: 1,998
Tänkte jag skulle visa dig en video på youtube hur man gör för att fira. Men istället hittade jag den här: https://www.youtube.com/watch?v=BBDOw9SJ9bo Om du hittar fem fel killen gör i videon har du all teoretisk kunskap som krävs för att fira. (Killen gör en hel del grejer fel på bara 40 sekunder, så åtminstone fem bör du hitta).

Bilden nedan... den talar väl för sig själv?

Bilden ser ut som nåt grottmänniskor sysslar med. Firning från små stenrösen? Var hittar en info om detta? Kan säkert va användbart vid nåt desperat tillfälle
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...