rapidlänkar

Det blir fler svar än frågor ;-)

Här är en schackel som satt i ett ankare på Fullbro.
Inget jag hade med passade så vi använde andra grejor tillfälligt men jag tyckte inte det var OK att sätta tillbaka skräpet.

dligschackel4sz.jpg
 
Där har du en poäng, Jonas... :-D

Men du skulle se mitt rep! Satt tidigare i en supertanker...

Vet inte riktigt vad som hände, och det är nog lite sent att fixa; Sorry!

Det intressanta partiet på bilden ligger ungefär 60 cm till höger om er monitor.
[Ändrat av Mezzner 2005-09-15 kl 19:10]
 
Mezzner; sa:
Det blir fler svar än frågor ;-)

Här är en schackel som satt i ett ankare på Fullbro.
Inget jag hade med passade så vi använde andra grejor tillfälligt men jag tyckte inte det var OK att sätta tillbaka skräpet.


Skräp?? ... hmm... vad är felet? Finns det månne en linjal med på bilden långt utanför min monitor som antyder att det är en 4mm schackel?
 
Mnja, det var alls inget fel på dimensionen - från början.

Fast jag gillar inte den midja som uppstått i godset som yttergängan är gjord i.

Om du vill kan jag skicka en större bild per e-mail ifall du inte ser skadan på bilden ovan.

Dimensionen på schackeln är 10 mm.

Om det är en tillverkningsskada eller en skada p g a yttre påverkan kan jag inte säkert säga men jag skulle tro det senare, även om jag inte inser hur den uppstått.
 
Mezzner; sa:
Mnja, det var alls inget fel på dimensionen - från början.

Fast jag gillar inte den midja som uppstått i godset som yttergängan är gjord i.

Petnoga är det ju bra att vara när man är ute å klättrar, men nu tycker jag att du är alltför... med 10mm gods så är det så mycket säkerhetsmarginal att en liten skada på ett par gängor inte gör nåt.


Om du vill kan jag skicka en större bild per e-mail ifall du inte ser skadan på bilden ovan.

STöRRE?? Nä för fasingen, den första bilden är ju 4ggr större än min skärm...


Om det är en tillverkningsskada eller en skada p g a yttre påverkan kan jag inte säkert säga men jag skulle tro det senare, även om jag inte inser hur den uppstått.

Alldeles uppenbart. Det kan vara lite svårt för den oinvigde, men om du klättrar bult tillräckligt länge kommer du förr eller senare att lära dig känna igen skador pga kemiska reaktioner på icke-syrafast stål. Jag är ännu ingen expert på området, men det som påminner om att metallen smält är en klar ledtråd i analysen. Jag bedömmer att 4 droppar ekorrpiss har orsakat skadan...
 
Jag tror inte jag är petnoga i det här fallet.

Ögat är i praktiken av, och med tanke på det dessutom bara är gänga på ena sidan (förstås) kollapsar schackeln om ögat öppnar sig. Om skadan uppstått p g a belastning är det närmast en tillfällighet att schackeln inte gått sönder helt. I och för sig tror jag inte att det är detta som skett eftersom det gängade hålet är så pass intakt.

Men jag skulle vid tillfälle kunna provbelasta den på jobbet och se vilken brottlast den har.
 
Mezzner; sa:
Ögat är i praktiken av, och med tanke på det dessutom bara är gänga på ena sidan (förstås) kollapsar schackeln om ögat öppnar sig.

Ögat är av?? Det framgår inte av bilden. Hur noga jag än tittar ser jag bara lite rost, några tillplattade gängor och en inte alldeles jämn och fin yta på det närmsta ögat.
Men att provdra en schackel med trasigt öga är väl knappast intressant heller. Vilket mätresultat som än kommer upp, så kommer man nog aldrig veterligen att använda en trasig schackel.
 
Jag fixade ankaret på fullbro någon gång i somras. Det sitter en rostfri petzl länk i det nu.

Håller för övrigt med någon av de tidigare inläggen här:
Topprepa inte i direkt ankaret! Gör alltid det i egna karbiner, så att ankaret håller längre. Att fira av från det är naturligvis ok. Det sliter inte mycket eftersom repet då är obelastat när man drar igenom det.Jag har sett en del ankare helt förstörda av folks topprepande, det är lite onödigt.

/D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.