Rapadalen - The Dark Side?

Det verkar helt klart att en höstvandring är lämpligast.
Störst chans till lågt vattenstånd och fina färger.
Jag börjar fundera på att senarelägga min planerade augustivandring.

/ Bertil

Halvvägs upp...

Hejsan!

Jag och en kompis gick sydsidan en regning dag i början av oktober för ett par år sedan. Ett av målen med att välja just den färdvägen var att ville öka changsen att få se en av Rapadalens stora älgoxar. Och turen var faktiskt på vår sida, fick se en riktig storoxe tätt i hälarna på en älgko!!!

Vi valde (bland annat med tanke på spaningsmöjligheterna) att gå ungefär halvvägs upp mellan Rapaselet och stenskravlet, där de flesta videsnåren tar slut. Visst fick vi stånga oss igenom ett par riktigt täta och jobbiga snår i några av bäckravinerna som var omöjliga att undvika och en del blockterräng blev det också. Men det bjöds även på en hel del ganska fina passager över klassiska fjällängar, givetvis i ganska brant skrå men trots det ganska lättvandrade.

På det stora hela tycker i alla fall inte jag att det var en så där väldigt jobbig passage. Men i och för sig hade de flesta bladen trillat av videsnåren vilket gjorde de enklare att se den bästa linjen och givetvis lättare att passera videsnåren.

Kan tillägga att vi även såg stora mängder med björnspillning, en hel del ganska färskt.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gick i höstas södra sidan från Tjakkeli till Tielma utan större problem. Vi hade dock tur med extremt lågt vatten. Från Litnokstugan gick vi längs ”stränderna” och öarna fram till Rapavuopme. Lyckades därefter vada Kåtokjåkkå cirka 200 meter ovanför utflödet vilket normalt sätt är omöjligt. Från Kåtokjåkkå till Launem gick vi längs Rapaätno hela vägen. Vissa korta partier den sträckan var lite jobbiga med tung packning och tät vegetation som sluttade brant ner mot älven. Från Launem till Tielma vandrade vi mitt i Rapaselet hela vägen bort till Sarvesjåkkå utan vad. Sarvesjåkkå vadades sedan utan problem.

Fina tältplatser finns lite överallt. Att tälta på ”stränderna” är en upplevelse i sig. Uppe vid Launem (vid antennen) finns underbara tältplatser.

Märkligt nog såg vi inte en ända älg längs hela södra sidan. Att det landade helikoptrar mitt i dalen kan tyvärr vara en bidragande orsak.

Bilder från turen finns här:
http://www.flickr.com/photos/johanassarsson/sets/72157607796162374/

/Johan

Tack för info! Riktigt fina bilder oxå, uppfriskande och inpirerande med (så vackra!) bilder gjorda från det hållet!
Blir mer o mer taggad att ta den vägen, och samtidigt övertygad att hösten är rätt tid att göra det!

mvh Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips