Rapadalen - The Dark Side?

Gomiddag!

Jag har funderingar på att avsluta höstens Sarekvandring med att gå österut från Tielma, på södra sidan av Rapadalen för att sedan snedda upp mot Gådokjåhkå-bron. Det är väl en erkänt jävlig sträcka, men jag tänker mig att det samtidigt kan ge en hel del spännande fototillfällen på både djur och lite mindre välfotade vyer. Grundstens ord om sträckan är ju inte särskilt uppmuntrande, men å andra sidan lär han väl inte gjort allt för många försök att testa olika varianter om han upplevt den på det sättet? Vad säger ni som gått där, har ni hittat nån mer eller mindre framkomlig väg? Kan man rent av tänka sig att gå bitvis på stranden - om det inte blir en extremt regning sensommar så borde det vara bra lågvatten i september? Några fina tältplatser? Jobbiga vad?

Jag kommer inte att ha någon som helst brådska, men eftersom jag vandrar ensam och det är en sträcka med få vandrare ska det helst inte vara allt för långa benknäckarpartier i snåriga blockhav..

Per
 

Bilagor

  • rapa.jpg
    rapa.jpg
    260.3 KB · Visningar: 1,517
Jobbigt!

Gick den sträckan för några år sedan mer eller mindre tvunget.
Enl Grundsten skulle man gå högre upp, men där hittade vi bara stora klippor och besvärliga snår. Mycket jobbigt och mer eller mndre farligt.
Vi gick neråt och höll sedan en bit ovanför älven, där fanns rätt fina vilstigar som rätt vad det var försvann, blev då en bit i snår innan man kom på en ny stig. Just när vi var där gick det ej gå efter stranden, det hade regnat oavbrutet i 2 dagar så det var rätt högt vatten.
Inga besvärligare vad fram till vi började snedda uppåt.

Vi gjorde dock misstaget att följa standen direkt från sammanflödet med Sarvesjåkken och kom du ut på en sorts halvö och var tvungna att gå tillbaka en bra bit och ta höjd.

Vill minas att vi gick 6 tim den dagen i regn och kom bara drygt 2 km framåt.....

Kommer inte att göra om den vandringen frivilligt, men en upplevelse idag att minnas.
Skulle man som ensamvandrare råka ut för någonting i dessa snår är det kört.... finns inte en chans att någon skulle upptäcka en i dessa enorma snår och stora klippblock.
Där beövs den färgglada väst jag propagerar för....
 
Gick den sträckan för några år sedan mer eller mindre tvunget.
Enl Grundsten skulle man gå högre upp, men där hittade vi bara stora klippor och besvärliga snår. Mycket jobbigt och mer eller mndre farligt.
Vi gick neråt och höll sedan en bit ovanför älven, där fanns rätt fina vilstigar som rätt vad det var försvann, blev då en bit i snår innan man kom på en ny stig. Just när vi var där gick det ej gå efter stranden, det hade regnat oavbrutet i 2 dagar så det var rätt högt vatten.
Inga besvärligare vad fram till vi började snedda uppåt.

Vi gjorde dock misstaget att följa standen direkt från sammanflödet med Sarvesjåkken och kom du ut på en sorts halvö och var tvungna att gå tillbaka en bra bit och ta höjd.

Vill minas att vi gick 6 tim den dagen i regn och kom bara drygt 2 km framåt.....

Kommer inte att göra om den vandringen frivilligt, men en upplevelse idag att minnas.
Skulle man som ensamvandrare råka ut för någonting i dessa snår är det kört.... finns inte en chans att någon skulle upptäcka en i dessa enorma snår och stora klippblock.
Där beövs den färgglada väst jag propagerar för....

Kan du inte kommentera fjällrädningens insats i denna tråden? rutiner etc

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=41984#post418567
 
...och nu ser jag att du själv skrivit i tråden. Jaja, då kan du ju det här, men det är ju bra att vi andra får lite repetition också!

Om man hittar ett bra sätt att flanera denna sträcka så kan det säkert bli fina djurupplevelser. Nångång i framtiden skulle jag sjävl vilja göra det.

/Hans
 
Fjällräddning

Vi har tidigare haft övningar där larmet kommit via Flygräddningen.... och det har funkat bra.
Men det var under en i förväg planerad övning och på den tid då vi hade lokal ledning i resp polisområde.
I dag är polisen, som ansvarar för fjällräddningen centraliserad till vissa orter i de olika länen, på gott och ont. Tyvärr har man inte kunskaperna om vare sig fjällområdet eller de resurser som finns.

I det fallet som beskrivs här har man enl min mening handlat fel, eller inte alls handlat. Inte alls oväntat heller. Det ju så att de fjällräddare som finns ute i buskarna är duktiga och alltid arbetssamma, men de får inte larm när de borde få det.
Det är allt för ofta som de brister på ledningsnivån. men det är ju ett fenomen som är rätt typiskt när det gäller statlig verksamhet. På ledningsnivåerna vet man alltid bäst.......

När det gäller olika privata nödsändare så finns det alltid en risk, vilket någon också påpekade, att det används vid fel tillfällen och då orsakar onödiga utryckningar som sedan i sin tur gör att en del larm inte tas på allvar.......Men, enl min uppfattning och erfarenhet så måste man alltid ta ALLA larm på största allvar, bättre att rycka ut en gång för ofta än en gång för lite..

Ett strot ansvar ligger dock på användarna........
 
Gick i höstas södra sidan från Tjakkeli till Tielma utan större problem. Vi hade dock tur med extremt lågt vatten. Från Litnokstugan gick vi längs ”stränderna” och öarna fram till Rapavuopme. Lyckades därefter vada Kåtokjåkkå cirka 200 meter ovanför utflödet vilket normalt sätt är omöjligt. Från Kåtokjåkkå till Launem gick vi längs Rapaätno hela vägen. Vissa korta partier den sträckan var lite jobbiga med tung packning och tät vegetation som sluttade brant ner mot älven. Från Launem till Tielma vandrade vi mitt i Rapaselet hela vägen bort till Sarvesjåkkå utan vad. Sarvesjåkkå vadades sedan utan problem.

Fina tältplatser finns lite överallt. Att tälta på ”stränderna” är en upplevelse i sig. Uppe vid Launem (vid antennen) finns underbara tältplatser.

Märkligt nog såg vi inte en ända älg längs hela södra sidan. Att det landade helikoptrar mitt i dalen kan tyvärr vara en bidragande orsak.

Bilder från turen finns här:
http://www.flickr.com/photos/johanassarsson/sets/72157607796162374/

/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...