Rapadalen i juni

I slutet av juni hoppas jag kunna vandra genom Rapadalen med start i Aktse. De frågor jag ställer mig är:

1) Hur svåra är egentligen vaden i Rapadalen? Hur ser förhållandena ut i år?

2) Hur besvärlig är vegetationen?

och

3) Jag har hört att större delen av vandringen genom Rapadalen sker i "skogsmiljö". Stämmer det? Måste du upp på topparna för att "vidga vyerna"?

Angående valet av tid för vandringen verkar det som om, att döma av tidigare inlägg, det råder delade meningar om när du bör vandra i Sarek! Ytterligare åsikter välkomnas dock!

Tacksam för svar!

PS. Är det mycket folk som vandrar omkring Kebne i juni?

Rapadalen i Juni

Hej Jonas !

Hur det är att vandra den tiden i fjällen, oavsett om det är i sarek eller andra fjäll bestäms nästan helt utav vädret som råder just nu och några vaeckor framåt, alltså hur snabb våren blir. Sarek är ju besvärlig därför att det ine finns broar osv.
Många uppfattar Rapadelsn nedre del och anmarschen till denna som ganska tråkig. Smaksak.

Själv planerar jag en vandring kring midsommar men tänker troligen starta i Suorva, ev Ritsem, och gå så att slutmålet blir Salto. Att utgår för Suorva betyder att man snabbare kommer upp på fjället. Att sluta i t.ex Salto är skönt med tanke på bastu och mat osv.

Ha det !

Kalle B

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips