Rapadalen i april

Hej!
Jag och min fjällkamrat har diskuterat olika turförslag och nu bestämt oss för att ta skotertransport till Aktse och åka norrut via Mikkastugan till Salto. Min undran är: hur långt är det från Aktse till Mikka (km) och är det någon som åkt där denna tid (mitten av april), finns det risk för öppet vatten, något annat man ska tänka på? Från Mikka till Salto har vi inga problem att räkna, den sträckan har vi åkt så många gånger. Om någon har några andra tips ang Rapadalen så dela gärna med er.
Hälsningar
Tuula

Tko; sa:
Hej!
Jag och min fjällkamrat har diskuterat olika turförslag och nu bestämt oss för att ta skotertransport till Aktse och åka norrut via Mikkastugan till Salto. Min undran är: hur långt är det från Aktse till Mikka (km) och är det någon som åkt där denna tid (mitten av april), finns det risk för öppet vatten, något annat man ska tänka på? Från Mikka till Salto har vi inga problem att räkna, den sträckan har vi åkt så många gånger. Om någon har några andra tips ang Rapadalen så dela gärna med er.
Hälsningar
Tuula

Jag kan nu på rak arm inte svara hur långt det är mellan Aktse och Mikka.

I Rapadalen har jag åkt i mitten av April för något år sedan. Vi startade från andra hållet och gick till Aktse.

Ett problem vi stötte på var att på eftermiddagen en dag var det varmt och helt plötsligt slutade snön bära och det blev genomslagsföre. Efter att på 1 timme knappt tagit oss 1 km slog vi läger och gick upp tidigt nästa dag för att fortsätta.

Ett annat problem var att Rapaätno hade gått upp på vissa ställen så man fick trixa sig förbi. Tror faktiskt vi var tvungen till ett vad också. Dock blev vi inte blöta av det.

Det delar man körde i skogen var långsamma p.g.a. att snön inte bar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svar

Tack Jonas, det var roligt att du svarade även om innehållet inte var så upplyftande. Nu har det varit blidväder en längre tid så vi får kanske överväga än en gång vilken tur vi ska göra.
Om fler har erfarenheter av skidåkning i Rapadalen så skriv gärna.
Tuula

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips