Tidsåtgång Rapadalen

Jag har tänkt att gå i Sarek i mitten av augusti och har 9-10 dagar på mig. Då räknar jag med transfern från Stockholm. Huvudplanen är att ta bussen + färja till Saltoluokta, gå Kungsleden till Aktse, båt med Lähnta till början på Rapadalen, upp genom Rapadalen via Snavvavagge och sedan ut genom Ruotesvagge till Änonjalme, båt till Ritsem och hem med bussen. Är detta görbart på 9 dagar? Dag 1 kommer man till Salto 1630 så det blir inte mycket tid att gå därefter. Dag 9 går båten till Ritsem redan 0810 så man borde komma till Akkastugorna redan dag 8. Går man på Grundstens tidsangivelser går det, men utan mycket marginaler vilket känns lite vanskligt.

Jag är en medelvan vandrare med tidigare erfarenhet av Sarek (Kuopervagge, Ruotesvagge, Alkavagge, Basstavagge), men inte Rapadalen. Min kompanjon är nybörjare med bra fysik.

Ett alternativ för att spara tid (?) är att gå ut Basstavagge istf Ruotesvagge och ta båt Rinim-Sitojaure.

Tacksam för input från erfarnare vandrare.
 
Hej!

Vi gick omvända vägen förra sommaren (Ritsem/Änonjalme - Routhesvagge - Bielavalda - Snavvavagge - Rapadalen - Aktse - Saltoluokta). Vi startade vid lunch första dagen och kom fram till Salto strax efter lunch dag 8. Det tog oss 6,5 dagar från Ritsem till Aktse utan vilodagar.

Ett tips vad gäller Rapadalen om ni kommer vägen från Skierffe är att inte gå ner för tidigt i dalen. Vänta gärna med att gå ner i Rapadalen tills efter Alep Vassajajågåsj så slipper ni en hel del jobbig våtmark nere i dalen. Dessutom tycker jag personligen bättre om att se Rapadalen ovanifrån än att gå nere i dalen. Som Grundsten skriver finns det underbara tältplatser uppe på fjället innan Alep Vassajajågåsj. En annan favorittältplats för oss var ovanför Skårkistugan längs stigen upp till Snavvavagge (efter vadet och första branten men innan sista branten). På andra sidan Snavvavagge finns en annan superfin plats på en platå ovanför Spökstenen längs med stigen mot Bielavalda. Vi sov inte där, men konstaterade att den verkade kanon.

Ha det så fint på turen!
 
Rapadalen upplevt bäst från höjd. Självklart är de väl olika vad man tycker. Men jag blev avrådd att vandra genom rapadalen av en erfaren vandrare i sarek. Jag lyssnade inte och hade bestämt mig för att gå där igenom. Och i efterhand hade jag inte tagit de hållet. Mycket bättre upplevelse att vandra uppe på fjället och njuta av utsikten istället.
Se däremot till att stanna till vid skierfe-klippan för lite utsikt oavsett vad du väljer.
 
Hejsan

Først og fremmest håber jeg at det går på dansk - jeg skal prøve at undvike svære ord.

Jeres tur er absolut mulig, jeg har indenfor de seneste 3-4 år gået alle de steder du beskriver, jeg er 50 årig og en del af turene har været med min 16-18 årige datter.

Mit forslag til jer er som følger:

Dag 1: Ja, det er lidt sent, men I er friske og ivrige, se til at komme op på fjeldet, gerne til prismekåten. Brug omkring 3 timer på vandring den første dag. Er I sultne, så spis inden I forlader Salto.
Dag 2: Se til at komme over Sitojaura inden I stopper for dagen, men gerne lidt længere.
Dag 3: Jeg er helt enig med de øvrige indlæg her, når I kommer fra Salto, så skal man forbi Skierfe. Er vejret godt, brug de 40-50 minutter det tager en tur/retur derop. Fortsæt til foden at Giertokiesjtjåkkå, slå lejr f.eks. ved N67 11.367 E18 10.377.
Dag 4: Prøv ikke skrågangen på sydsiden som Grundsten beskriver, men gå istedet for direkte op på østsiden til det flade stykke som ses på kortet og gå derefter rundt til vestsiden. Derefter følges Grundsten beskrivelse videre frem til Lulep Vassja jokken som kan vades bekvemt ved ca 1000 meters niveau ved N67 14.134 E18 01.367 - men der er også andre vadesteder lidt højere oppe. Kravl op af den høje ravine og slå lejr.
Dag 5: Gå med mod Rapadal stien på udløberen ved renvogterstuen og fortsæt på stien op til Snavvavagge. Er I meget trætte nu, så stop her og slå lejr ved N67 17.089 E17 48.086. Det er en lille hylde på sydsiden med en grandiøs udsigt til rovdyrtovget og østover. Er I friske og har mod på 3 timer mere, så fortsæt gennem Snavvavagge og slå lejr ovenover Spokstenen ved N67 19.420 E17 45.753. Udsigten her er også grandiøs ned over øvre Rapadalen.
Dag6: Fortsæt til Skarja/Smailatræffen, og gerne et lille stykke op i Routesvagge. Er I kommet bagefter tidsplanen på nuværende tidspunkt, eller stopper Tjågnorisjåkkå jer, så er det Plan B gennem Bastavagge.
Dag 7: Fortsæt genem Routesvagge, men tag ruten langs vestsiden af Akka, det er kortere, letgået og udsigten smuk. Eneste minus er vadet over Suottas-jåkkå, men I er 2 sammen så det skulle gå (jeg har taget dette vad ensom, og det gentager jeg ikke). Slå lejr efter vadet over Suottas-jåkkå, der er fin teltmark overalt.
Dag 8: Vest om Akka og slå lejr lige før broen over Vuojatadno ved N67 36.690 E17 21.551 - der er meget smukt. Derfra tager det ca 75 minutter at gå til Ånonhjalme.
Dag 9: De sidste 4½ km til Ånonhjalme - er det for langt så tidligt på dagen, så gå lidt længere dagen før, det er muligt at finde tålelige teltpladser længere fremme også.

I ved godt at der går en båd til Ritsem ved 11-tiden også ? DEn passer bedre, så kan man nå frukost i den lille cafe :) Men den senere afgang passer måske ikke med jeres videre færd hjem ?

Håber I får en god tur.

Med venlig hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Hejsan

Først og fremmest håber jeg at det går på dansk - jeg skal prøve at undvike svære ord.
Stort tack Lars för ditt svar. Inga problem med danska! Bortsett från "rovdyrtovget", vad är det? Rovdyr=rovdjur men vad är ett tovg?

Dag 3: Jeg er helt enig med de øvrige indlæg her, når I kommer fra Salto, så skal man forbi Skierfe. Er vejret godt, brug de 40-50 minutter det tager en tur/retur derop. Fortsæt til foden at Giertokiesjtjåkkå, slå lejr f.eks. ved N67 11.367 E18 10.377.
Du menar att istället för att ta båten Aktse-Nammasj så går man från Aktse via Skierffe in i dalen? Är det den prickade stigen som syns på kartan och som slutar vid Skierffetoppen?

Dag 4: Prøv ikke skrågangen på sydsiden som Grundsten beskriver, men gå istedet for direkte op på østsiden til det flade stykke som ses på kortet og gå derefter rundt til vestsiden. Derefter følges Grundsten beskrivelse videre frem til Lulep Vassja jokken
Nu hänger jag inte med. Syd-/öst-/västsidan av vad? Menar du att man ska gå runt Gierdogiesjtjåhkkå och fortsätta norr om Suorkitjåhkkå?
Vi kanske läser olika Grundstenböcker. Jag läser "På fjälltur - Sarek" från 2010 och där nämns ingen skrågång alls. Han vill att man ska följa stigen från Nammasj längs Rahpaädno längst ner i dalen. Ingen alternativ färdväg finns beskriven såvitt jag lyckats se. Orkar du beskriva den rutt du föreslår i mer detalj vore jag mycket tacksam.

I ved godt at der går en båd til Ritsem ved 11-tiden også ? DEn passer bedre, så kan man nå frukost i den lille cafe :) Men den senere afgang passer måske ikke med jeres videre færd hjem ?
Ja, men tyvärr hinner vi inte till flyget då. :)
 
Hej!

Vi gick omvända vägen förra sommaren (Ritsem/Änonjalme - Routhesvagge - Bielavalda - Snavvavagge - Rapadalen - Aktse - Saltoluokta). Vi startade vid lunch första dagen och kom fram till Salto strax efter lunch dag 8. Det tog oss 6,5 dagar från Ritsem till Aktse utan vilodagar.

Ett tips vad gäller Rapadalen om ni kommer vägen från Skierffe är att inte gå ner för tidigt i dalen. Vänta gärna med att gå ner i Rapadalen tills efter Alep Vassajajågåsj så slipper ni en hel del jobbig våtmark nere i dalen. Dessutom tycker jag personligen bättre om att se Rapadalen ovanifrån än att gå nere i dalen. Som Grundsten skriver finns det underbara tältplatser uppe på fjället innan Alep Vassajajågåsj. En annan favorittältplats för oss var ovanför Skårkistugan längs stigen upp till Snavvavagge (efter vadet och första branten men innan sista branten). På andra sidan Snavvavagge finns en annan superfin plats på en platå ovanför Spökstenen längs med stigen mot Bielavalda. Vi sov inte där, men konstaterade att den verkade kanon.

Ha det så fint på turen!

Tack alla för svaren! Det verkar som att det ska gå att göra på önskad tiplan och eftersom alla (inte bara ni) verkar tycka att man ska gå högt får jag väl göra det! :) Fast man undrar ju lite varför Grundsten vill hålla en på stigen längs floden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_medlemskap Tidsåtgång för vandring i Sarek? Fjällvandring 7
Brundin Tidsåtgång, Sydtoppen - Svartasjön Fjällvandring 13
Katti83 Tidsåtgång Abisko - Kvikkjokk? Fjällvandring 11
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
hegeland Tidsåtgång? Fjällvandring 17
plaskdaja Tidsåtgång Sydtoppen-Nordtoppen ? Fjällvandring 2
pal2 Sarek - Uppskattning av tidsåtgång Fjällvandring 16
Anderljung Tidsåtgång Ritsem - Stora sjöfallet Fjällvandring 2
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.