Randonnéutrustning på tur......

Hej hopp,

Jag funderar på randonnéutrustning och undrar om det funkar på lite längre sträckor eller om telemark är det som gäller....

Uppskattar svar och tips.

mvh N

Nog funkar det...

Det kan funka men se till att du inte har för tung utrustning om du har tänkt skejta. Men det gäller ju för telisar också.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Se till att ha rätt kamrater

Om du med tur menat långa sträckor på ganska plan mark, åk inte med någon som har riktiga tur-grejor och kan åka. Du kommer att komma grymt mycket efter. Har du tung ryggsäck så är det superjobbigt att skejta. Såg en kille i våras som gick en bit av kungsleden med randoné. Det gick inte så fort...
Telemark-grejor av nyare modell (breda, tunga skidor som är för mjuka att valla) är inte heller bra på platten, så om dina polare kör med sådant så kan du nog hänga på.

Randonné...

Känner några fransmän som gick till sydpolen med randonnéprylar så nog går det alltid.

Men hur praktiskt det är kan man ju fråga sig?

Nej...

...det var inte dig jag menade. Det var en kille
någonstans uppe vid Sälka, veckan innan.
Han kämpade tappert. Det gick ungefär lika
fort som för dig mot Sylarna, fast han såg ut
att lida mindre. Kanske hade han randonépjäxor?

Du var snabbast? Jo, jag gick ju verkligen på
full maskin :) Snarare var det en annan
Mackan som var i sitt livs o-form. To much truck-
driving...

Randonné med storskor

Jag och min syrra gick med storskor och randonnébindningar i Sarek förra våren. Vi gick med ett gäng där alla andra hade tm-utrustning, och vi kom oftast en bit efter. Jag tyckte att det kändes bra mycket jobbigare än med vanlig fjällutrustning (tur-telemarksutrustning), speciellt när man gick med tung packning. Utan packning var skillnaden mindre.

Förmodligen är det också mindre skillnad om man jämför en telemarksutrustning gjord för utförsåkning (höga plastpjäxor, tyngre skidor etc) med en randonnéutrustning.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips