Randonnéutrustning på tur......

Hej hopp,

Jag funderar på randonnéutrustning och undrar om det funkar på lite längre sträckor eller om telemark är det som gäller....

Uppskattar svar och tips.

mvh N

Nog funkar det...

Det kan funka men se till att du inte har för tung utrustning om du har tänkt skejta. Men det gäller ju för telisar också.

Se till att ha rätt kamrater

Om du med tur menat långa sträckor på ganska plan mark, åk inte med någon som har riktiga tur-grejor och kan åka. Du kommer att komma grymt mycket efter. Har du tung ryggsäck så är det superjobbigt att skejta. Såg en kille i våras som gick en bit av kungsleden med randoné. Det gick inte så fort...
Telemark-grejor av nyare modell (breda, tunga skidor som är för mjuka att valla) är inte heller bra på platten, så om dina polare kör med sådant så kan du nog hänga på.

Randonné...

Känner några fransmän som gick till sydpolen med randonnéprylar så nog går det alltid.

Men hur praktiskt det är kan man ju fråga sig?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Nej...

...det var inte dig jag menade. Det var en kille
någonstans uppe vid Sälka, veckan innan.
Han kämpade tappert. Det gick ungefär lika
fort som för dig mot Sylarna, fast han såg ut
att lida mindre. Kanske hade han randonépjäxor?

Du var snabbast? Jo, jag gick ju verkligen på
full maskin :) Snarare var det en annan
Mackan som var i sitt livs o-form. To much truck-
driving...

Randonné med storskor

Jag och min syrra gick med storskor och randonnébindningar i Sarek förra våren. Vi gick med ett gäng där alla andra hade tm-utrustning, och vi kom oftast en bit efter. Jag tyckte att det kändes bra mycket jobbigare än med vanlig fjällutrustning (tur-telemarksutrustning), speciellt när man gick med tung packning. Utan packning var skillnaden mindre.

Förmodligen är det också mindre skillnad om man jämför en telemarksutrustning gjord för utförsåkning (höga plastpjäxor, tyngre skidor etc) med en randonnéutrustning.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips