Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt

Tack för glada tillrop.

Några små detaljer i bärsystemet är just nu i förbättringsfasen... Bältet och toppstramarna, närmare bestämt. Uppdaterar när jag fått tillfälle.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inget sy-själv jobb här...men fick inspiration av dig.

Från början:
Fjällräven Juvas Gyro 90L, som jag har ägt från mitten av 90 talet och som jag tycker är den bästa ryggan någonsin som bärsystem. Dock är själva säcken tung och out of fashion.

Så jag kollade runt på ett system för att kunna använda vanliga vattentäta packsäckar som grund till säck. Ramlade in på ett litet företag: http://seekoutside.com/lightweight-backpacks som kör på liknade princip. Tog konceptet därifrån och köpte även en av deras packsäckar. Resten köptes på Bauhaus(buckels/webbing).

Bara en första prototypsättning på bilderna men konceptet funkar klockrent.
15327381838_db56a517de_b.jpg
[/url]DSC_3386.jpg by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]
15513646622_82c1f3bdb8_b.jpg
[/url]DSC_3384.jpg by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]
15513659512_237579a144_b.jpg
[/url]DSC_3388.jpg by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]

Och det fina är att man kan sätta vilken packsäck som helst om man inte behöver 103L som stora säcken är på.
15327322120_823af27467_b.jpg
[/url]DSC_3390.jpg by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]

Tror att TS och jag har jobbat ihop en gång i tiden....inom stoltillverkning...kan ha fel;)

Klockrent! Gillar det skarpt. Visst är det härligt när man får ihop en idé till verklighet...

Och ja, ca 2005-2008 byggdes det stolar till en viss tillverkare av ett vanligt transportmedel. :)

jag vet inte om du fortfarande läser och ser detta men jag har några frågor för jag har under många år velat sy en vattetät säck som du men bara en säck. Jag vill veta hur man gör de tejpade sömmarna. och hur du sydde ihop tygen på för vis.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips