Rago - Padjelanta - Sarek

Jag hade planerat en tur från Kvikkjokk till Ritsem i juli. Men banarbetet gör det mycket svårt att hinna med under min semester. Min enda möjlighet skulle vara att starta den 4 juli, och jag är rädd att det kan vara för mycket snö (jag var i Sarek i slutet av juni 2025, snön bestämde nästan alla vägval).

Istället överväger jag att starta i Norge, och gå in genom Rago. Det skulle jag kunna göra 1-2 veckor senare.
Min tanke är att gå längs Litlverivasshamran till riksgränsen, svänga söder om Virihávrre till Stálojåhkå, vada över där och följa Padjelantaleden till Stáloluokta, där jag går österut in i Sarek.

Men det finns flera ställen som ser svåra eller omöjliga ut att korsa.

Är det någon som har erfarenhet av att gå mellan Rago och Padjelanta? Eller känner till några böcker som beskriver möjliga rutter och vad? Jag kan bara hitta böcker om Padjelantaleden.

Tänk på att gränsfjällen mot Norge har mycket snö och oftast smälter senare än längre in i Sverige. Även långt fram i juli kan du få stora problem med smältvatten även i jokkar som annars är helt problemfria om det inte blir mycket tidig snösmältning. Det är värt att kolla snödjupskartan innan avfärd.

Det största problemet är Duvggejåhkå som avvattnar Blåmannsisen. Det finns en hel del skrivet här på Utsidan om den: https://www.google.com/search?q=Duvggejåhkå+site:utsidan.se

Det finns några möjligheter att ta sig förbi:
  • Vada: Svårt till omöjligt beroende på vattenmängd.
  • Gå över glaciärtungan: Möjligt om man har koll på de risker som glaciärpassage medför - det är gott om sprickor i tungan ner mot sjön.
  • Beställa båtskjuts: Samerna i Staloluokta kan ofta köra över sjön - men boka i förväg.
  • Packraft: Lite mer att bära på.
Sedan ska Stálojåhkå passeras också. Det görs enklast långt uppströms mellan de två Sårjåssjöarna inne i Norge. Vid måttliga vattenmängder går den också att vada vid utflödet i Gáhpesluoppal och det lär också finnas något vadställe strax nedströms Sårjåsjaurestugan.

Resten av jokkarna är bara problem om det det är extremt mycket vatten.

Hejsan. Jag har gått turen du beskriver uppdelat på ett par olika tillfällen.

Turen genom Rago är mycket vacker, men räkna med att det tar tid. När vi gick där i mitten av Juli var det i princip 100% snö hela vägen mellan Litlverivasshamran och svenska gränsen. Dessutom är terrängen i Rago väldigt ”sönderbruten” så man ofta tvingas till rejäla omvägar.

Väl inne i Sverige är det en mycket bättre idé att gå norrut fram till broarna vid Sallohaure för precis som Pär skriver är det i princip ovadbara älvar, framför allt den tiden på året.

/ Stefan

Tusen tack. Mycket användbara svar.
  • Jag vill inte chansa på ett potentiellt omöjligt vad.
  • Glaciärer har jag absolut ingen erfarenhet av, så det är uteslutet.
  • Jag älskar möjligheten att bara gå en helt annan väg om vind, väder och humör tillåter det. Medvetenheten om att jag har en bestämd tid och plats att passa (t.ex. en avtalad överfart med båt) blir en stressfaktor för mig, så det vill jag helst undvika längs vägen.
  • Packraft hade jag inte övervägt, eftersom man ju inte får paddla i Sarek, men det är definitivt en möjlighet. Med packraft borde det också vara möjligt att gå mer rakt österut från Rago och korsa Vuojatsavon. Men jag måste nog investera i lättare och mer kompakt packraft-utrustning innan jag vill bära på det bara för en enda korsning.

Jag hittade ditt inlägg Stefan, som beskriver rutten norrut till Sallohaure. Jag hamnar långt norrut i förhållande till mina planer i Sarek, men de får ju anpassas i så fall.

Å andra sidan ser det inte lovande ut när det gäller snö. Jag hade naivt tänkt att höjden var avgörande, men rutten genom Rago löser inte alls mitt problem med snön - precis som i Sarek blir jag helt beroende av hur länge snön ligger kvar just i år. I Rago kan jag välja den låga rutten (2 i Stefans inlägg) om det är mycket snö, men det kan bli oerhört ansträngande från riksgränsen.

Om det är som 2024, så är mitten av juli fantastiskt. Om det är som 2025, så är det för mycket snö för mig.

Rago/Padjelanta 13 juli 2024:
Padjelanta sne 2024-07-13.jpg

Rago/Padjelanta 13 juli 2025:
Padjelanta sne 2025-07-13.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.