Rago NP

Hej,
Har studerat kartan över Rago NP. Vi ska börja vid Lakshol och vandra till Storskogsvasshytta och vidare till Ragohytta. Är det en dagsetapp? Dagen efter från Ragohytta tillbaks till Lakshol men då via Litlverivassforsen för att inte vandra samma väg (avvika innan man kommer tillbaks till Storskogsvasshytta). Är det för lång för en dagsetapp?
Alternativ är att vandra från Lakshol till Storskogsvasshytta och övernattar. Dagen efter vidare till Ragohytta och tillbaks till Storskogsvasshytta och övernattar igen. Tredje dagen tillbaks till Lakshol via Litlverivassforsen. Hur många km är det från Lakshol till Storskogsvasshytta och vidare till Ragohytta? Jag vet att det inte är så lättgången.
Vilken variant är bättre? Vi har max 3 dagar på oss.
Mvh. Veni
 
Jag är van att vandra max 25km med packning i kuperat mark (typ Nordkalotten). Om leden är svår (brant) så känns 15km mer lagom.
Veni
 
Jag besökte Rago förra året och nationalparken är fantastiskt vacker men terrängen är krävande minst sagt.. Jag gick i stort sett samma tur på 2 dagar men vände av mot Litlverivatnet något före Ragohytta. Är du van vid att vandra 25 km om dagen bör planerna inte utgöra något problem. Räkna med en del bökiga partier och att händerna kommer till användning vid ett flertal tillfällen.. Glöm inte myggmedel..

Rago 2012: http://www.flickr.com/photos/larssalomon/sets/72157634362238536/
 
Tack för svaret. Fina bilder också...
Det lutar just nu att vi vandrar från Lakshola till Storskogsvasshytta och övernattar där. Dagen efter utan ryggan till Ragohytta och samma dag tillbaks till Storskogshytta. Tredje dagen vandrar till baks till Lakshola via Litlverivatnet. Om allt går enligt planeringen har vi 3 dagar på oss.
Hur kom du från Fauske till Lakshola? Finns det buss eller behöver man taxi? Vilken är den svaraste delen av sträckan?
Mvh. Veni
 
Jag kom med bil så andra transportmedel vet jag dessvärre inte så mycket om. Vad gäller svårigheterna på vandringen så var det relativt spritt men från Lakshol upp till Storskogsvasshytta var det några rejäla stigningar och stundtals väldigt kuperat. Det hade regnat ganska mycket när jag var där vilket försvårade en del. Den lättaste sträckan var tveklöst Litlverivatnet till Lakshol.

Om jag skulle göra om det idag hade jag nog valt att gå andra hållet.. Lakshol - Litlverivatnet - Storskogsvasshytta. Dels för att terrängen hade varit lättare att vandra på det hållet men framför allt så hade man gått åt rätt håll vad gäller vyerna. Sista biten ner mot Litlverivassfossen om man går norrut är rent magisk, när man kom från norr såg man det inte på samma sätt, även Litlverivatnet - Storskogvasshytta hade kommit mer till sin rätt då.

EDIT: angående buss.. kom på att jag såg busshållplatser i närheten av Lakshol.. rutt 18-494 går dit. Kolla Salten på denna sidan för tidtabell: http://www.177nordland.no/?a_id=3145&ac_parent=280
 
Senast ändrad:
Rago Nasjonalpark är det finaste stället jag har varit i Norden. Jag gick där 2011, jag gick in från Padjelanta förbi Ragohytta, sedan till Litlverivassfossen, därifrån upp till Litleverivasshamran och så tillbaka över ryggen till Padjelanta. Otroligt vacker men jag fick nog använda mina händer en hel del.

GPS-log: http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2933325

Bilder: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150740443335375.714005.581500374&type=1&l=d660e1c840

(många svenskar tror att västra Padjelanta är avlägsen. Så är inte fallet, det ligger närmare civilisationen än östra Padjelanta. Det är möjligt att gå dit från Norge på en dag, till exempel från vägen vid Sisovatnet eller längs Flyktlingruta).
 
Jag har gått från Lakshol via Rago in i Padjelanta. På frågan om det är möjligt att gå från Lakshol upp till Ragohytta på en dag så är svaret Ja. Men jag tycker du ska välja ditt andra alternativ och övernatta vid Storskogsvasshytta och njuta i fulla drag av Rago i ett lugnare tempo.

Vi åkte buss från Fauske (bussen mot Narvik efter E6) och den släppte av oss vid Nordfjorden och vägen mot Lakshol. Tror det var c:a 6 km att gå från E6 till Lakshol.

Calle
 
Jag gick från Lakshol till Ritsem via Rago och Padjelanta. Instämmer helt i det kloka att dela upp etapperna i Lakshol-Storskogvatnet och Storskogvatnet-Ragohytta. Beror på hur mycket man bär naturligtvis, men det blir mäktigt att ta Lakshol-Ragohytta i ett svep. Uppdelat hinner du både se och fiska lite också om du är lagd åt det hållet.

Vi tog en taxi från Fauske till Lakshol.

Rago är ett härligt område:
64f4b1f6c7a0d7aa6d77c57bcfc607a9.jpg


Raskesven
 
Rago Nasjonalpark är det finaste stället jag har varit i Norden. Jag gick där 2011, jag gick in från Padjelanta förbi Ragohytta, sedan till Litlverivassfossen, därifrån upp till Litleverivasshamran och så tillbaka över ryggen till Padjelanta. Otroligt vacker men jag fick nog använda mina händer en hel del.

GPS-log: http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2933325

Bilder: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150740443335375.714005.581500374&type=1&l=d660e1c840

(många svenskar tror att västra Padjelanta är avlägsen. Så är inte fallet, det ligger närmare civilisationen än östra Padjelanta. Det är möjligt att gå dit från Norge på en dag, till exempel från vägen vid Sisovatnet eller längs Flyktlingruta).

Hej Gerrit,
kollade in dina fina bilder. Det var mycket orösat led ni gick, eller? Detta är någonting jag inte har gjort och inte vågar. Annars såg det fantastiskt ut. Min man är med i år och han har betydligt mindre erfarenhet än jag av vandring, därför gör vi det ganska så safe...
Mvh. Veni
 
Tack så mycket för alla svar.
Vi gör som HBGSNIX rekommendera. Efter Sulithelma blir det Rago NP. Dag 1, startar från Fauske med buss eller taxi till Nordfjord, vandrar via Litlverivatnet till Storskogsvasshytta eller gamen och övernattar. Dag 2, lämnar ryggan i stugan, vandrar till Ragohytta och samma dag tillbaks. Dag 3, vandrar till Lakshola.
Sedan forsättar vi med buss & båt till Hellmobotn och vidare på Nordkalotten.
Går det att övernatta i den lilla gamen som ligger i närheten av Storskogsvasshytta?
Mvh. Veni
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...