Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar

"I Luleå tingsrätt möts under torsdagen parterna i en tvist som kan komma att få stor principiell betydelse för såväl svenska markägare som företag.

Det är Sveriges största skogsägare, statliga Sveaskog som stämt fyra biltestföretag i Norrbotten för att de inte går med på att betala för att de nyttjar isen på två sjöar i Arjeplog under vintrarna."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6440057

Samma sak är naturligtvis också aktuell för plogade banor för skridskoåkning
 
Hur vanligt är det att den som plogar banor inte har en överenskommelse med den som äger sjön?

De plogade banor som finns i mitt närområde är såvitt jag vet plogade i samarbete med kommunen.
 
Intressant mål

markägaren är ansvarig för den verksamhet som pågår även om det är andra företag som utför arbetet och får vinsten.
 
Det beror ju på hur mark, strand och vattenrätten är fördelad. När Göteborgs Motorklubb anordnande halkkörning var vattenägarna engagerade och med även som banplogare.

go tur
 
Skillnad på bana och bana

Det de vintertid sysslar med på sjöarna i Arvidsjaur och Arjeplog är kommersiell och mycket professionell verksamhet som knappast kan jämföras med en plogad bana för skridskoåkare.

Ska bli intressant att följa rättegången. Hur än utslaget blir så lär det överklagas till högre instans, kanske ända upp till HD. Räkna med att det dröjer ett bra tag innan ärendet är slutgiltigt avgjort.

/Thor
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Det borde vara självklart att dessa företag ska betala markägaren.

Sedan är ju frågan om inte plogade skridskobanor ska kunna jämföras med preparerade skidspår och således kunna kosta pengar att utnyttja.
/Niklas
 
Den svåra frågan är inte tillträde till sjöisen i sig, utan att motoriserade aktiviteter utanför vägnätet inte nödvändigtvis ingår i allemansrätten. Detta oavsett vem som plogar/preparerar banan, så liknelsen vid skid/skridskospår haltar betänkligt.
 
Den svåra frågan är inte tillträde till sjöisen i sig, utan att motoriserade aktiviteter utanför vägnätet inte över huvud taget ingår i allemansrätten. Detta oavsett vem som plogar/preparerar banan, så liknelsen vid skid/skridskospår haltar betänkligt.

Rättade lite åt dig :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips