Rätt jacka för fjällvandring

Jag har dragit samma slutsats som de flesta andra här i kören: jacka är helt enkelt onödigt på fjällvandring. Något lätt och vindtätt (överdel till träningsoverall), samt regnställ vid behov, täcker behoven perfekt.

Som Jörgen Fjäderlätt säger: "gå inte runt i regnkläder när det inte regnar". Samma Jörgen menade också att vandring och lätt jogging ger ungefär samma ansträngning. Fundera gärna på hur många som joggar i goretex.
 
Även om kören sjunger samma sång så finns det nog variation i stämmorna ;-). Mina behov på överkroppen täcks av 1) underställ, 2) fleecetröja och 3) regnjacka (ej tunnaste konstruktion). Vid riktigt kallt och/eller blåsigt väder behöver jag alltihop, är det halvkallt men torrt så räcker det med fleecen som både stoppar det mesta av vinden och ventilerar. (Dunjackan jag äger har aldrig fått komma med i fjällen för vinden går rakt igenom.) En superlätt vindblus är kanske det jag mest funderat på att pröva men det har inte blivit av än.
 
Instämmer i de andras svar. Min klädsel på överkroppen under fjällvandring är underställ i merino (T-shirt eller långärmad efter temp och väder) samt en flanellskjorta (är det varmt går jag bara i T-shirt). Ganska sällan jag behöver något mer på överkroppen under sommarvandringar när jag är aktiv. Är det kallt och blåsigt har jag en tunn jacka eller vindblus utanpå, viktigt dock att den ventilerar bra. Vid rast och läger som förstärkningsplagg en fleecetröja eller liknande. Lagerprincipen gäller här som alltid.
För regn använder jag ett tunt regnställ, men då får man direkt dra ner på tempot. Självklart kan regnjackan även dubbla som vindplagg om man vill spara vikt, men vill man inte dra ner på tempot när man går är en tunnare vindjacka som inte är regntät att föredra. Det är helt enkelt omöjligt att inte bli blöt inifrån när man jobbar tungt som på en fjällvandring om man har någon form av membranplagg på sig.
 
Jag tycker också att regnjacka + skjorta fyller fler funktioner och kan ersätta annan jacka.

Regnjackan ska ha dragkedjor för ventilation och möjlighet att reglera ärmslut och nederkant. Det gör att man kan använda den i fler situationer. Men den ligger ofta i säcken så den kan görna vara lätt.
Har man skjorta kan den bäras utanpå regnjackan för att skydda den om man använder denn i snårig terräng när det inte regnar (sällan det behövs dock!)

Behövs inte mycket fickor, eftersom den inte är på jämt blir det bara stökigt att ha för mycket i fickorna.

Till vardagsfriluftslivet önskar jag att jag hade en ofodrad polycottonjacka. Finns en hyfsat aktuell tråd om det nånstans här.
 
Hej Gustav! Vad roligt att du vill börja med friluftsliv. Du har fått många tips här men jag vill ge ett till: kolla vad du redan har i garderoben. Om du tränar har du säkert redan det du behöver. Genom att utgå från tipsen här och kombinera smart behöver du inte köpa en dyr jacka som kanske inte ens funkar för det du vill ha den till. Alternativt satsar du en 50-lapp på en skön herrskjorta på närmaste loppis. Kanske det finns en vettig regnjacka där också. Det är inte dyr märkesutrustning som gör turen åt dig.
 
Tack för all hjälp! Är dock lite av en jacknörd, och det gäller inte enbart friluftsjackor. Blev en del ny utrustning idag, bland annat Eco-shell jackan. Tänkte ändå att det lönar sig i lång loppet då det är en jacka jag kan använda till allt möjligt, i många år framöver.

Min tio plus åriga Fjällräven Greenland winter ser fortfarande ut som ny👌
IMG_20210522_163437.jpg
 
Ja, jackor kan vara väldigt snygga eller fula. Dyra jackor som man använder till allt möjligt samt i vardagsliv tycker jag kan kännas rätt ok. Måste själv köpa nytt nu då den dyrare skaljackan är helt slut... Men den har iaf hållit i 5-8år med närmast daglig användning...

Du verkar nöjd! Kul.
 
Ja, jackor kan vara väldigt snygga eller fula. Dyra jackor som man använder till allt möjligt samt i vardagsliv tycker jag kan kännas rätt ok. Måste själv köpa nytt nu då den dyrare skaljackan är helt slut... Men den har iaf hållit i 5-8år med närmast daglig användning...

Du verkar nöjd! Kul.
Ja absolut det är helt enkelt en fråga om att priorirera👍
 
Hittat en HH loke regn jacka med bra ventilation men väldigt vid.
Finns det regnbyxor med ventilation som kan öppnas vid mindre regn så man slipper bli så svettig.
Hade med en G1000 lätta variant med flera lager grönlands valla och hade turen bara varat 1v hade den hållt tätt men då jag var ute i 16d så var den enbart vindjacka på slutet.
Ni som går i tunna löpar jackor eller utan var stoppar ni kamera,telefon, GPS,vanlig kompass och karta då man går utanför leder hela eller till ˋfjällen i vildmarken´ från lederna samt godis till raster skulle jag haft en lätt jacka utan fickor skulle jag benövt en midjeväska som skulle varit i vägen för mitt höftbälte på den stora ryggsäcken.
Hade även DVR hela långa byxor Norröna falketind flex med flera fickor för bl fickkniv o div små utr och fäste för drickmugg då 2 tommavatten flaskor satt i mesh fickor på rygsäcken och fylldes bara då jag letade efter tältplatser eller där det såg ut vara ont om vatten framöver på turen.
Vist kan man köpa de regnställ för 2000 skr som håller några turer men för oss som vill anv de hemma vid till affären,till jobb,till bilen osv är dessa ej ett alternativ.(samt heller ej på rea)
 
Jag använder midjeväska (liten) för de småsaker jag vill ha lätt tillgängliga. Midjeväskan sitter runt midjan och ryggsäckens höftbälte runt höfterna, så de krockar inte med varandra.
 
Karta, kompass, gps, godis, kamera och mobil/kamera har jag i fickorna på höftbältet samt i en liten ficka på axelremmen.

Min förra ryggsäck saknade fickor på höftbältet och då hade jag en OMM chest pod.
 
Jag vill ha en vindjacka med mig på fjällvandring på sommaren för det kan blåsa såpass kallt uppåt himlen.
En tunn jacka man kan packa undan. Gärna med huva.
Jag gillar min Bergans microlight

Sen har jag en ihoppackad regnjacka att ta fram vid behov.
(Jag vill helst använda regnjackan så lite som möjligt pga jag lätt bli svettig. . Därför använder jag inte den som vindjacka.)

Om vädret är bra går man iklädd T-shirt eller långärmad skjorta.

Så jag har två tunna behovsjackor, regn och vind.

Såna där polycotton-jackor som Lundhags fjällräven mfl har som kallas vandringsjackor, såna använder jag aldrig på sommaren. De känns för skrymmande och tunga.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
malaurin Rätt eller fel kläder Kläder 55
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.