Räfsnäs - Landsort - Stavsnäs

Nyligen tillbakakommen efter en treveckorstripp i Stockholms skärgård. Började i Räfsnäs och paddlade i princip utskärgården ned till Landsort, sedan upp längs innerskärgården till Stavsnäs och lite sidoutflykter däremellan. Osannolikt bra väder, med ett par roliga överfarter i hård vind där horisonten försvann i vågdalarna :)

Några bilder nedan.

Mats
 

Bilagor

  • DSC00027.jpg
    DSC00027.jpg
    42.8 KB · Visningar: 582
  • DSC00030.jpg
    DSC00030.jpg
    27.3 KB · Visningar: 547
  • DSC00034.jpg
    DSC00034.jpg
    48.3 KB · Visningar: 573
  • DSC00038.jpg
    DSC00038.jpg
    83 KB · Visningar: 527
  • DSC00039.jpg
    DSC00039.jpg
    65.3 KB · Visningar: 546
  • DSC00042.jpg
    DSC00042.jpg
    50.7 KB · Visningar: 601
Fler bilder.
 

Bilagor

  • DSC00043.jpg
    DSC00043.jpg
    44.8 KB · Visningar: 492
  • DSC00045.jpg
    DSC00045.jpg
    40.9 KB · Visningar: 581
  • DSC00057.jpg
    DSC00057.jpg
    62.5 KB · Visningar: 494
  • DSC00060.jpg
    DSC00060.jpg
    72.7 KB · Visningar: 499
  • DSC00064.jpg
    DSC00064.jpg
    64.3 KB · Visningar: 486
  • DSC00071.JPG
    DSC00071.JPG
    150.4 KB · Visningar: 509
Och lite fler bilder.
 

Bilagor

  • DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    139.7 KB · Visningar: 504
  • DSC00076.jpg
    DSC00076.jpg
    78.2 KB · Visningar: 487
  • DSC00079.jpg
    DSC00079.jpg
    47.5 KB · Visningar: 580
Fina bilder, från en fin tur!

Visst är det Klepper 490? En fantastisk kajak, jag har en själv!

Stämmer bra det! Jag hade en Aerius I 450 tidigare men fick detta demoex till ett mkt bra pris. Det här är den första längre turen jag gör med denna. Har en Aerius II också (den gamla, 520 cm lång).

Det fanns en del "smal-kajakpaddlare" som tittade medlidsamt på mig :) men de allra flesta man möter är genuint nyfikna. Det är inte ofta man ser Klepper i våra farvatten. Jag mötte förresten en tysk familj som hade hyrt stuga norr om Nämdö och när de körde förbi mig med sin motorbåt utbrast dem "Ein Klepper! Fantastisch!" :)

Mats
 
Jättefina bilder!!!

Men lite mer text kunde man väl få, typ var bilden är tagen.

En fråga: lägger du inget under kajaken när du drar upp den på land?
Jag brukar göra det av 2 skäl, naturligtvis lite för att minska antalet repor, men mest för att underlätta och få lite glid. En packad kajak är ganska tung.

Skriv gärna något mer om din fina tur.

mvh thomas
 
Men lite mer text kunde man väl få, typ var bilden är tagen.

En fråga: lägger du inget under kajaken när du drar upp den på land?
Jag brukar göra det av 2 skäl, naturligtvis lite för att minska antalet repor, men mest för att underlätta och få lite glid. En packad kajak är ganska tung.

Skriv gärna något mer om din fina tur.

mvh thomas

Hej,

Tänker skriva en mer utförlig redogörelse på engelska och posta på http://www.foldingkayaks.org för att slippa översätta m.m. Kommer att länka till den härifrån, men det tar ett par veckor innan den är klar.

Jag brukar bara lyfta i stäven och sedan dra upp kajaken. Finns det lite sjögräs i vattenbrynet så minskar ju friktionen. Hypalonduken är förvånansvärt tålig.

Har du en faltkajak? Vad lägger du under?

Mats
 
Hej,

Tänker skriva en mer utförlig redogörelse på engelska och posta på http://www.foldingkayaks.org för att slippa översätta m.m. Kommer att länka till den härifrån, men det tar ett par veckor innan den är klar.

Jag brukar bara lyfta i stäven och sedan dra upp kajaken. Finns det lite sjögräs i vattenbrynet så minskar ju friktionen. Hypalonduken är förvånansvärt tålig.

Har du en faltkajak? Vad lägger du under?

Mats

Nej jag har en Hobie Adventure Island. Mikro-trimaran-kajak med 5,3 m2 segel. Hinkplast.
(finns bilder på den här http://www.utsidan.se/cldoc/yttervarvet.htm )
Den väger ca 50 kg (utan packning) och ca 30 kg som enkelskrovs-kajak.
Jag brukar lägga 2 paddelflottörer under när jag drar upp den. Och dessa använder jag även om jag kör den som enkelskrovs-kajak. Långturspackning gör den ganska tung.
Jag är INTE minimalist, har tom med mig böcker.

mvh thomas
 
Jag är INTE minimalist, har tom med mig böcker.

Samma sak här - en säck med 10 kg denna gång :) En favorit är Sten Rinaldos skildringar av skärgården i strukturomvandlingen på 50-60-talet. På denna tur mötte jag en äldre dam som satt och solade utanför sin bod i utskärgården och vi kom att prata med varandra en lång stund. Jag nämnde att Sten Rinaldo är en favorit och att jag läste hans böcker när jag var ute. Döm om min förvåning när det visade sig att damen var Sten Rinaldos dotter...! :)

Mats
 
Cool

kanske var det på Lygna?

Lite kul att gissa var dina bilder är tagna. Funderar t ex på Söderarmsskärgården, Gillöga, Björkskär, Landsort, Järflotta och Dragets kanal.

Thure
 
kanske var det på Lygna?

Lite kul att gissa var dina bilder är tagna. Funderar t ex på Söderarmsskärgården, Gillöga, Björkskär, Landsort, Järflotta och Dragets kanal.

Thure

  • Bild 1: Röder
  • Bild 2: Minns inte.
  • Bild 3: Björkskärs skärgård
  • Bild 4 & 5: Rörskäret norr om Sandhamn.
  • Bild 6: Minns inte.
  • Bild 7: Norsten.
  • Bild 8: Öppna boden på Myggskären, norr om Huvudskär.
  • Bild 9: Stora Björn.
  • Bild 10: Dragets kanal.
  • Bild 11: Äspskär norr om Öja.
  • Bild 12 & 13: Landsort.
  • Bild 14: Muskö kanal.
  • Bild 15: Vitsgarn.

Har fler bilder, lägger upp de senare. Ska nog skaffa mig en kamera med GPS så man inte glömmer var man tog bilderna (detta var bara mobilkameran).

Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.