Rådjurs utfodring

Hej, jag har matat rådjur hela vintern då dom hafr det svårt i år. Har gjort en bra foderplats på min tomt har städat varje dag. Till påsk kom grannen ut (dom bor bara här på sommaren), dom kom över till oss och klagade på RÅDJURSBAJS, han tyckte att vi skulle omedelbart sluta mata och hans fru kom över med en hink med bajs som dom plockat på deras tomt vi tog emot hinken och jag erbjöd mig att gå över och mocka men det fick jag inte utan vi skulle sluta att mata. Jag kan tillägga att vi bor mitt i skogen.
Jag har ringt till våran förening och fått 100 procent stöd över utfodringen.
Rådjursbajs är ju ändå ekologiskt eller hur??
 
Paola; sa:
Hej, jag har matat rådjur hela vintern då dom hafr det svårt i år. Har gjort en bra foderplats på min tomt har städat varje dag. Till påsk kom grannen ut (dom bor bara här på sommaren), dom kom över till oss och klagade på RÅDJURSBAJS, han tyckte att vi skulle omedelbart sluta mata och hans fru kom över med en hink med bajs som dom plockat på deras tomt vi tog emot hinken och jag erbjöd mig att gå över och mocka men det fick jag inte utan vi skulle sluta att mata. Jag kan tillägga att vi bor mitt i skogen.
Jag har ringt till våran förening och fått 100 procent stöd över utfodringen.
Rådjursbajs är ju ändå ekologiskt eller hur??

Haha, man kan ju knappt tro det är sant. Vilka grannar. Ja, rådjursbajs är nog att klassa som ekologiskt... vad det nu innebär. Så länge som det inte rör sig om hundratals kilo bajs, så tycker jag nog att dina grannar borde jobba på sin omvärldsuppfattning och personlighet, vilket förmodligen är det _enda_ problemet i denna situation.
 
Javisst måste man visa hänsyn självklart......men nu är det så att vi bor mitt iskogen och i skogen finns det djur och då måste vi människor anpassa oss efter det.....och vill man inte ha en massa djur på sin skogstomt ja då får man sätta upp staket....
 
De flesta trädgårdsmästare jag känner räknar med att djuren kommer se deras gård som ett öppet skafferi när vintern kommer. Nät och illaluktande klegg på pinnar har jag sett håller djuren borta. Poängen är att man inte kan skylla allt ont på andra :)

Hm... detta var ett svar på fson's inlägg, som ser ut att försvunnit.
[Ändrat av johanniska 2006-04-20 kl 13:02]
 
Du skulle ju kunna snara dom, stoppa dom i frysen, så klagar inte grannarna mer om äckelogiskt bajs i rabatten OCH du kan förgylla ett par middagar fram över... Win-win! :)

/Håkan
 
Spraya kräken (inte grannen) med Frontline när du ändâ är igâng sâ slipper du en miljard fästingar i sommar.
 
Ämne, rubrik och innehåll

Jag tycker ursprungsskrivaren är slarvig. Ämnet i hans text handlar ju inte om rådjursfodring utan hur hans granne ser på förekomsten och orsaken till rådjursspillning på sin tomt....Sen att grannen visar vem han är och hur han tänker genom sitt handlande bevisar ju bara ett och annat...om grannen.
I skogen utfodrar vi rådjuren genom viltåker, stör ingen.
Som vanligt samlar öringen in en point.
 
Spraya kräken.....ja jo det förstås kan man ju göra......"tänkte inte på det". Näee ska nog ringa till kommunen så dom får sätta ut rådjurs och älg toaletter, inte kan vi ha bajs i skogarna hur skulle det se ut när vi människor ska ut och plocka bär???
Jaa och sprider sjukdommar gör dom ju oxå usch usch.
 
Oj man blir sugen på rådjursstek av den bilden! Med en god sås och potatisgratäng till! Om jag var djurovän kanske jag skulle bli småsur av att ha gården full med spillning. Om huvudsyftet är att säkra djurens överlevnad och inte att ge dig ögonfägnad kanske det kan gå lika bra att utfordra dem några hundra meter bort i skogen så grannen slipper störas? Även om grannarna kan klassas som patetiska surkartar, men det är väl upp till dem att göra sig olyckliga med att reta sig på skitsaker (sic).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tallrot Rådjurs slakten? Vilda djur 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.