Radiotips

Samsung har använt olika chip i samma modell beroende på marknad vilket kan vara förklaringen. I USA brukar Samsung använda Qualcoom Snapdragon chipset medan i Europa använder de sina egna Samsung Exynos chipset vilket är klart förvirrande.
Synnerligen förvirrande att de marknadsförs under samma kommersiella namn t ex S21, även om dess detaljerade modellnummer är något olika.
Förstår inte heller varför amerikaner är skulle ha större intresse av äkta FM radio?
Jag vill gärna ha en riktig FMradio i mobilen, kostar ingen surf, drar mindre batteri och funkar utan mobiltäckning, både i obygd och vid mobilnätbortfall.

/Patrik
 
Några mobiltillverkare har riktig FM radio i vissa modeller för vissa marknader medan samma modell för annan marknad inte har riktig Fm radio. Min ena samsung har t ex FM radio i USAmodellen (som jag inte har) men inte i min svenska. Jag utgav mig för att vara i USA Och laddade hem radio-appen men det hjälpte inte - tror det saknades hårdvarustöd i min mobil.
Tror jag sett några mobiltillverkare ha en radioapp som i själva verket är IP-radio, dvs kräver datatäckning från mobil- eller wifi-nät.
Generellt sett, vill du ha riktig FMradio så köp en mobil som har det från början och då finns "FM-radio-appen" installerad från start. Har hitills inte sett någon mobil med riktig FMradio som klarar sig utan tråd-hörlurar eftersom tråden funkar som FM-antenn.
Mobiler med riktig FMradio blir allt ovanligare nuförtiden, men min nuvarande Samsung galaxy xcover pro är hyfsat modern och har riktig FMradio. Tror inte dess nyare efterträdare har det.
Xcover 5 som säljs för ca 2000 kr har bra FM-radio tycker jag. Har en sån som jobbmobil. Rätt OK för friluftsbruk men inte så lätt att skriva på med mina fingrar och tft skärmen inte lika bra som en olead.

Thure
 
Sangean ats-909 har mycket bra fm mottagning. Fungerade utmärkt att lyssna på P1 när jag var på västra Jylland fem år sedan.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240219_154841_Facebook.jpg
    Screenshot_20240219_154841_Facebook.jpg
    244.3 KB · Visningar: 47
Xcover 5 som säljs för ca 2000 kr har bra FM-radio tycker jag. Har en sån som jobbmobil. Rätt OK för friluftsbruk men inte så lätt att skriva på med mina fingrar och tft skärmen inte lika bra som en olead.

Thure
Samsung Xcover PRO har också riktig FM radio (om man använder trådade hörlurar) men Samsung Xcover6 (i alla fall euro-modellen har det inte, tyvärr tycker jag, som gillar riktig FM radio).

Jag kan inte säga att jag hårdtestat min Xcoer Pro långt från sändare men mottganing beror till del på hur man har hörlursssladden. Med olika vinklar kan man förbättra och försämra mottagningen.

/Patrik
 
Ah vad synd, jag har också Xcover6 pro. Enligt olika specar jag läst ska den dock ha FM radio, vart hittar du informationen?
Alla "äkta FM radio appar" jag försökt med har bara gett IP-radio så det verkar ju som du har rätt tyvärr.
 
Sangean ats-909 har mycket bra fm mottagning.
Fungerade utmärkt att lyssna på P1 när jag var på västra Jylland fem år sedan.
Och av bilden du bifogade framgår tydligt att du - när du tog bilden - inte lyssnade på FM
utan på Kortvåg "SW", 49-metersbandet och frekvensen 6,150 MHz, dvs på Hörbysändaren...

Radio Sweden:
I januari 2009 beslutades att Radio Sweden skulle läggas ner - redan den 1 april samma år.
Istället valde man att sända innehåll från bland annat Sveriges Radio P1. Men, i och med
nedläggningen av Radio Sweden's svenska sändningar, var det bara en tidsfråga innan
alla mellan- och kortvågssändningar skulle upphöra:
De analoga kort- och mellanvågssändarna fortsatte sända till den 31 oktober 2010
då Sveriges Radios sändningar på kort- och mellanvåg slutligt upphörde.

När Sverige lade ned alla sina sändningar på mellanvåg och kortvåg i oktober 2010
hade de svenska utlandssändningarna på AM pågått längre än de nordiska grann-
ländernas sändningar. Och därmed fick den svenska AM-rundradioepoken sitt
definitiva slut. Numera är det bara satellit- och IP-sändningar som gäller.
De använder IP och två satelliter:
  • Eurobird 9: 9° öst, transponder 56, frekvens 11,843 GHz (dvs samma frekvens som SVT Europa),
    vertikal polarisation, symbol rate 27500, FEC 3/4
  • Thaicom-3: 78,5 grader öst, frekvens 3640 MHz,
    horisontell polarisation, symbol rate 28066, FEC 3/4
  • IP/Internet: https://sverigesradio.se/kanaler
/Odd
 
Senast ändrad:
Och av bilden du bifogade framgår tydligt att du - när du tog bilden - inte lyssnade på FM
utan på Kortvåg "SW", 49-metersbandet och frekvensen 6,150 MHz, dvs på Hörbysändaren...

Radio Sweden:
I januari 2009 beslutades att Radio Sweden skulle läggas ner - redan den 1 april samma år.
Istället valde man att sända innehåll från bland annat Sveriges Radio P1. Men, i och med
nedläggningen av Radio Sweden's svenska sändningar, var det bara en tidsfråga innan
alla mellan- och kortvågssändningar skulle upphöra:
De analoga kort- och mellanvågssändarna fortsatte sända till den 31 oktober 2010
då Sveriges Radios sändningar på kort- och mellanvåg slutligt upphörde.

När Sverige lade ned alla sina sändningar på mellanvåg och kortvåg i oktober 2010
hade de svenska utlandssändningarna på AM pågått längre än de nordiska grann-
ländernas sändningar. Och därmed fick den svenska AM-rundradioepoken sitt
definitiva slut. Numera är det bara satellit- och IP-sändningar som gäller.
De använder IP och två satelliter:
  • Eurobird 9: 9° öst, transponder 56, frekvens 11,843 GHz (dvs samma frekvens som SVT Europa),
    vertikal polarisation, symbol rate 27500, FEC 3/4
  • Thaicom-3: 78,5 grader öst, frekvens 3640 MHz,
    horisontell polarisation, symbol rate 28066, FEC 3/4
  • IP/Internet: https://sverigesradio.se/kanaler
/Odd
Och av bilden du bifogade framgår tydligt att du - när du tog bilden - inte lyssnade på FM
utan på Kortvåg "SW", 49-metersbandet och frekvensen 6,150 MHz, dvs på Hörbysändaren...

Radio Sweden:
I januari 2009 beslutades att Radio Sweden skulle läggas ner - redan den 1 april samma år.
Istället valde man att sända innehåll från bland annat Sveriges Radio P1. Men, i och med
nedläggningen av Radio Sweden's svenska sändningar, var det bara en tidsfråga innan
alla mellan- och kortvågssändningar skulle upphöra:
De analoga kort- och mellanvågssändarna fortsatte sända till den 31 oktober 2010
då Sveriges Radios sändningar på kort- och mellanvåg slutligt upphörde.

När Sverige lade ned alla sina sändningar på mellanvåg och kortvåg i oktober 2010
hade de svenska utlandssändningarna på AM pågått längre än de nordiska grann-
ländernas sändningar. Och därmed fick den svenska AM-rundradioepoken sitt
definitiva slut. Numera är det bara satellit- och IP-sändningar som gäller.
De använder IP och två satelliter:
  • Eurobird 9: 9° öst, transponder 56, frekvens 11,843 GHz (dvs samma frekvens som SVT Europa),
    vertikal polarisation, symbol rate 27500, FEC 3/4
  • Thaicom-3: 78,5 grader öst, frekvens 3640 MHz,
    horisontell polarisation, symbol rate 28066, FEC 3/4
  • IP/Internet: https://sverigesradio.se/kanaler
/Odd
Korrekt! Men på västra Jylland ( i halvtät skog) fungerade fm P1 alldeles utmärkt. Enda fotot på radion jag har, givetvis testar man ju mottagligheten när den va nyinköpt. De e fortfarande en mycket bra fm radio.
 
Ah vad synd, jag har också Xcover6 pro. Enligt olika specar jag läst ska den dock ha FM radio, vart hittar du informationen?
Alla "äkta FM radio appar" jag försökt med har bara gett IP-radio så det verkar ju som du har rätt tyvärr.
Utan faktiska bevis tror jag det är såhär: I USA används andra 4G- och 5G-band (frekvensområden) och därför utrustas olika Samsung med olika chip internt - läser man noga har en mobil med samma "konsumentnamn" t ex Samsung Galaxy Xcover 6, olika produktnummer om du köper i USA jämfört med köp i Europa.
Chipet för amreikanska markandens 4G/5G-frekvenser har äkta FM radio medan den som är avpassat för Europa inte har äkta FM radio på chipet, tyvärr för oss FM-vurmare.

Här kan man under rubriken Comms normalt se om en mobil har äkta FM radio och sökta på Samsungarna vi pratat om och på en av dem står den "market/region dependent":

Tyvörr är det nog markanden som bestämmer, allt färre efterfrågar FMradio och det är en hårdvarukostnad att inkludera, dessutom också ett 3,5mm sladduttag.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobis Rese-radiotips Utrustning allmänt 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.