Radiotips

Hej,

I somras tog jag för första gågnen med en vev radio med solceller (kostar ungefär 300kr, fm/am/wb) under turen, vilket var trevligt, men på många ställen fick jag inte någon mottagning överhuvudtaget och är nu inne på att köpa en variant med bättre täckning. Ska man ha en värdsradio kanske? För och nackdelar? Kruxet är att jag inte kan ett dugg om radioapparter och tänkte höra med er ifall ni har några schyssta tips.


Bra högtalare är stort plus i kanten då vi är ett gäng grabbar som brukar gå, samt att den är lättviktig. Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Sangean är ett bra märke för radioapparater. Men FM-mottagningen i väglöst land speciellt i trånga fjälldalar är inte så bra.

En lång och riktad antenn underlättar lite. Finare radioapparater kan ha externt antennuttag.

Längden på antennen får gärna stämma med en fjärdedel av våglängden eller halva våglängden. Vilket för FM blir antingen ca 80 eller 160 cm.

Thure
 
Senast ändrad:
Lånar tråden lite, är det nån som vet hur man får igång FM radio på Android telefoner? Enl spec ska min telefon ha hårdvaran men jag lyckas trots googling inte hitta någon app för detta.
Minns att det funkade fint förr om åren med dum-telefonerna.
 
Lånar tråden lite, är det nån som vet hur man får igång FM radio på Android telefoner? Enl spec ska min telefon ha hårdvaran men jag lyckas trots googling inte hitta någon app för detta.
Minns att det funkade fint förr om åren med dum-telefonerna.
Om telefonen har radio så finns i stort sett alltid den appen redan installerad i telefonen.
Vilken telefon handlar det om, så blir det lättare att hjälpa till?
 
Sangean är ett bra märke för radioapparater. Men FM-mottagningen i väglöst land speciellt i trånga fjälldalar är inte så bra.

En lång och riktad antenn underlättar lite. Finare radioapparater kan ha externt antennuttag.

Längden på antennen får gärna stämma med en fjärdedel av våglängden eller halva våglängden. Vilket för FM blir antingen ca 80 eller 160 cm.

Thure

Tack för ditt svar.

Underlättar det om man har en sk världsradio eller är det samma anntenprincip som gäller?
 
Senast ändrad:
Världsradio är ofta rätt bra även beträffande FM-mottagningen. Men MV KV LV har inga svenska kanaler som är hörbara i Sverige numera?

Thure
 
Om telefonen har radio så finns i stort sett alltid den appen redan installerad i telefonen.
Vilken telefon handlar det om, så blir det lättare att hjälpa till?
Några mobiltillverkare har riktig FM radio i vissa modeller för vissa marknader medan samma modell för annan marknad inte har riktig Fm radio. Min ena samsung har t ex FM radio i USAmodellen (som jag inte har) men inte i min svenska. Jag utgav mig för att vara i USA Och laddade hem radio-appen men det hjälpte inte - tror det saknades hårdvarustöd i min mobil.
Tror jag sett några mobiltillverkare ha en radioapp som i själva verket är IP-radio, dvs kräver datatäckning från mobil- eller wifi-nät.
Generellt sett, vill du ha riktig FMradio så köp en mobil som har det från början och då finns "FM-radio-appen" installerad från start. Har hitills inte sett någon mobil med riktig FMradio som klarar sig utan tråd-hörlurar eftersom tråden funkar som FM-antenn.
Mobiler med riktig FMradio blir allt ovanligare nuförtiden, men min nuvarande Samsung galaxy xcover pro är hyfsat modern och har riktig FMradio. Tror inte dess nyare efterträdare har det.

Mobiler är väl halvbra vid dåliga mottagningsförhållanden, i paritet med en normal utdragbar teleskopantenn på dryga halvmetern. Prova att vända och vrida på antennen oavsett mobil eller dedikerad radio, det kan göra skillnad. Högt antennläge är också att föredra om man kan välja.

/Patrik
 
Några mobiltillverkare har riktig FM radio i vissa modeller för vissa marknader medan samma modell för annan marknad inte har riktig Fm radio. Min ena samsung har t ex FM radio i USAmodellen (som jag inte har) men inte i min svenska. Jag utgav mig för att vara i USA Och laddade hem radio-appen men det hjälpte inte - tror det saknades hårdvarustöd i min mobil.

/Patrik
Samsung har använt olika chip i samma modell beroende på marknad vilket kan vara förklaringen. I USA brukar Samsung använda Qualcoom Snapdragon chipset medan i Europa använder de sina egna Samsung Exynos chipset vilket är klart förvirrande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobis Rese-radiotips Utrustning allmänt 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.