Radio -PMR 446

Hej!

På de små licensfria radioapparaterna som går att köpa lite överallt finns 8 kanaler och 38 subtoner (CTCSS).

På en del forum rekommenderas att använda kanal 8 alternativt kanal 8 med subton 8 som allmän anropskanal.
Ex: http://www.446user.co.uk

Använder ni den kanalen som lyssningskanal när ni är ute och går sedan över på en av er förbestämd kanal, eller kör ni på ett eget race?

Radiodiciplin är ju aldrig fel? Eller har jag fel? ;o)

/Dalle
 
Kompisen köpte två apparater, villka vi använder flitigt på utflykter, bil- och fisketurer. Vi har alltid hållit oss på kanal 7, subkanal 24. Jag är helt oinsatt i vad som rekommenderas och tror att kanalvalet beror på ägarens godtycke i vårt fall. Jag har funderat på att köpa ett par PMR446 för egen del och ser fram emot att få lära mig mer!
/R.J.
 
För tre år sen, när vi började använda dessa apparater var det ju relativt lite radiotrafik på den här frekvensen.
Numer maknadsförs och säljs dom ju som leksaker till barn, så i närheten av tätbebyggelse är det rätt "kört" att använda dom.

Barn funderar ju inte så mycket på radiodiciplin.. :)
 
Tumbleweed; sa:
Kompisen köpte två apparater, villka vi använder flitigt på utflykter, bil- och fisketurer. Vi har alltid hållit oss på kanal 7, subkanal 24. Jag är helt oinsatt i vad som rekommenderas och tror att kanalvalet beror på ägarens godtycke i vårt fall. Jag har funderat på att köpa ett par PMR446 för egen del och ser fram emot att få lära mig mer!
/R.J.

Det skulle vara lite kul att, som det sägs på den engelska webbsidan, kunna enas om en öppen kanal som det går att köra på.
Skulle nog kunna leda till en del trevliga bekantskaper och tips på fjälloch hav...

gwaihir; sa:
Barn funderar ju inte så mycket på radiodiciplin.. :)

Nä, det har du rätt i... Sen är det ju inte det lättaste att lära ut det på distans. :eek:)
 
Re: Kanal 7 som skridskokanal

Mikael_B; sa:

Det låter klockrent.

Då är mitt förslag att på fjäll och i skog köra på kanal 8, subkanal 0.

Då blandar vi inte ihop allt för mycket. Har fått uppfattningen att det är lite trångt på nätet emellanåt...

Sen ska vi ju givetvis köra på nån annan kanalplats i de fall vi vill prata "privatare"... :eek:)

/Dalle, som kör på kanal 3, subkanal 14
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.