Radio på fjället

Någon som har erfarenhet av radiomottagning i Kebnekaise-fjällen? Jag ska upp dit nästa vecka och tänkte ta med mig min mobil med radio och skulle vara betjänt av att lyssna på väderleksrapporter.

Hej,
Jag vet inte hur det är med radio men i keb har du ofta mobiltäckning. Fjällväder fanns förr på 0200-231123, vet inte om det fortfarande gäller.. testa.

/M

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
tjonsson; sa:
Någon som har erfarenhet av radiomottagning i Kebnekaise-fjällen? Jag ska upp dit nästa vecka och tänkte ta med mig min mobil med radio och skulle vara betjänt av att lyssna på väderleksrapporter.

Det brukar vara lite si och så. Men om man knallar runt lite och håller upp radion så brukar det gå arr ratta in en station i de flesta dalgångar.

tjonsson; sa:

Hur bra radiomottagning har mobilen egentligen...? Min gamla Nokia hade svårt att hitta stationer när jag var vid kusten utanför Gbg men utvecklingen går väl framåt antar jag...

/M

Jag är rätt skeptisk till att man får in radio på mobilen men jag kan ha fel. Min Nokia 5140 har i alla fall svårt att få in stationer när man kommer en bit ut. Däremot brukar jag aldrig ha problem att få in stationer i fjällen med min lilla Sangean-radio.

Varierande

Hej!

Vi har gått mycket med radio i Kebnkaise-fjällen och kan bara säga att vanlig radio varierar MYCKET. Man skall nog bereda sig på att ta en liten promenad uppåt från tältplatsen i god tid innan väderrapporten.

Ställen med där jag upplevt dålig mottagning:
Stuor Räitas, Tarfala och Unna Allakas.

Fråga gärna stugvärdarna de vet ju hur det är vid stugorna.

Mobil kan man glömma om man inte har Telia och är i närheten av fjällstationen.

Väl mött

Björn

Re: Varierande

brudberg; sa:
Hej!

Vi har gått mycket med radio i Kebnkaise-fjällen och kan bara säga att vanlig radio varierar MYCKET. Man skall nog bereda sig på att ta en liten promenad uppåt från tältplatsen i god tid innan väderrapporten.

Ställen med där jag upplevt dålig mottagning:
Stuor Räitas, Tarfala och Unna Allakas.

Fråga gärna stugvärdarna de vet ju hur det är vid stugorna.

Mobil kan man glömma om man inte har Telia och är i närheten av fjällstationen.

Väl mött

Björn

Glömde säga: i vissa delar är det lättare att få in Norsk radio, så kolla tiderna för norska väderrapporter också (de är dessutom bättre...)

Björn

Tack för all info. Jag är tillbaka från trippen nu och kan meddela att radiotäckningen för P4 var nästintill fullgod överallt (dvs. Ballin- och Siellavagge, Mårma, Vista- och Kaskasavagge)

tjonsson; sa:

Om inte annat finns ifall du har telia på mobilen tjänsten "vädret nära dig" på Wap som brukar funka rätt bra när man är ute i naturen.
Mvh
/Henrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips