Råd sökes inför vandring i Nepal

Hej!
Jag och några kompisar funderar på att vandra i Nepal: från Luckla eller Jiri till Everest basecamp.
Vi har diskuterat det en del men haft en del dispyter angående vissa saker. T.ex. så är jag intresserad att få höra från någon erfaren utomstående vad ni anser att man behöver för utrustning? Vi funderar på att åka dit antingen nu under sommaren eller hösten.

Alla annan tänkbar info som kan vara bra att veta för oss mottages också med största glädje!

Tack på förhand,
 
Vandringen från Jiri är klart att rekomendera,den är dock jobbig och packningen bör inte överstiga 20 kg. Detta bör inte vara några som helst problem eftersom det är både billigt och enkelt att få tag i te-hus att övernatta i.Mellan Jiri och Lukla ligger priset på 5-20 kr natten.Likaså med maten,billigt och det finns många ställen att "rasta" på. Jag rekomenderar bara Lukla trippen om ni har begränsat med dagar att ta er upp till BC. Det tar ca 10-12 dagar från Jiri till Lukla men det är det värt, både upplevelse mässigt och för acklimatiseringens skull. Skicka mej ett mail så kan ni få mer utförliga tips.
MVH
Fredrick
 
Jag kan verkligen rekommendera att börja i Jiri. Ifrån Jiri-Lukla är det väldigt lite folk som vandrar men när man kommer till Lukla dyker det plötsligt upp en massa människor som i många fall har både bärare och guider med sig. Det blir trångt på den i många delar väldigt smala leden så den bästa delen är klart den mellan Jiri och Lukla. Min kompis gjorde en hemsida över vår resa som ni kanske kan få lite inspiration av.

http://hem.passagen.se/nepaleverest/index.html

Trevlig resa
 
Tack så hemskt mycket för alla svaren!
Det verkar ju onekligen som att vandar från Jiri är klart att föredra. Hur är bästa sättet att ta sig från Katmandu till Jiri? Buss?( jag vill minnas att någon t.o.m. skrev och rekommenderade taxi?!)

Vi vill verkligen ta oss till Base camp, men det vore onekligen kul att se lite mer än de värsta turistsnåren. Eftersom man inte kommer till Nepal allt för ofta funderar jag på om man borde stanna en längre tid och förutom turen Jiri-BC skulle man då även kanske kunna göra några avstickare till lite mer spännande och avsides belägna platser/dalar. Finns det några ni kan rekommendera? Och hur länge "orkar" man enligt er vara ute och vandra i Nepal, dvs efter en Jiri-BC tur är man tillräckligt "mätt" för att vilja åka hem?

Jag har läst en del om oroligheterna med maoisterna i Nepal. Något som jag dock oroar mig mer för är eventuell kriminalitet - är den hög i Nepal i dels Katmandu, dels Himalaya?

Tack än en gång för svaren!

PS. Ola Bjernevall - er hemsida var mycket bra! Jag var lite skeptisk till att fara till Nepal, men efter att ha besökt er sida blev jag riktigt sugen på att verkligen åka! Det som skrämmer mig är dock höjdsjukan, den verkar vara ytterst obehaglig.
 
Tilicho el Hidden Valley

Vi tog taxi till Jiri, delvis p g a att det var monsun och rötmånad, ville starta fräscha.

Avstickare beror på säsong. Cho La mellan EBC och Gokyo är en fin krydda. Under monsunen kan jag varmt rekommendera Tilicho. En sjö på 4900 meter norr om Annapurna

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Tilicho81/Film0553.JPG

Inkluderar en länk till vår sida med ruttbeskrivning, FAQ, etc.

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Mesokantola/Tilicholake.html

En annan fin tur är Hidden Valley se

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Hiddenvalley/DhampusPass.html

Maoisterna har hittills lämnat vandrare i fred.

Per
 
Jag håller med ovanstående svar om att det är trevligt att börja i Jiri. Inte minst för att man ger kroppen lite mer tid att acklimatisera sig. När vi gjorde vandringen i slutet på april 2001 så var det ganska kallt på nätterna. Tänkt på detta och se till att ha en varm och go sovsäck med er, vissa nätter var det ett par minusgrader inomhus i lodgerna. Vi köpte de tjockaste dunsäckarna (ca 300 spänn styck!) vi kunde hitta i Katmandu och de tillsammans med en fleeceinnersäck höll oss varma. Köp även aquacare för att rena vattnet med så slipper ni dricka vatten som är renat med klortabletter (simbassängsvarning!!). Ett glatt humör och pengar i små valörer är bra att ha under vandringen. Maila gärna eller skriv här om du har fler frågor. Kolla även min korta reseberättelse från vandringen:
http://medlem.spray.se/uffearvidsson/jordenrunt/ulf0507.htm

Lycka till med vandringen och skriv gärna i nåt forum och berätta hur det var när ni kommer tillbaka!

//Uffe
 
Lukla vs. Jiri

Hej,

Om man få vara lite "kärringen mot strömmen".. ; )
Som sagt beror det mycket på hur mycket tid ni har och vill vara ute. Vi var där i november 2002 och flög till Lukla från Katmandu. Det var lite folk på leden, inget problem att hitta husrum. Vi tog Diamox efter Namche och lade in två acklimatierings dagar vilket är minimum ( Namche och Pheriche). Det verkade inte vara någon skillnad med hur bra man acklimatierade sig beroende på om man gått från Jiri eller Lukla, inte enligt de vandrare vi träffade i alla fall. Jag använde Xinix för vattenrening som funkade bra. Fick dock en elak magbakterie ändå på något vis. Ta med antibiotika...

Ha en bra resa! Eva
 
Än en gång, stort tack för alla svar och tips!

Jag har ytterligare en fråga, hur bra utrustning kan man köpa i Katmandu? Hur mycket kostar det? Eller är det bättre att köpa ordentliga (men dyra) saker hemma och släpa med sig?
 
Funderar på att göra en samma resa i September

Jag funderar på att göra samma resa i september. Undrar dock om att par saker jag inte riktigt lyckats komma fram till.

1. Räcker det med en -12/ extrem -20 sovsäck i september, med tanke på den höga höjden?

2. Kan bränsle(bensin), batterier och toalettpapper inhandlas längs standard-leden?

3. Kan man köpa gasbehållare till kök och lyktor i Kat?

4. Är packsafe att rekommendera? (med tanke på att det väger 550-600 g)

5. Hur stora vattenkärl behöver man så länge man färdas längs standardleden, vilken typ av vattenrening är att rekommendera, tabletter, vattenrenare?
 
Man kan göra mkt i Nepal. Jag antar att du avser att gå till Everst Base Camp

> 1. Räcker det med en -12/ extrem -20 sovsäck i september, med tanke på den höga höjden?

Ja, absolut. Skulle gå bra även mitt i vintern. Det är egentligen bara ovanför Tenboche som det kan bli kallt och det är skönt att ha en varm jacka, eller en goretex skaljacka med fleece under, och en sovsäck, dessförinnan behöver man egentligen inte mer än en tandborste.

> 2. Kan bränsle(bensin),

Bästa bränslet är fotogen, är tillgängligt över allt. Du behöver varken kök eller bränsle för att gå till Gorakshep (Everst Base Camp).

> batterier och toalettpapper inhandlas längs standard-leden?

Ja, överallt. Finns ingen anledning att ta med sig alls.

> 3. Kan man köpa gasbehållare till kök och lyktor i Kat?

Vet ej, använder alltid fotogen, eftersom jag har dålig erfarenhet av gas på höjd när det är kallt.

> 4. Är packsafe att rekommendera? (med tanke på att det väger 550-600 g)

Nej, de skyddar ändå inte om någon verkligen vill stjäla. Normalt kan man f ö lämna sitt bagage på hotelen man bor på längs vägen utan problem.

> 5. Hur stora vattenkärl behöver man så länge man färdas längs standardleden, vilken typ av vattenrening är att rekommendera, tabletter, vattenrenare?

Det finns massvis av thé, caffe, hot lemon, cola, öl, o mineralvatten att dricka, och således inget behov av vattenrening etc. Vi brukar ha en literflaska med som vi har några droppar jod i, men dricker det sällan eller aldrig eftersom det finns så mkt annan dryck tillgänglig över allt. Väl i Namche kan man dricka vattnet direkt ur kranarna.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.