Råd&Röns tälttest

Re: Re: Re: Hilleberg goes pop!

Nordesjö; sa:
NUI; sa:
By the way så är det väl många fattiga studenter i Umeå som tvingats köra blodpudding i brödrosten efter inköp av diverse Klättermusen-prylar?

Studenter är ju bevisat skitdåliga på ekonomisk prioritering.
(Jag jobbar på en högskola och har noterat att studenterna uppenbarligen har större kläd- och fikabudget än jag, samtidigt som de gnäller över att de TVINGAS köpa de böcker som de behöver för den utbildning som de har valt.)
Jag tycker också att det är ett j*la gnäll bland oss studenter. Många av de som gnäller tar bostadsbidrag för att lägenheterna för 4500:-/mån är finare än de för 2500:-/mån, vilket staten förväntas pröjsa. Dessutom svartjobbar många, och klagar på att det finns ett inkomsttak för att få studiemedlet beviljat. Vart de stoppar pengarna vet jag inte, men troligen handlar det om dålig ekonomisk planering: Limpa från macken istället för från storköpet, taxi till/från krogen, blaskig mjölk-med-kaffe för 35 spänn på stan.

Behöver jag tillägga att jag under tiden det tog att spara ihop till tält, sovsäck, kängor och rygga samt diverse pick och pack, hade en matbudget på under 300 kr/månad? Det tog ett drygt år, men det var det värt. Mina böcker var skitdyra, så inte var det därifrån pengarna kom. Blodpudding är ju svindyrt, för att inte tala om brödrosten. Snarare elementet i korridoren, isåfall...
 
En tanke till

Har läst testet nu. Jag tycker testet är lite missvissande. När man valde ut tälten har man redan gjort en sållning. Jag är rätt säker på att alla de provade tälten fungerar utmärkt i fjällen. Både vad det gäller rivstyrka och vattentäthet. Med den sållning man gjort är de två parametrarna ganska ointressanta. Man kan vända på det och säga att alla de provade tälten löper ungefär lika stor risk att blåsa sönder under extrema förhållanden. Hade man inkluderat lite tält från Clas Ohlson, Jysk, Coop Forum och Rusta hade det varit intressant att se jämförelsen på de parametrarna.

De saker som jag tror är mest intressanta att titta på i detta urval är främst tältvikt, plånbokstjocklek, tillämpning, vilka utrymmen man vill ha/behöver och hur lätt det är att sätta upp i hård vind. Med användning tänker jag på exempelvis jämförelse mellan Haglöfs Genius (kupoltält, betyg 3-4 i hanterbarhet) med Fjällräven Akka (tunneltält, betyg 5 i hanterbarhet) på kajaktur i skärgården? På vintern borde väl ett tunneltält med förlängd absid bli en vinnare jämfört med ett tunneltält med ganska små utrymmen mellan inner- och yttertält.

Det hade varit en bättre jämförelse om man jämfört liknande tält med varandra. Ett test med 9 stycken kupoltält hade blivit mer intressant om jag nu var ute efter att köpa ett sådant.

Brukar inte Nallo få kritik för sin dåliga ventilation? Får ju en 5:a för ventilation.

Min 2 ören
Peter P.
 
Re: En tanke till

pal2; sa:
Brukar inte Nallo få kritik för sin dåliga ventilation? Får ju en 5:a för ventilation.

För bara några år sedan var den enda fotventilen att man kunde skapa nån decimeters luftspalt mellan yttertält och marken.
Men nu har de förbättrat ventilationen några år på raken och senaste modellen har stor nätöppning i innertältets och ett yttertält som går att öppna en bit i fotänden. Så ventilationen kanske nästan är som för ett vanligt tält nu. :)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Hilleberg goes pop!

Strykarräven; sa:
Nordesjö; sa:
NUI; sa:
By the way så är det väl många fattiga studenter i Umeå som tvingats köra blodpudding i brödrosten efter inköp av diverse Klättermusen-prylar?

Studenter är ju bevisat skitdåliga på ekonomisk prioritering.
(Jag jobbar på en högskola och har noterat att studenterna uppenbarligen har större kläd- och fikabudget än jag, samtidigt som de gnäller över att de TVINGAS köpa de böcker som de behöver för den utbildning som de har valt.)
Jag tycker också att det är ett j*la gnäll bland oss studenter. Många av de som gnäller tar bostadsbidrag för att lägenheterna för 4500:-/mån är finare än de för 2500:-/mån, vilket staten förväntas pröjsa. Dessutom svartjobbar många, och klagar på att det finns ett inkomsttak för att få studiemedlet beviljat. Vart de stoppar pengarna vet jag inte, men troligen handlar det om dålig ekonomisk planering: Limpa från macken istället för från storköpet, taxi till/från krogen, blaskig mjölk-med-kaffe för 35 spänn på stan.

Behöver jag tillägga att jag under tiden det tog att spara ihop till tält, sovsäck, kängor och rygga samt diverse pick och pack, hade en matbudget på under 300 kr/månad? Det tog ett drygt år, men det var det värt. Mina böcker var skitdyra, så inte var det därifrån pengarna kom. Blodpudding är ju svindyrt, för att inte tala om brödrosten. Snarare elementet i korridoren, isåfall...

De gjorde en enkät i den lokala tidningen efter det att det blev känt att studiemedlen skulle höjas. 4 av 5 tillfrågade skulle satsa sina pengar på "whisky, festa, nöjen, två i baren".

Såg också ett reportage där en student klagade på att studiemedlen var för låga för hon hade knappt råd med hyran på 4500:- i månaden. Tja jag hade knappt råd med en hyra på 4500:- per månad när jag var ensamstående med ett hemmavarande barn trots att jag heltidsarbetade.

Har själv varit student och var faktiskt imponerad att större delen av mina kompisar köpte budgetstereo av märket Linn hos den lokala handlaren.

Jobbar nu på ett Universitet i norr (ingen smygreklam här inte) och aldrig ser man väl så många GoreTex-klädda människor som inne på campus-området.

Vad det här har med ett tält-test att göra vete fasiken.
 
Varför?

Varför måste alltid de här tält/kniv/kamera diskussionerna alltid innebära att Hilleberg är dåligt/ Hilleberg är bäst. Det är som Cannon/Nikon diskussioner på dpreview - löjligt;-)

Det intressanta i diskussionen var att Hilleberg fick dåligt på vattentätheten vilket de har förklarat som en kvalitetsmiss, jag tycker att det är intressant men att därmed säga att alla Hillebergtält inte är täta är ju ganska löjligt och sen börjar diskussionen spåra ut totalt!

Och sedan jämföra rustatält för 500 kr med 5000 kr tält är ju oxå löjligt. Att beakta resursslöseriet och miljöaspekterna hos en friluftsmänniska som köper ett 500kr tält och sedan slänger det efter 3 dagar vill jag inte ens gå in på:-(

Kan man inte få tycka olika saker? Kom med fakta som är relevant och någolunda objektiv, "jag var med om ett åskåväder på då det läckte in i en ventil", "ja jag låg i en plastpåse vid samma oväder och då läckte det inte inn och altså är min 50 öres plastpåse bättre än ett Hillebergtält för 5000kr".

Nej kom med egna konstruktiva utvärderingar tex under 15 år har jag använt Hillebergtällt men nu bytt till X för att:
- lättare att sätta upp vid minusgrader
- lättare väv
- etc...

Eller nya arcteryx säcken är jättebra därför att... men jag gillar inte..., ist för att "min kusin kände nån som har en kompis som lämna tillbaka son arcteryx säck och köpte en kartong som var bättre och lättare att bära."

Ock jag tänker inte svara på gnällspikar som hävdar att men jag skrev ju att min "plastpåse" hade andra nackdelar, för det är principen jag kritiserar och inte enskillda inlägg, (nja inte helt sant resursslöseriinlägget med engångstält kritiserade jag ju kraftigt;-)
 
Re: Re: Re: Re: Hilleberg goes pop!

Strykarräven; sa:
Behöver jag tillägga att jag under tiden det tog att spara ihop till tält, sovsäck, kängor och rygga samt diverse pick och pack, hade en matbudget på under 300 kr/månad? Det tog ett drygt år, men det var det värt. Mina böcker var skitdyra, så inte var det därifrån pengarna kom. Blodpudding är ju svindyrt, för att inte tala om brödrosten. Snarare elementet i korridoren, isåfall...
Oh, we used to dream of livin' in a corridor! Would ha' been a palace to us. We used to live in an old water tank on a rubbish tip. ;)
 
Re: Varför?

fafner; sa:
Och sedan jämföra rustatält för 500 kr med 5000 kr tält är ju oxå löjligt.

Inte alls.
Med tanke på att man i väldigt många fall lika gärna kan använda ett Rustatält som ett Hillebergtält är det inte ett dugg löjligt.
Det är snarare löjligt att luras att tro att ett Hilleberg verkligen är 40 gånger bättre än ett Rusta för den vanlige friluftaren.
Klarar det 40 gånger med vind? Håller det 40 gånger längre? Är det 40 gånger lättare?

Snarare visar ju UL-strömningarna att man på den svenska tajgan klarar sig med mindre än till och med ett Rustatält utan större problem. (Rusta har presenningar från 10 kr ;) )

fafner; sa:
Att beakta resursslöseriet och miljöaspekterna hos en friluftsmänniska som köper ett 500kr tält och sedan slänger det efter 3 dagar vill jag inte ens gå in på

Och resursslöseriet med att låta ett expeditionstält för 8000 ligga i garderoben, och användas en övernattning vartannat år? Det är nog vanligare än Rustatält som slängs efter första användningen.

SJÄLVKLART är det en konsumenttidnings uppdrag att jämföra billigt med dyrt, och berätta varför ett Hilleberg är värt 40 gånger mer än ett Rusta. Att jämföra dyrt med dyrt kan man lämna till tidningar för lurade, som Elle och Slitz.
 
Puh...
Jag blev trött bara av att se nio sidor. Men nyfiken!
Jag har varit till fjälls, och på jobbresa. Finns det någon Executive Summary om vad denna tråd egentligen handlar om? ;-)
Man vill ju inte missa guldkornen i ett klassiskt tema... :)
Frid!
Patric
 
Re: Re: Varför?

Nordesjö; sa:
fafner; sa:
Och sedan jämföra rustatält för 500 kr med 5000 kr tält är ju oxå löjligt.

Hilleberg verkligen är 40 gånger bättre än ett Rusta för den vanlige friluftaren.
Klarar det 40 gånger med vind? Håller det 40 gånger längre? Är det 40 gånger lättare?

-----snip-----
SJÄLVKLART är det en konsumenttidnings uppdrag att jämföra billigt med dyrt, och berätta varför ett Hilleberg är värt 40 gånger mer än ett Rusta. Att jämföra dyrt med dyrt kan man lämna till tidningar för lurade, som Elle och Slitz.

Hur räknar du nu ??
40 ggr ?
10 ggr hade jag förstått men 40 ?
vilket tält kostar 125 kr ?
jag kan inte se att användnings området skulle vara detsamma.

Rent generellt så är det väl en generell regel.
Dubbelt så bra kostar 4ggr så mycket. Är det det du hänvisar till ?

Men allt det där är semantik den dagen man behöver den där extra funktionaliteten.

Jag är ganska säker på att när man står där och behöver funktionen/styrkan/whatever så är du villig att betala, plus lite till.

och nej som alltid inget av det spelar roll om man inte vet hur du skall hantera utrustningen.

/Torbjörn
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hilleberg goes pop!

Sarvi; sa:
Den är bara för underbar, snacka om tidlös humor. Kommer att kissa på mig på ålderdomshemmet den dag de kör gamla MP-repriser (det kanske man gör varje dag ändå?)

Men för mig var det faktiskt precis så, att jag hade en matbudget på under 300:-/mån inkl allt för att kunna skaffa riktiga grejer, istället för att hasa runt i flera år med blöta fötter, kall sovsäck, tung jacka etc och vänta på den dag man har riktig lön, och då ändå ha lagt ut flera tusen på medelskrala grejer.
 
Håller helt med Hobbes. Tänk exempelvis om det blåser ordentligt när du slår upp Jysk-tältet vid Sälkastugan, vad gör du då? Ska du betala för en övernattning då helt plötsligt? Vad kostar det? Nä, då är man glad att man redan har slantat ut en fem-sextusen på ett tält som håller (även om det kanske regnar in i det på natten på grund av att väven är kass)! Resursoptimering gamle gosse, resursoptimering!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 15
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.