Råd om tur i Sarek

Hej,

Vi är några stycken som har tänkt att dra till Sarek i sommar och behöver lite råd om hur vi ska ta oss runt. Det är speciellt ett ställe som vi har lite funderingar kring, kolla på bilden nedan och det området som är inringat med grönt är det vi vill har råd om. Är det ens möjligt att ta sig över där? vi vill gärna se en del av Rappadalen, vi tar gärna emot råd och tips :)

http://ion.csbnet.se/~fredrik/sarek2005.jpg
 
Tielmavadet ligger ungefär där du ritat färdvägen. Har inte varit där själv, men vad jag förstår så är det väl nästan enda stället nedströms Mikkastugan där man kan ta sig över. Vid högvatten kan det säkert vara ordentligt besvärligt ändå - Rapaätno är ett rejält vattendrag så ta till tid så att ni hinner runt en annan väg om det skulle behövas.

En fin bild finns på Lukas Hellermans hemsida (som är en guldgruva för den som vill drömma sig upp till fjällen ett tag):

http://www.rapadalen.de/2002/del05/02.htm
 
Sarvesjåhkå

Förutom Tielmavadet finns andra lite mindre problem med er tänkta rutt: framför allt vadet över Sarvesjåhkå. Sen får ni ju inte missa att det finns en bro över Gådokjåhkå! ;)
[Ändrat av Tempest 2006-04-15 kl 20:05]
 
Vad roligt att ni tänker ta den vägen! Har själv funderat på den de två gånger jag passerat i krokarna, men vi har alltid gått vidare ned i rapadalen istället. Har läst att det där är "enda" stället att vada Rapaälven, i alla fall det bästa stället. Kräver ändå en stor portion tur för att kunna ta sig över, mesta möjliga lågvatten. Antar att det borde vara möjligt när vattnet är så lågt att man kan gå stora delar av sträckan söderut (som vi brukar) på sandbankarna längs Rapaälven. Om jag minns det rätt så får man vara beredd på att det är såpass djupt att man kan tvingas simma, men att strömmen just där är så lugn att det inte är farligt. Annars "kan" man väl korsa älven på flera ställen, om man är van kanalsimmare och inte har 25 kilo packning...

Ser MYCKET fram emot en beskrivning av hur det gick, även om ni skulle tvingas vända. Ta en tur upp på Pårte när ni ändå är i krokarna och om det är bra väder, fantastisk utsikt från en så lätt topp!
 
Simma med packning

På K4 i Arvidsjaur fick vi lära oss att ta oss över mycket djupt, men någorlunda stillastående vatten. När vi packade våra ryggsäckar 'hemma' la vi först i en stor öppnad plastsopsäck, och sen i den all utrustning. Väl framme vid vattenhindret tog vi av oss alla kläder, packade ned även dem i sopsäcken, blåste upp sopsäcken så full med luft vi kunde, knöt om den högst upp, och la ryggsäcken i vattnet. Den flöt! Med Ak5:an fastspänd med axelremmarna simmade vi bakom ryggsäcken (som hade ryggsidan uppåt) och fick t.o.m. öva på att sikta med handeldvapnet! Det här funkade utmärkt för allihop, men det bör helt klart testas i förväg innan man ger sig upp för att prova det i Ráhpaädno!
 
Re: Simma med packning

Tempest; sa:
Väl framme vid vattenhindret tog vi av oss alla kläder, packade ned även dem i sopsäcken, blåste upp sopsäcken så full med luft vi kunde, knöt om den högst upp, och la ryggsäcken i vattnet. Den flöt!
Precis så gjorde de entusiaster jag såg på bild när jag läste om Tielmavadet. Att packa i små plastpåsar ger lika bra flytkraft, och katastrofen är mindre om det går hål i någon enstaka påse. Även om man tar sig över med en sopsäck med pyspunka, så blir grejorna så blöta. Små plastpåsar i en uppblåst sopsäck låter som "hängslen och livrem", vilket kan behövas! Liggunderlaget ger ju också lite flyt.

En alternativ väg är väl att fästa vadlinan i en stadig björk, utrusta en simmare med minimalt med kläder, andra änden av vadlinan samt ett liggunderlag som flythjälp, och sedan låta denne ta sig över och sedan hala över ryggsäckarna, varefter kamraterna kan simma längs repet (siste får man dra iland...). Tror jag skulle välja den varianten om jag skulle ut i ett vattendrag jag inte alls kände.

Skillnaden mellan Rapaälven och de flesta vatten man kan träna i är väl temperaturen (jfr att vada fjällbäckar och andra bäckar!), och allt det där runtomkring som kan sabba (några nätters snö på pielaslätten, en veckas regn, sura kängor, sura miner, trist mat och frånvaron av tolvtaggare i Rapadalen...)
 
..ett mindre dramatiskt alternativ än att simma över Rapaätno (med eller utan automatkarbin i färdigställning..) om ni inte hittar ett vettigt vad är ju att fortsätta västra sidan av Rapadalen upp till Skarja (förmodligen bör ni väl vada Sarvesjåkkå en bit uppströms utloppet i Rapaätno i vilket fall). Brukar vara enkelt att ta sig över längst in i 'grytan' vid Skarja, och ni förlorar faktiskt inte speciellt mycket tid på det heller. Dessutom slipper ni den lite små-spännande passagen mellan Låddepakte och Pielavalta, fast den kan iofs vara en upplevelse i sig. (Svalorna om inte annat). Västra/södra sidan av Rapadalen är inte alls så jävlig som ryktet vill förtälja!

/Per
 
fson; sa:
Dessutom slipper ni den lite små-spännande passagen mellan Låddepakte och Pielavalta, fast den kan iofs vara en upplevelse i sig.
Den får man ju inte missa (så länge man slipper möta någon...). Vi mötte två STF-grupper längs just denna lilla trevliga stig(ning). Mycket nöje.

Låter intressant det där om sydsidan rapa. Menar du området söder om rapa i allmänhet eller främst nordsluttningarna på södra sidan älven?
 
Får tacka för alla tips, detta är vår första tur i Sarek så jag vet inte om vi ska ge oss på en simtur denna gången ;), fast att följa rapadalen upp mot skarja verkar intressant för att sedan fortsätta vidare.
 
fredde123; sa:
Får tacka för alla tips, detta är vår första tur i Sarek så jag vet inte om vi ska ge oss på en simtur denna gången ;)
Om ni skulle välja en annan väg för förstagångsturen så vet ni ju att den där nord-sydturen finns kvar till ett annat år. Låter som en klok inställning att inte låta högmod gå före fall. Som en tröst kan sägas att hela området norr om rapaälven är väldigt fint; passtavagge, pielaslätten, smailaträffen, låddepakte/snavvavagge, vasssjavagge och en massa smådalar, stenknölar och snår som jag glömt namnet på.
 
fredde123; sa:
Får tacka för alla tips, detta är vår första tur i Sarek så jag vet inte om vi ska ge oss på en simtur denna gången ;), fast att följa rapadalen upp mot skarja verkar intressant för att sedan fortsätta vidare.

Planera inte vandringen så att ni MÅSTE passera Rapaälven, men visst är det kul att lyckas. Titta i den här länken så hittar du några som har gjort det.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33338

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.