(Racer)cykel långturer + ev. pendling?

Hej!

Har tänkt köpa en ny (ev. begagnad) cykel och tar tacksamt emot råd!
Har idag en gammal cityhybrid som är oerhört tungtrampad. Funkar till jobbet (4 km) och mataffären men inte lika kul på flerdagarsturer.

Prioriterar fart före dämpning men funderar också på att använda den som pendlingscykel i stan.

I den bästa av världar så finns en cykel som funkar lika bra till att packa matkassar och finåka till jobbet med som till att åka på cykelsemester och kanske tom träna på landsväg med. Men misstänker att jag borde behålla min gamla cykel till det förstnämnda och köpa en mer racerliknande till det sistnämnda? Vad bör jag isf tänka på vid köp? Har inget emot att köpa begagnat. Har inte satt nån exakt budget men runt sisådär 7000 kr är inget problem.

Alla tips - generella såväl som modellspecifika - mottages väldigt tacksamt :)

(Övrig info om det spelar nån roll: är tjej, 170 cm lång och väger inte så mkt.)
 
I din storlek finns det många begagnade stål landsvägs racercyklar till salu. Börja med att gå till en seriös racer cykel handlare och be dem hjälpa dig med måttagningen. Be om att få kopiera måtten.
Dröm om 40 000 kr cyklar och leta begagnade kring 2 500.

Din gamla hoj kan bli vida roligare med rent fett i alla lager styr, vev, pedal och hjul, samt en ny kedja.

Innerbenslängden x 102% är måttet för sadelhöjden över bottenpedalen.

go tur

PS Cykelboken av Staffan Skott rekommenderas på nätet finns utmärkta https://www.sheldonbrown.com/
 
Tänker du tälttur och laga egen mat?

Det går med racer men min uppfattning är att du behöver bra stänkskärmar för flerdagsturer och gärna en vettig pakethållare och väska för tält sovsäck kök regnkläder samt en styrväska. Alternativt stor sadelväska och ramväska.

En begagnad cyklocross har plats för bra stänkskärmar och en pakethållare som du monterar om du skall på tälttur.

28 eller 32 mm däck är vettigt även om du är lätt. Glöm inte bra pedaler cykelskor och cykelkläder.

Thure

En cykel kan kosta hur mkt som helst men viktigast är alltid cyklisten.

Nedan bild på dyra men säkert roliga varianter på cykel + packning som jag såg i Jönköping i somras.
 

Bilagor

  • 20190720_192211.jpg
    20190720_192211.jpg
    50 KB · Visningar: 792
Stålracrar finns med gaffeländar utan extrahål för skärmar o pakethållare, leta efter hojar med tre hål i framgaffeländen och minst två i bakgaffeländen.
Starka, lätta bagagehållare har bl a Rosebike.de
Bra väskor har Ortlieb.de

go tur
 
Fynda på måndag

För cykelsemester med en lvg-cykel funkar bikepackingväskor bättre, eller åtminstone enklare.

För den som letar bikepackingväskor (+ MERA) så har Lidl en del cykelprylar till försäljning from mån 30/3
cykel_v14_420x316.jpg

Kitta dig för årets cykeltur

Dessa bikepackingväskor erbjuder Lidl
307342.jpg

149 SEK/väska
Väskorna såldes redan för några veckor sedan i (tex) England, här finns några Youtuberecensioner
Sadelväska
Styrväska
Ramväska
Samtidigt erbjuder de även mer traditionella cykelväskor: Crivit Cykelväskor 2-pack

Men även för den som inte har ngt behov av billiga cykelväskor, oavsett modell, kan det finnas annat av intresse,
jag tänker då ffa på mekstället
326459.jpg

Endast 299SEK
Detta mekställ har de sålt under flera år och det är många som har det och är nöjda med det, det är enkelt att fälla ihop för den som har ont om förvaring men utfällt tar de fyra fötterna en hel del plats men då skall det funka bra med cyklar på uppemot 20kg!
 
Senast ändrad:
Mitt intryck är att sadelväskan från Lidl är i minsta laget för en tälttur. Även deras traditionella cykelväskor som jag köpt tidigare är rätt små. De röda på bilderna är kanske större. Måtten skiljer en del mellan de olika väskorna på måndag.

Mekstället är troligen ett bra köp. Många av de billiga verktygen de säljer på Lidl är klart köpvärda.

Thure
 
Jag är som Thure inne på en cyklocross (CX) eller en gravel. Jag har själv en CX som är väldigt mångsidig - den klarar allt från lättare stigcykling till längre turer på asfalt. Gravel är ju "typ" en lvg som klarar avsevärt bredare däck, ibland upp över 50 mm. Jag kör 40 mm på min CX just nu vilket är gränsfall för vad den klarar. (På vissa gravelmodeller (t ex 3T exploro) kan man köra med både 700 lvg-hjul och 650b (27,5) mtb-hjul och 54 mm däck så med två uppsättningar hjul får man en väldig spännvidd. Kostar dock en bra slant.)

En begagnad CX eller gravel ska du kunna hitta inom din budget.

Jag har kört några fatbiketurer med traditionella packväskor, men i år planerar jag att sticka ut på en flerdagarstur med min CX och jag har skaffat smidigare väskor till den, men det kräver ju också att resten av utrustningen är rätt slimmad, man tar inte gärna ett Keron GT i såna väskor..

Sadel- och styrväskan på bilderna är från Revelate Design (har även beställt en ramväska från Rogue Panda). Sadelväskan är på 14 L och är på bilden packad med tält, sovsäck och en duntröja. Styrväskan (11 L) är packad med liggunderlag och kläder.
 

Bilagor

  • RD_1.jpg
    RD_1.jpg
    40.2 KB · Visningar: 524
  • RD_2.jpg
    RD_2.jpg
    38.4 KB · Visningar: 462
  • RD_3.jpg
    RD_3.jpg
    91.4 KB · Visningar: 456
Instämmer med tidigare skribenter, en gravel eller cx med hyfsat lättrullade däck på ~40 mm är en mycket bra allroundcykel. Jag har själv inte turat med "riktiga" cykelväskor, enbart mjuka bikepackingväskor (ram, styre och sadel). Kan tipsa om Topeaks bikepackingväskor, de har funkat bra för mig och kostar inte skjortan.

XXL:s White GX-cyklar är något över budget, men rätt prisvärda om man letar nytt som går att handla i lokal butik. Givetvis är begagnat mer prisvärt, men cykelutvecklingen har gått fort framåt senaste åren och saker som genomgående axlar och hydrauliska skivbromsar är inte självklart på en beggad cykel med ett par år på nacken. Sen om man behöver det är en annan fråga, men jag själv tycker att det är värt det.

Är man beredd att beställa över nätet från utlandet så finns det oftast än mer prisvärda cyklar att hitta.
 
Stort tack för alla svar! Har läst på lite och både CX och gravel låter bra, får bli något åt det hållet :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
superflow Köp av Racer Landsvägscykling 29
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...