Pytteliten termos? Som ändå är bra?

Jag gillar att brygga espresso, eller ibland åtminstone espresso-starkt kaffe i min aeropress tex. Skulle gärna vilja ha ett sätt att ta med mig några shots ut på promenaden i skogen i nått som håller värmen. Dvs, en pytteliten termos som kunde få plats med en 4-5 espressoshots eller så! Visst, kan använda en termosmugg, men håller det värmen lika bra?

Idealet vore en termos för ca 300-350ml som dessutom hade 2 små koppar inbyggt. Och som håller värmen 10 timmar eller nått. Men finns det?

(och ja, jag kan brygga i skogen också..men skulle vilja ha detta oavsett:p )
 
Jag anser att "Vildmark" har bästa termosen.
 
Thermos har en på 0,35 liter, men givetvis blir värmehållningen sämre ju mindre volym varm vätska som skall förvaras. Att klara 10 timmar med riktigt varmt vatten tror jag är en utopi för alla termosar oavsett fabrikat.
Vill du ha varmt vatten till kaffet efter så lång tid är det nog bättre att du tar med en liten brännare att koka upp vattnet med på turen.
 
Tack för tipsen! De duger säkert. Det måste inte hålla i 10h, det var bara nått jag högg till med. I rimlighetens namn rör det sig mer om 3-4h kanske som man vill hålla en duglig värme. Även om det inte behålls hett, men så varmt som möjligt och inte som med min billiga termos från XXL: kallt efter 2h.

Ingen 0,35l-termos som har 2 koppar inbyggt i locket som ni vet om?
 
Thermos har en på 0,35 liter, men givetvis blir värmehållningen sämre ju mindre volym varm vätska som skall förvaras. Att klara 10 timmar med riktigt varmt vatten tror jag är en utopi för alla termosar .....
Har en sådan, men den är inte bra. Använde den senast idag och kaffevattnet kunde ha varit betydligt varmare efter bara ca 2 timmar. Kan vara att just detta exemplar som är dåligt. Primus har också en på 3,5 dl, vet inte hur den är.
/LasseÅ
 
Dröm på det är roande, små thermosar för en hård kamp mot sina skal, Vid ökad volym blir förhållandena mer gynsamma för thermosdelen. Jag fick en 4 dl thermos, den var ett skämt. Efter 2 timmar var nybryggt kaffe svalt. Jag gav bort den till en som trodde på liten är bäst. Den hade bara en kopp.
Så när du hittar din fenomenala 4 timmars thermos med 2 koppar skriv här en rad om vad det är för en, tack på förhand.
 
Jag har 3,5 dl varianten från Primus. Den är precis så dålig som kan förväntas av en liten termos.

Trots det är det den termos jag använder oftast. Så länge du inte förväntar dig att innehållet ska vara varmt mer än några timmar, och kan leva med att dricka upp innehållet rätt snabbt så duger den. När den är halvfull så kallnar innehållet ännu snabbare...

Liten är inte bäst, men lättast. :)
 
Glastermos är bättre än ståltermos för kaffe eftersom oxidationen tar längre tid. Kolla loppis.

Större volym ger längre värmehållning. Om glas håller värmen längre än stål vet jag inte men det varierar mkt mellan olika modeller.

Tänk också på själva koppen eller kåsan. Träkåsa håller värmen bra.

Thure
 
Jag anser att "Vildmark" har bästa termosen.
Jag har "Vildmark" 0,35L Testade hur den håller värme:
Termosen var rumstempererad när jag hällde i kokt vatten.
Temperaturen i vattnet var då +97,3C och la den i kylskåpet +3C
efter 4 timmar var temperatur +79,5C
efter 8 timmar var temperatur +66,2C
 

Gillar den här, håller länge nog för en dagstur där man brygger hemma och dricker ute. Förutom att hålla varmt gillar jag att den går att dricka direkt ur och att den låser locket bra.

Just espresso har ju en tendens att bli kallt redan innan det hamnar i koppen då volymerna är små och det ska rinna och ha sig så det kan bli lurigt. Att värma thermosen med hett vatten innan är nog ett måste.
 
Jag är svag för denna som säljs här och där, bland annat på ICA. Fungerar utmärkt både som termos och termosmugg och den håller utan vidare kaffet varmt några timmar. Ska man klaga på något så är kvaliteten inte på topp, plastdetaljerna tenderar att gå sönder efter några år. Jag är inne på min fjärde (tror jag) och det säger väl en del både om hur mycket jag gillar den och kvaliteten.

EDIT: kikade in på ICAs sida och såg att de föredömligt angett " Vid fylld/förvärmd dryck i muggen och i rumstemperatur värmehållning 4tim 63°C ". Inte supertoppen kanske. Jag brukar nog slurpa i mig kaffet snabbare än så antar jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.