Pytteliten termos? Som ändå är bra?

Hittade den här 150ml pyttingen på amazon - och eftersom jag ska ha miniatyren till mjölk (till mitt te bryggt på hetvatten - ur stora termosar eller från gasolbrännaren) så är dess varmhållningsförmåga av underordnad betydelse - men det ska bli intressant att testa förmågan... Det är den minsta jag hittat, klart mindre än den 200ml som nu fyller mjölkfunktionen. (Kommer antagligen se löjligt liten ut bredvid alla de termosar på 0,2 - 0,3 - 0,5 - 1,0 - 1,4 - 2,6 liter som står i skåpet redan.)
 
Hittade den här 150ml pyttingen på amazon - och eftersom jag ska ha miniatyren till mjölk (till mitt te bryggt på hetvatten - ur stora termosar eller från gasolbrännaren) så är dess varmhållningsförmåga av underordnad betydelse - men det ska bli intressant att testa förmågan... Det är den minsta jag hittat, klart mindre än den 200ml som nu fyller mjölkfunktionen. (Kommer antagligen se löjligt liten ut bredvid alla de termosar på 0,2 - 0,3 - 0,5 - 1,0 - 1,4 - 2,6 liter som står i skåpet redan.)

Kul liten grej att testa iaf!
 
Nu har jag gjort ett första test av den där 150ml pyttingen - som inte var så yttepyttestor exteriört som
jag hade väntat mig. Sida vid sida så är 200ml-termosen inte så himla annorlunda, faktum är att den
är aningen kortare...

Ett första temperaturförlustprov visar att med en så ytterst minimal vätskevolym - så påverkar den
tunna ledningen till bimetallgivaren mycket mer än i ½-liters / 1-liters normalstora termosar. Den
ledningen passerar ju förbi tätningen för korken, något som inte borde påverka så länge termosen
står upp. Men värmeläckan i det här fallet var tydlig...

Nåväl, under de första timmarna sjunker temperaturen ungefär 12 grader (från strax under kokning)
till väl över 80-85 grader - och efter 4-5 timmar så är temperaturen fortfarande OK för en liten 15cl
sip av kaffe/te... (Efter ett dygn var den nere i ungefär 31 grader vilket ju är ointressant.)

Så, summa summarum: jag tror den skulle fungera även för värmeförvaring - och som mjölkförvaring
kommer den att vara utmärkt.
/Odd

200:an väger 208g tom, 150:an väger 190g tom...
Jag borde kanske lägga till att 200:an inte har någon tryckknappskork (som 150:an har) så den är
mycket lättare att diska REN efter användning med mjölk!

_IMG2616_DxO+Odd+GIMP_small.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har haft möjlighet att testa två riktigt små termosar, Thermos Travel Pro 400 ml och Pioneer 300 ml.

Data om termosarna:
1606246307250.png


1606246328620.png


1606246352379.png


1606246378832.png


1606246505760.png
 

Bilagor

  • 1606246403755.png
    1606246403755.png
    5.8 KB · Visningar: 75
  • 1606246474118.png
    1606246474118.png
    5.9 KB · Visningar: 71
Vad var omgivningstemperaturerna i era test? Det skulle vara intressant att se hur temperaturerna håller sig vid både sommar- och vinter-förhållanden.

Sedan är jag lite skeptisk till dagens optimerade konstruktion där minsta lilla bula på en ståltermos ofta gör den lika användbar som en pet-flaska. Lite plastringar som stötskydd är en bra idé, om man inte från grunden satsar på en mer förlåtande konstruktionslösning. Men då sticker nog priset, vikten, yttervolym.

Mvh
Peter HP
 
Vad var omgivningstemperaturerna i era test? Det skulle vara intressant att se hur temperaturerna håller sig vid både sommar- och vinter-förhållanden.

Sedan är jag lite skeptisk till dagens optimerade konstruktion där minsta lilla bula på en ståltermos ofta gör den lika användbar som en pet-flaska. Lite plastringar som stötskydd är en bra idé, om man inte från grunden satsar på en mer förlåtande konstruktionslösning. Men då sticker nog priset, vikten, yttervolym.

Mvh
Peter HP
Det var ju bara menat som en jämförelse mellan de två minsta termosarna och ur den synpunkten så spelar inte omgivningens temperatur särskilt stor roll. Det var rumstemperatur dvs ca 21 grader.

Plasttermosen har klarat sig bra i daglig användning (utan att skadas) men givetvis kan väl skadan bli större på den än på en plåttermos om dom utsätts för samma påverkan.
 
Vad var omgivningstemperaturerna i era test?
Hej Peter. På matbordet, så ~20 C.

Har testat samma sak med min stora mattermos (2.6L rostfri kines...) och den betedde sig faktiskt likartat som knattarna. (Borde kanske testa min gröna 13L kron-mattermos också, bara för upptäckarglädjen...) 2,6:an duger för tevatten i ungefär 5-6 timmar, sedan började det bli varmt, inte hett, te... Men den är ju tänkt för att ha lunchen i, packad på morgonen, och det gör den med bravur...
/Odd
 
Jag har en primus som rymmer 230 ml, den är märkt 0,2 liter.
En Cook'n'eat från Ica Maxi på 240 ml, den är omärkt.
Samt en Thermos mini på 330 ml, Jag tror den såldes som 0,35 liter.
Samtliga med en kopp.
Det är viktigt att förvärma termosen med kokande vatten,helst 2 gånger, innan man häller i kaffet.
De håller då värmen hyfsat.
Diska med bakpulver o kokande vatten för att bli av med termossmaken.
/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.