Pytteliten termos? Som ändå är bra?

Idealet vore en termos för ca 300-350ml som dessutom hade 2 små koppar inbyggt. Och som håller värmen 10 timmar eller nått. Men finns det?

Med respekt för att det du önskar är med koppar inbyggt, och att jag inte hittar det idag... och att du kanske redan har fått alla svar du behöver.

- Vet att det fanns en sån liten yttepytte-termos på Naturkompaniet för ca 10-15 år sedan, med kopp i båda ändar. Måste ha varit typ 0,25 l. Men hittar inte nu. (Den var så liten att folk fnissade åt att den såg ut som en ploj-grej. Minns att den avhandlades på utsidan.se, men hittar inte den tråden heller... tror det var i samband med långfärdsskridsko?)
- Min minsta är typ denna, den är ju typen bärbar mugg-flaska. (Jag bodde i Kina några år, min är köpt där.)
https://www.naturkompaniet.se/thermos-travel-pro-04l-titanium-ex0003979/
Den typen av mugg att dricka direkt ur, då är det risk att drycken nästan för varm när man får den i munnen, en mugg gör ju att man närmar sig innehållet med respekt och kanske blåser lite på den... Men den här termosmuggen är väldigt slimmad.
- Som beskrivits, en liten volym varm dryck svalnar ju snabbt, och en större andel värme "försvinner" till att värma upp själva termosen än för en större behållare. Lite kan man ju göra genom att förvärma sin termos med kokhett vatten en stund, innan man fyller på sin varma dryck.
 
Thermos 350 ml, 274:- https://www.amazon.se/4037-205-035-termosflaska-Ultralätt-rostfritt-matterad/dp/B075TT92JY/ref=sr_1_13?dchild=1&keywords=thermos&qid=1605258537&sr=8-13

Här en Piooner 200 ml som får toppbetyg av användarna. 128 :-/st, tar man 2 blir det fraktfritt.
 
Senast ändrad:
Med respekt för att det du önskar är med koppar inbyggt, och att jag inte hittar det idag... och att du kanske redan har fått alla svar du behöver.

- Vet att det fanns en sån liten yttepytte-termos på Naturkompaniet för ca 10-15 år sedan, med kopp i båda ändar. Måste ha varit typ 0,25 l. Men hittar inte nu. (Den var så liten att folk fnissade åt att den såg ut som en ploj-grej. Minns att den avhandlades på utsidan.se, men hittar inte den tråden heller... tror det var i samband med långfärdsskridsko?)
- Min minsta är typ denna, den är ju typen bärbar mugg-flaska. (Jag bodde i Kina några år, min är köpt där.)
https://www.naturkompaniet.se/thermos-travel-pro-04l-titanium-ex0003979/
Den typen av mugg att dricka direkt ur, då är det risk att drycken nästan för varm när man får den i munnen, en mugg gör ju att man närmar sig innehållet med respekt och kanske blåser lite på den... Men den här termosmuggen är väldigt slimmad.
- Som beskrivits, en liten volym varm dryck svalnar ju snabbt, och en större andel värme "försvinner" till att värma upp själva termosen än för en större behållare. Lite kan man ju göra genom att förvärma sin termos med kokhett vatten en stund, innan man fyller på sin varma dryck.

Ja, lite sån du pratar om hade varit kul om det fanns så man kunde prova. Förstår att det kan se plojigt ut, men det vore smidigt och väldigt passande för det jag vill ha.

Förstår också att det är svårt med värmen, men ibland finns det prylar som överraskar! Förvärmer alltid termosen!

En pluttig på 2 dl, dock utan lösa koppar, och ... inte tillgänglig längre i denna butik, men kanske annanstans:
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...lbehor/vildmark-termosmugg-svart/235608.9400/
(Kan vara en som andra redan har tipsat om i tråden, sorry.)

Denna verkade ha utgått, men denna istället ska jag ta och testa:

Med det priset och bra omdömen + lätt att bara åka förbi och köpa så är det värt ett försök! Får helt enkelt ta med småkoppar...
 
Denna verkade ha utgått, men denna istället ska jag ta och testa:

Med det priset och bra omdömen + lätt att bara åka förbi och köpa så är det värt ett försök! Får helt enkelt ta med småkoppar...
Det är ju den jag kör med sedan många år tillbaks, länkade ovan. Jag dricker direkt ur som termosmugg och är nöjd, trots något bristade kvalitet.
 
Jag har två små Vildmark, 0,25 liter, köpta på Naturkompaniet. Funkar utmärkt att dricka kaffet 3-4 timmar efter att jag fyllt dem. Kostade under hundralappen. Perfekt för en kvällstur i kajaken eller en sväng i skogen på MTB.
 
För den som vill ha lite vetenskap.
Ytan på något är ju en tvådimensionell sak, tex ett klot så använder man radien i kvadrat. Men volymen är en kub (radion upphöjt till 3)

Det är detta som gör att stora termosar håller värmen bättre, mindre yta i förhållande till mängden kaffe.
Hur blir det med en kort och tjock termos, har den mindre yta än en långsmal eller är det samma? Orkar inte räkna just nu..
 
Ett tips som jag själv brukar använda mig av är att värma termosen med kokt vatten innan man häller i det man ska ta med sig ut. Annars blir ju kaffet (eller vad du nu har i termosen) kallt så fort du fyllt termosen.
 
Ett tips som jag själv brukar använda mig av är att värma termosen med kokt vatten innan man häller i det man ska ta med sig ut. Annars blir ju kaffet (eller vad du nu har i termosen) kallt så fort du fyllt termosen.

Jag förvärmer också - speciellt min minsta termos. Men skall man tro Råd o Rön så är det nästan meningslöst.

Citat från Råd o Rön:
Om termosen är kallare än kaffet du häller i den kommer en viss del av värmen i drycken att gå åt till att värma upp materialet i termosen. Det betyder att kaffet kommer att hålla sig “drickvarmt” kortare tid. Men eftersom det är så lite material i termosen i förhållande till mängden vätska, och eftersom det går åt betydligt mindre energi för att värma upp stål eller glas än kaffe (vatten), blir skillnaden på hur länge kaffet är drickbart liten i praktiken.
 
Clas Ohlssons färgglada lilla termos, tror det är 0,3 l är förvånansvärt bra. Har ofta en med kaffe eller hett vatten med mig för en snabbfika i midjebältet på kortare turer. Frun använder den till jobbet. Hett efter iaf 4 timmar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.