Pytteliten spricka/läcka i kajaken?

Nu har det inköpts begagnad Yoo-a-kim och provpaddlats med bra resultat.

Dock kommer det in lite vatten, det finns en spricka bakom rodret som jag är nästan helt säker på är boven- ska vattenfylla och torka o kolla igen.

Men, räcker det att sandpappra och ha på sikaflex från utsidan? Eller bör jag göra något annat oxå? Det är inga krossskador eller så som syns i alla fall. Det är inte helt lätt att nå att göra något från insidan efterssom det är så långt bak.

Sara
 
jag hade ett liknade problem med min zigul 550 men jag tog en lång pensel och la dit lite extra glasfiben vid skadan :) slule tro att det bler finare om man lagar den inefrån fast att det blir lite klurigare lycka till:)
 
Har du bild

på den misstänkta skadan? Menar du akter om rodertrumman? Sikaflex brukar man sätta mellan t ex skruvar och brickor och glasfiberlaminat men i glasfiberlaminatskador passar laminerad plast eller epoxi bättre.

Thure
 
Nu

ser jag att det troligen är en större spricka än jag trodde, det läcker ganska mycket, - i alla fall dropp dropp, men inte rinn rinn, och det är troligen för om roderlådan som det mesta vattnet kommer.

På utsidan är det lagat bakom rodret sen tidigare, men inte längst undertill, det var det jag tänkte fattades, men troligen insidan också.... Ser väldigt illa ut på bilderna.

Expoxy då kanske först? Det är ju himla knepigt att sandpappra på ett bra sätt längst bak och trångt, så det åker väl jag på kan jag tro.

Eller är det glasfiber som gäller?
 

Bilagor

  • P1010182.JPG
    P1010182.JPG
    27.6 KB · Visningar: 943
  • P1010183.JPG
    P1010183.JPG
    26.1 KB · Visningar: 865
  • P1010184.jpg
    P1010184.jpg
    27.1 KB · Visningar: 879
Kanske

är det en skada som beror på att kajaken tappats ned på rodret och att rodertrumman bräckts loss. Inte helt trivialt i så fall. Ring och beskriv skadan för VKV är mitt råd. Kanske kan det vara vettigt att ta loss rodret och försöka reparera från insidan av rodertrumman. Eventuellt är det bästa att ta bort rodertrumman och plasta fast den på nytt.

Thure
 
Jag har inget bestämt råd, men av de material som nämnts eller kan komma på fråga, så handlar det väl antingen om:

1: Epoxy, tvåkomponents härdplast som kanske i det här fallet kan hällas på plats med aktern i "lågläge".

2. Polyester, tvåkomponents härdplast som ofta används som matris till glasfiberlaminat.

3. Glasfiber, en väv eller liknande av glasfibrer, som används som armering i t ex polyester.

4. Sikaflex, ett fabrikat där man kan välja på ett stort antal lim eller tätningsmedel på patron eller burk. Ofta säger man bara Sika och menar då ändå något specifikt av ett antal rätt olika material.

5. Gelcoat, tvåkomponents härdplast, som används för ytfinish på t ex galsfiberlaminat. Flytande innan det härdar.

6. Gelcoatspackel, som ovan men mer geleformat.

7. Glasfiberspackel, från t e x Plastic Padding eller Biltema. Polyester med lösa, relativt korta glasfiber i. Universalmedel för lagningar, lite quick-and-dirty, men med bra hållfasthet om det fastnar.

Rätta gärna om ovan hastigt ihopslängda lista är fel eller för kort.
 
Och går det inte att komma åt att slipa från insidan kanske det går att sandblästra? Försiktigt då...
 
Jag har inget bestämt råd, men av de material som nämnts eller kan komma på fråga, så handlar det väl antingen om:

1: Epoxy, tvåkomponents härdplast som kanske i det här fallet kan hällas på plats med aktern i "lågläge".

2. Polyester, tvåkomponents härdplast som ofta används som matris till glasfiberlaminat.

3. Glasfiber, en väv eller liknande av glasfibrer, som används som armering i t ex polyester.

4. Sikaflex, ett fabrikat där man kan välja på ett stort antal lim eller tätningsmedel på patron eller burk. Ofta säger man bara Sika och menar då ändå något specifikt av ett antal rätt olika material.

5. Gelcoat, tvåkomponents härdplast, som används för ytfinish på t ex galsfiberlaminat. Flytande innan det härdar.

6. Gelcoatspackel, som ovan men mer geleformat.

7. Glasfiberspackel, från t e x Plastic Padding eller Biltema. Polyester med lösa, relativt korta glasfiber i. Universalmedel för lagningar, lite quick-and-dirty, men med bra hållfasthet om det fastnar.

Rätta gärna om ovan hastigt ihopslängda lista är fel eller för kort.

Bra sammanfattning Mezzner.. Det jag kanske skulle vilja tillägga att jag har för mig att de flesta epoxiblandningar inte innehåller lösningsmedel och därför kräver mycket noga förarbete. Absolut inget fett, smuts eller liknade för att fästa. Men kommer man åt att slipa och rengöra ordentligt så funkar det nog och tränger säkert in i sprickorna också.

Har man tid brukar det vara bäst att använda det material som den är byggd av, vilket här väl är gelcoat/spackel. Vid större skador med väv först. Har man ont om tid, alternativt är ute på tur, tar man det som finns till hands..

Sika kör jag själv mest när jag vill limma/täta två olika material, typ lucksargar mot skrov osv.

/ Ulf
 
Beroende på hur omfattande sprickbildningen är så...

vill du göra något permanent åt problemet lär tyvärr Thure har rätt att det kan vara bäst att gå utifrån. Men i så fall krävs slipning och putsning av ytan. Å andra sidan kan man köra på med glasfiber/epoxi vilket i sig brukar lösa problemen en gång för alla. Men mycket jobb blir det.

Att ge sig på att täta innifrån kan kanske lösa problemet en tid men sprickbildningar har en tendens att återkomma om man inte lyckas täta dem ordentligt och om det inte går att få rent sprickan finns stora risker att ev tätningsmedel inte binder med materialet.

Kanske bäst att gilla läget över sommaren och ta tag i det större jobbet senare i höst när säsongen är över...
 
Imorron

ringer jag till VKV för tips.

Men om jag når att slipa lite ordentligt och får dit epoxy, kan man sedan (typ i höst) lägga på glasfiber/gelcoat, eller har jag sabbat underlaget så att det är svårt att få det att fästa?

Samma fråga ang plastic padding?
 
Senast ändrad:
Du kan alltid lägga på epoxi på epoxi...

Det är ofta inga problem under förutsättning att ytan är ren och kanske också lätt slipad med slippapper ed. Men att lägga på epoxi i efterhand inifrån över plastic padding låter inte som en bra ide. Möjligen (jag har inte arbetat med Plastic P så detta är bara mina antaganden) kan man se Plastic Padding som en "filler" om man behöver utjämna skador och genomslag för att sedan täckas av epoxi/glasfiber för att stoppa vatteninträngning utifrån, men inte tvärt om iom att plasic padding som jag uppfattar det har en mer porös struktur och därför kan släppa igenom fukt på ett annat sätt än epoxi som blir helt tät.
Men som sagt, här kan kanske någon annan "expert" uttala sig mer vederhäftigt. .
 
eftersom yoo-a-kimen är både bred och rymlig så borde dä väl inte vara nåt stärre problem att fusklaga/täta den på insidan. det är väl bara att lägga sej i kajaken på rygg eller mage och sträcka upp en arm över huvudet och åla sen in bakåt. sen kan du slipa med riktigt grovt papper och sen blandar du en rejäl laddning glasfiberspackel och kletar ut över sprickorna på insidan. du fär väl täcka över hela det spruckna området så lär det bli tätt. vill du kan du ju dra vit topcoat eller vit färg över så ser det inte så jävligt ut.
bara du slipar och tvättar med t-sprit eller aceton innan så lär det nog både fästa och bli tätt. det fixar du på ett par timmar. 3 mm tjockt glasfiberspackel är vattentätt. sen om rodret funkar bra och inte kärvar så kan du ju fuskfixa till utsidan åxå efteråt om du stör det på att det sera lagat ut.
y-a-k;en är så stark där bak så jag kan inte tänka mej att det ska vara nån fara att göra en fusklagning istället för att slipa/kapa bort hela det skadade området.

vattnet ska bara vara på utsidan av kajaken : )
jag hatar vatten.......
....... i kajaken : )
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.