Pyspunka Exped liggunderlag

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag kan hitta ett ytterst litet hål jag lyckats få i mitt Exped liggunderlag. Hålet är så litet att när jag ligger på underlaget tar det 2-3 timmar innan det börjar bli obekvämt och om jag inte ligger på det handlar det om betydligt fler timmar än så innan det mjuknat märkbart.

Nån som har tips på hålsökning?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
@graylingman Jag håller med om metoden i svaren ovan. Vill bara tillägga: Ha tålamod. Jag hade samma symptom som du beskriver och fick leta länge efter ett minimalt hål. Fann det till slut och lagningen med de medskickade laglapparna blev också bra.

Exakt samma tillvägagångssätt som när man letar hål på tex en cykelslang :)
Minns en gång jag hade pyspunka på cykeln, jag fick pumpa upp slangen så den var stor som ett traktorhjul innan jag lyckades efter flera timmars sökande. Hittade det till slut med smux metod, sprayflaska och känna/röra handen på ytan för att till slut känna och se det minimala hålet.

Såpvatten är nog enklast att spraya på, då det är svårt att doppa ett helt välpumpat liggunderlag För finlir är överläppen känslig för en tunn luftstråle.

En gissning är att börja vid ventilen.

/Patrik

Såpvatten är nog enklast att spraya på, då det är svårt att doppa ett helt välpumpat liggunderlag För finlir är överläppen känslig för en tunn luftstråle.

En gissning är att börja vid ventilen.

/Patrik
Ventilen är ett bra förslag att börja leta kring, och allra först kolla så att inget litet hårstrå eller annat skräp påverkar packningen kring ventilen.

När du sprayar med såpa/diskmedel dra handflatan över underlaget så att såpan på nytt hamnar över eventuellt hål. Man kan få jobba ganska mycket så gå metodisk fram, börja gärna med skarven runt om och ha rejält med såpa där, jag har fått liknande pys på packraftens säte i en sån skarv. Tänk även på att ha rejält tryck i underlaget så att det verkligen pyser. Glöm inte att lyssna också, ofta gör såpan att det blir mer pysljud så att det kan höras bättre så se till att det är tyst, det kan vara så man upptäcker det när man drar såpa över ibland blir det inte bubblor. Ventiler borde du kunna doppa men tänk bara på att den ska vara helt torr innan du öppnar den igen.

Kör du med diskmedel ha ca 1 del diskmedel och 2 delar vatten. Det blir bäst såpbubblor till barnen och det är ungefär vad du vill ha här.

Kör du med diskmedel ha ca 1 del diskmedel och 2 delar vatten. Det blir bäst såpbubblor till barnen och det är ungefär vad du vill ha här.
Är det Yes du menar eller något Svanenmärkt? För skillnaden på bubbeleffekten är stor beroende på märke.
Sen skriver du såpbubblor, tror knappt det blir bubblor av såpa :)

Är det Yes du menar eller något Svanenmärkt? För skillnaden på bubbeleffekten är stor beroende på märke.
Sen skriver du såpbubblor, tror knappt det blir bubblor av såpa :)
Om man ska nörda ner sig så får vi bäst bubblor på yes platinum med lite tillsatt socker i, typ 1dl diskmedel, 2dl vatten, 1msk socker.

Aldrig provat med såpa men du har nog rätt, diskussionen spårar nog snart om vi dyker in på ordet såpbubbla ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips