punka åter punka, nu behövs något nytt!

Om du cyklar mest asfalt och grusvägar, kan jag rekommendera lite bredare Continental Sport Contact. Köp sådana med märkesslangar. Då är din cykel nästan synonym med en stridsvagn! :)

Jag har kört över glaskross, spikar, vasst stenkross osv. Jag upplever att det är i princip omöjligt att få punka med dessa, den enda faktiska risken är nog genomslagspunktering.
 
Eftersom du postat i ett forum med undertitel "På två hjul genom världen" så antar jag att du på något sätt kopplar ditt cyklande till denna nisch. När du befinner dig i länder som Pakistan, Namibia, Kenya etc etc så har upp till 95% av alla långfärdscyklister du träffar på följande däck: Schwalbe Marathon Mondial Evolution Line. De är tunga, dyra och i mina ögon bäst. På föregångaren Marathon XR gjorde jag Lettland - Senegal utan en enda punktering, 11 000 km. På ett par andra däck av samma märke gjorde jag en bra bit över 20 000 km innan jag bytte ut dem.

De har någon form av lightversion av dessa däck som heter Performance Line. De är billigare, lättare och inte lika bra. Sidorna är betydligt tunnare vilket inte är bra om du ska köra i skogen, på klippor etc.

Gällande slangar så brukar jag helt enkelt känna på dem och välja de som känns starkast, oftast de tyngsta alltså. Gärna av något känt märke om jag har valmöjligheten. Spara vikt i all ära, men inte på slangar.
 
Eftersom du postat i ett forum med undertitel "På två hjul genom världen" så antar jag att du på något sätt kopplar ditt cyklande till denna nisch. När du befinner dig i länder som Pakistan, Namibia, Kenya etc etc så har upp till 95% av alla långfärdscyklister du träffar på följande däck: Schwalbe Marathon Mondial Evolution Line. De är tunga, dyra och i mina ögon bäst. På föregångaren Marathon XR gjorde jag Lettland - Senegal utan en enda punktering, 11 000 km. På ett par andra däck av samma märke gjorde jag en bra bit över 20 000 km innan jag bytte ut dem.

De har någon form av lightversion av dessa däck som heter Performance Line. De är billigare, lättare och inte lika bra. Sidorna är betydligt tunnare vilket inte är bra om du ska köra i skogen, på klippor etc.

Gällande slangar så brukar jag helt enkelt känna på dem och välja de som känns starkast, oftast de tyngsta alltså. Gärna av något känt märke om jag har valmöjligheten. Spara vikt i all ära, men inte på slangar.

Helt rätt Lars!
"På två hjul genom världen" var en start till en reseblogg på mitt försökt att ta mig till barcelona förra året. Har visserligen lagt ner den bloggen, då det inte kändes som mig.

Men stämmer bra att det är för detta ändamål jag har cykeln att packa den och ge mig och vill slippa punka åter punka. Men då har jag några konkreta däck jag kan kolla på. Tackar så mycket!
 
ok. så jag har kollat upp däcken och det verkar ju schyssta. hittade en recension där de fått gott omdöme. Så det låter som att detta får bli mitt alternativ också, trött på punka.

Men det slog mig precis, passar dessa bjässar till däck i min cykel.
Jag har en LHT (skivbromsvariant) 26"?

Tycker jag borde ha koll på detta men jag är väl helt enkelt glömsk och slarvig.


Tack för all hjälp!
 
ok. så jag har kollat upp däcken och det verkar ju schyssta. hittade en recension där de fått gott omdöme. Så det låter som att detta får bli mitt alternativ också, trött på punka.

Men det slog mig precis, passar dessa bjässar till däck i min cykel.
Jag har en LHT (skivbromsvariant) 26"?

Tycker jag borde ha koll på detta men jag är väl helt enkelt glömsk och slarvig.


Tack för all hjälp!

Marathon o marathon plus finns i en massa olika storlekar. Kolla tex bike24.de för bra pris o utbud.
 
Dubbla ormbettshål är alltid genomslag, höj trycket. Kevlardäck ger mycket gott skydd, få punkteringar per år men givetvis alltid hel ny reservslang och pump med.
go tur
 
Men det slog mig precis, passar dessa bjässar till däck i min cykel.
Jag har en LHT (skivbromsvariant) 26"?


Tack för all hjälp!

Att du har skivbroms påverkar inte vilka däck du kan ha (rätta mig om jag har fel). Men min LHT 54" är en aning för liten för att ha de feta 26x2.25 däcken - men så grova behöver du inte iaf. Jag har nästan alltid använt 26X2.00. Mondialen finns även i 2.10 eller 2.15 har jag för mig. Även i smalare storlekar än 2:00 men de har jag inte koll på.

edit: Schwalbe gör det ju inte lätt med ca en miljon snarlika namn, men jag har för mig att jag körde på ett par Marathon Plus (eller jag vet att jag gjorde det - men det kanske finns olika "plusversioner" också? -och detta var tio år sen) i Australien. Sprillans nya i Adelaide -helt utslitna i Alice Springs ca 1500 km senare. Svor en hel del över dem. Det är Mondial Evo som är deras flaggskepp när det kommer till ren och skär livsvilja.
 
Senast ändrad:
När jag var ung och snål köpte jag no-namedäck för under hundralappen till mina cyklar. De brukade funka bra i ett år men sedan började punkteringarna komma allt mer regelbundet, samtidigt som gummit i däcken började få sprickor. Efter ca 18 månader var det dags för nytt däck och slang.

Sedan köpte jag en ny cykel med Continentaldäck monterade. Inga kevlarförstärkta, bara vanliga. Jag körde på dem dagligen i 7 år utan att få en enda punktering. Däcken var helt blankslitna men inte en tillstymmelse till sprickor.

Jag tror på att punktering främst orsakas av billiga däck som får sprickor där det letar sig in småsten och skräp, såvida man inte har otur förstås och kör på rejäla glasbitar eller spikar. Köp kvalitetsdäck, det lönar sig definitivt i längden.
 
Vikt vs punkteringsskydd

Mina gamla Marathon Plus höll någonstans mellan 1600-1700 mil innan jag bytte dem i södra Kina. Planen var att sätta på Mondial men eftersom jag inte hittade några fick det bli Marathon Plus ännu en gång.

Kolla denna sidan och jämför t.ex. ett däck i storlek 26x2,00.

http://www.schwalbe.com/en/tour.html

- Marathon Plus, punkteringsskydd 6, vikt 1100 gram

- Mondial (vikbart), punkteringsskydd 5, vikt 740 gram

- Mondial (kanttråd), punkteringsskydd 5, 720 gram.

Jag fick massvis med punkor i Kina och när däcken var utslitna grubblade jag över om jag skulle lägga på Marathon Plus som har ett något bättre punkteringsskydd eller Mondial som är lättare.
Att Mondial var slut i butik gjorde valet enkelt, men faktum är att nu när jag är hemma och trampar runt på Göteborgs gator skulle jag föredra lättare däck. Dom där 300 grammen extra känns tunga vid alla start och stopp som blir när man cyklar omkring i en stad.

Jag skulle bara överväga Marathon Plus om jag planerade att lägga mina träningsrundor på Avenyn tidiga söndagsmorgnar efter löneutbetalning. Det extra punkteringsskyddet skulle nog vara till hjälp när man kryssar fram i glaskrosset. I alla andra lägen skulle jag prioritera de lättare däcken (Mondial). Så snart mina nuvarande Plus är utslitna kommer det sitta Mondial även på min cykel.
 
Mina gamla Marathon Plus höll någonstans mellan 1600-1700 mil innan jag bytte dem i södra Kina. Planen var att sätta på Mondial men eftersom jag inte hittade några fick det bli Marathon Plus ännu en gång.

Kolla denna sidan och jämför t.ex. ett däck i storlek 26x2,00.

http://www.schwalbe.com/en/tour.html

- Marathon Plus, punkteringsskydd 6, vikt 1100 gram

- Mondial (vikbart), punkteringsskydd 5, vikt 740 gram

- Mondial (kanttråd), punkteringsskydd 5, 720 gram.

Det var tusan! Undrar vad som hände med mitt däck i Australien då? Som sagt helt slut när jag kom till Alice. Fast Marathon Plus 2005 kanske inte har mycket gemensamt med Marathon Plus 2014. Minns inte att de var tunga heller, snarare tvärtom.

Synd att Schwalbe krånglat till allt så mycket. Förr visste man ju att man skulle köpa Marathon XR och sen dra, men nu: Marathon Mondial Evo, Marathon Mondial, Marathon Plus, Marathon Plus Tour, Marathon Deluxe...

Förövrigt föredrar jag vikbara däck - flera gånger har just kanttråden i de andra gått av och punkterat slangen. Hände i Argentina förra året bland annat.
 
....Synd att Schwalbe krånglat till allt så mycket. Förr visste man ju att man skulle köpa Marathon XR och sen dra, men nu: Marathon Mondial Evo, Marathon Mondial, Marathon Plus, Marathon Plus Tour, Marathon Deluxe....

Ja jag säger då det. Sitter just nu och kollar runt. De däck som fått mest omdöme är Marathon plus Tour. bra omdöme dessutom. (nu kollar jag tyska sidor) Det känns ju bra. men man vet ju inte förrän man står där med punka igen :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.K Cykeldäck? Fick punka :( Långcykling 33
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.