Pumpförvaring till KAP Arctic?

Har nyligen köpt en Kap Arctic (en mycket tilltalande pryl) och undrar nu om den kan långtidsförvaras i flaskan tillsammans med fotogen. Om inte, skall den i så fall tömmas?

Någon som vet?

OK

Jag har inte haft några problem med att låta pumpen sitta kvar i fotogenflaskan. Jag har haft min KAP-arctic pump i 15 år.

Hälsningar Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inte svar på din fråga, men nästan. Jag frågade en representant för Optimus samma sak (angående Novapump i bensin), han sa att det inte skulle vara några problem att förvara pumpen i flaskan med bensin.

I flaskan går bra

Grattis till en god friluftsinvestering!

Jag brukar också ha pumpen i en flaska som oftast är mer eller mindre fylld med fotogen. Det som kan hända på vissa exemplar är att bottenventilen läcker en liten liten aning (bl a som ett resultat av variationer i temperatur och lufttryck) och att det då kommer in lite bränsle i pumpcylindern. Där kan fettet som pumpens packning är smort med lösas upp. Det är ingen fara, men man kan behöva smörja pumpen igen.

Alltså, om du är mycket noggrann med ditt nya kök så skulle jag rekommendera en tom flaska. Det är dock inget som förstörs om du förvarar pumpen i fylld flaska.

Peter

Tack!

Det var snabb respons. Tack för hjälpen!

Ja, detta verkar vara en bra investering. Efter att ha använt den ett par gånger är jag hittills mycket nöjd. Enda nackdelen är risken för fotogenspill (gäller i och för sig t-sprit också). Sätter fotogenen prägel på maten om brännaren förvaras i Trangiat?

Ingen fotogensmak för mig

Jag förvarar min KAP-brännare i en påse jag sytt av galon i köket. Jag har aldrig råkat ut för fotogensmak i kastrullen. Det har vad jag kan påminna mig om aldrig hänt att det läckt fotogen ur brännaren. Men jag skulle själv inte transportera den utan en skyddande påse i köket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips