Pump

Efter att ha haft ett antal minipumpar som gått sönder (den sista var en SKS) har jag köpt en som enligt jag tycker är klassen över alla andra.
Den heter Crank Brothers Power pump Alloy, och är större än en minipump, men mindre än en fullång. Den är gjord delvis av aluminium med inbyggd manometer, passar till både bil/racerventil. Den känns rejäl och påkostad och kostar drygt 200:-. Manometern fungerar faktiskt riktigt bra. Jag köpte min på cyclecomponents.com

Titta på pumpen på Crank Brothers hemsida:
http://www.crankbrothers.com/products/pumps_powerpumpalloy.php
 
Brotherbob; sa:
Efter att ha haft ett antal minipumpar som gått sönder (den sista var en SKS) har jag köpt en som enligt jag tycker är klassen över alla andra.
Den heter Crank Brothers Power pump Alloy, och är större än en minipump, men mindre än en fullång. Den är gjord delvis av aluminium med inbyggd manometer, passar till både bil/racerventil. Den känns rejäl och påkostad och kostar drygt 200:-. Manometern fungerar faktiskt riktigt bra. Jag köpte min på cyclecomponents.com

Titta på pumpen på Crank Brothers hemsida:
http://www.crankbrothers.com/products/pumps_powerpumpalloy.php

Har en fråga: hur tätar packningen mot ventilen? Kan inte se nån hävarm som trycker till den.
 
No name

Jag har en "no name" minipump som följde med min långfärdshoj. Pumpen är avsedd för prestaventiler och klarar utan problem att ge fullt tryck i mina 42-622 på långfärdshojen och i tubdäcken på min gamla racer.

Av det sluter jag mig till att även billiga pumpar pumpar väl så bra.

Tilläggas bör att jag är en stor fantast av väldigt hårdpumpade däck.

Avslutningsvis vill jag också säga att en fotpump hemmavid är aldrig fel.
 
bra pump

Fick för ett tag sedan en liten pump av märket sigma. Den kan nog betecknas som minipump men när man fäller ut den så får man en väldigt liten fotpump, det finns också en manometer på den. Kan pumpa över 10 bar. Har inte haft den så jättelänge men den känns väldigt rejäl och är lättanvänd.
Björn.
 
mördarsnigel; sa:
Har en fråga: hur tätar packningen mot ventilen? Kan inte se nån hävarm som trycker till den.


Nej, det fins ingen hävarm, man bara trycker dit pumpen, och det har hittils fungerat bra fungerar bra. Gummit verkar vara hållbarare än på tidigare pumpar jag haft. Jag har använt pumpen i ca. ett år och det visar inga tecken på att inte hålla tätt vid packningen, men till slut nöts ju packningen ut förståss.

När packningen eller någon annan del av pumpen nöts ut uppger Crank Brothers på hemsidan att de skickar reservdelar till pumpen utan kostnad.
 
Brotherbob; sa:
mördarsnigel; sa:
Har en fråga: hur tätar packningen mot ventilen? Kan inte se nån hävarm som trycker till den.


Nej, det fins ingen hävarm, man bara trycker dit pumpen, och det har hittils fungerat bra fungerar bra. Gummit verkar vara hållbarare än på tidigare pumpar jag haft. Jag har använt pumpen i ca. ett år och det visar inga tecken på att inte hålla tätt vid packningen, men till slut nöts ju packningen ut förståss.

När packningen eller någon annan del av pumpen nöts ut uppger Crank Brothers på hemsidan att de skickar reservdelar till pumpen utan kostnad.

Varför jag undrar är för att jag köpte en liknande pump i en cykelaffär i Katrineholm för ett par hundra, men den va tammefan helt värdelös för det gick inte att få den att sitta kvar på ventilen när man pumpade. Efteråt hittade jag exakt samma pump på Biltema, med den skillnanden att de fanns en sådan hävarm som gjorde pumpen användbar.
 
förvånad.

varför har ingen nämnt topeak?
har en topeak själv, både pump och multiverktyg, och jag känner mig helt säker på att alltid få i tillräckligt med luft när jag lyckas få punka (och ni ska veta att jag anstränger mig hårt!)
hade en "no-name" från biltema innan, och då fick jag stanna vid nästa mack för att få upp okej tryck. pumpen klarade bara hjälpligt att få in luft så man kunde ta sig fram...
/j
 
Vem vet ????????????????????????

Det framgår varken av deras hemsida eller av deras återförsäljare vilken typ av ventil de kan användas till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
farsi Lätt och liten pump Långcykling 9
Granskog Verktyg + ventiloch pump Långcykling 1
tbasco knasig pump? Långcykling 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.