pulka

Den kombination du pratar om, liten pulka och ryggsäck är mycket bättre än bara en tung ryggsäck.
Jag såg att du även hade ganska breda skaklar. De kommer också bidra till att pulkan inte välter lika lätt om du åker på skrå eller i ojämn terräng. I de trakter du pratar om har du inga problem med detta då det är mycket snö i mars.
Har själv haft en liknande kombination i en massa år med turer både i Sjaunjas skogsland och vid högfjällsturer.
Kommer att fungera utmärkt!

Man kan experimentera med pulkans tyngdpunkt. En baktung är lättare i oländig terräng men får längre vändradie. Den kan ligga i halvplaning i djupsnö. Främre delen av pulkan ska kunna få ner snö under sig. Om pulkan sedan ligger vågrätt tyder det på att den är bra packad. Jag har nog oftast tyngdpunkten strax framför mitten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
1e spårar du, vill du att pulkan glider upp på snön i alla lägen, som nu med höstsnö. Vid tur i mars skulle jag försöka få pulkan neutral om inte nysnö kom. Min är en smula längre och lite bredare.
go tur

Hm ...Vill gjärna ifrågasätta om pulkan verkligen ska vara baktung. Kraften från skacklarna går ju snett uppåt och vill ju gärna få pulkan att stegra. Framförallt om pulkan är baktung. För att pulkan ska glida så lätt som möjligt bör väl tyngden ligga strax framförmitten av pulkan?

Intressant. Jag brukar nog också packa pulkan lätt baktung... På skarsnö spelar det mindre roll och i lös- eller djupsnö gräver inte pulkan ned sig. I besvärliga utförskörningar slänger "arslet" på pulkan mer om den är baktung, tror jag däremot ? Om man packar pulkan lite framtung får man ju hursomhelst lyfta den vikten mer än om vikten är något bakom balanspunkten, när man drar/lyfter i skacklarna. Eller ?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips